Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året vært plaget med urytmiske hjerteslag. Det ga seg en lang periode, men de siste ukene er det blitt svært plagsomt.Blodprøver var fine i juni i fjor, det eneste som lå utenfor referansefeltet, var S-NA: 136. Det er som om hjertet tar noen ekstra slag som kjennes svært godt, evt. det hopper over et slag og ”snubler” med et par harde slag for å ta seg inn igjen. Dette etterfølges av en følelse av at det pumpes ekstra mye blod, og jeg kjenner pulsen godt i hals og nedre del av ansiktet, særlig rundt munnen. Er jeg i aktivitet, er plagene mindre, men straks jeg slapper kommer ubehaget. I liggende stilling er det verst, da føles det som om hjertet slår flere ”unormale” slag enn ”normale.” De siste kveldene har jeg hatt problemer med å sovne. Jeg er kvinne, 36 år, har to barn på 3 og 5 og er i full jobb. Veier 60 kilo, er 1.67 høy, har aldri røykt og er svært måteholden med alkohold. Normalt kosthold, trener for tiden ikke. Min far på 66 år har tatt/tar hjertemedisiner, men jeg er usikker på hva og årsaken til det. Mener han har hatt høyt kolesterol i en periode. Hvorfor har jeg disse plagene? Kan det innebære noe skummelt? Er det noe vits i å kontakte legen igjen? Kan jeg gjøre noe for å bli kvitt ubehaget? Begynner å bli redd for at dette er noe jeg må leve med, og dessuten for at det skal være noe galt fatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224062-hjertebank-arytmi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Mayra.

Det du beskriver er nærmest klassisk for ekstraslag, eller såkalt ekstrasystoli. Det er vanligvis en helt uskyldig tilstand, som ikke behøver å ha noe med organisk hjertesykdom å gjøre.

Ekstraslag har vi alle i løpet av et normalt døgn. Noen av oss har mange slike, uten å merke noe til dem i det hele tatt. Andre kan ha et par slike slag pr. døgn, og merker hvert eneste ett.

Hvis dette er en plage som etterhvert opptar deg ganske meget, kan det være grunn til å se nærmere på det, bl.a. for evt. å kunne berolige deg med at ditt hjerte er helt i orden.

Din egen-beskrivelse tegner et bilde av en kjernefrisk dame som ikke gjør noen tabber i retning av å ødelegge sin egen helse (en aktivitet som dessverre er ganske utbredt). Det er mulig at du har endel å henge fingrene i (to små barn og full jobb ved siden av), og dermed kan være det vi kan kalle stresset. Det alene kan gi øket tendens til ekstrasystoli.

At du merker dine ekstraslag best når du legger deg ned og slapper av er ganske typisk. Jeg går dessuten ut fra at ekstraslagene forsvinner straks du begynner en fysisk anstrengelse, f.eks. trening. Beskrivelsen din av hvordan du opplever ekstraslagene er også grei : det er nemlig ikke selve ekstraslaget du kjenner (det er ofte ikke merkbart), men derimot det derpå følgende "normalslaget. Det følger nemlig etter en pause, slik at hjertet får tid til å fylle seg godt opp, og følgelig blir det neste slaget et ganske kraftig dunk.

For å få bedre oversikt bør du be din lege om å få gjort en Holter-monitorering (24-timers EKG-registrering). Det gjøres med et lite apparat som de fleste sentra er utstyrt med. Da kan man kvantitere skikkelig, og dermed avgjøre hvorvidt dette bør undersøkes videre. Det skal mye til om vi setter igang med medikamentell behandling av dette fenomènet i et ellers friskt hjerte.

Den natrium-verdi du refererer er normal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224062-hjertebank-arytmi/#findComment-1691524
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Nå er vel "svaret avgitt" :), men jeg kan likevel legge til at jeg var hos legen i dag. Hjertet dundret avgårde som det pleier, hele tiden. Det ble tatt nye blodprøver, og crp ble med det samme sjekket. Den viste 72, som verken legen eller jeg skjønner hva kommer av (føler meg ikke syk på noen måte), og i tillegg hadde jeg en hvilepuls på rundt 90. Det ble tatt EKG som var "grei", men ganske typisk synes jeg da også at hjertet var unormalt rolig mens jeg lå på benken. Jeg blir henvist videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224062-hjertebank-arytmi/#findComment-1692202
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...