Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sliter selv med dette og har gjort det i snart 10 år. Jeg har lest en del eldre innlegg her med folk som sliter med samme problem. De spør hudlegen hva som feiler dem men han/hun kan ikke gi dem noe godt svar på dette.

Jeg tror at mange av dere har Keratosis Pilaris Rubra Faceii. Keratosis Pilaris er en kjent diagnose for alle hudleger, dette er en lidelse der hårsekkene i huden blir tilstoppet og det oppstår røde nupper enten på armer eller bein. Noen av oss har røde kinn i tillegg til disse nuppene, det vil si et avgrenset område på hvert kinn som er rødt og ganske symmetriske med hverandre. Dette gjør at huden er overfølsom for temperaturforandringer, alkohol, trening osv. Det fører også til at vi rødmer mye lettere enn andre.

Dessverre har norske hudleger null kompetanse på dette området og hudleger i andre land har kommet lenger her. Legger med link til et amerikansk diskusjonsforum der dere kan lese mer om Keratosis Pilaris Rubra Faceii, anbefaler at dere søker mer på nettet for å se om dere kan finne mer opplysninger om sykdommen.

http://www.keratosispilaris.org/forumdisplay.php?f=3

Fortsetter under...

Jeg lurer bare på en ting. Du sier du sliter med rødming og røde kinn, blir du ofte stresset?

Stress er i hvert fall en faktor som fremkaller rødming.

En gjesteforeleser vi hadde i psykologi, mente at folk som rødmer mye er tiltrekkende. Altså, i positiv forstand.

Jeg skjønner at det kan oppleves som et problem, men de aller fleste rødmer da. Det er da helt normalt.

En annen lærer vi har, hun har god selvtillit, men ofte ser vi på henne at hun blir stresset og kanskje litt satt ut av enkelte spørsmål, og da dukker det opp først røde flekker på halsen og oppover i kinnene.

Et tydelig tegn på stress.

Jeg vet ikke om det er dette du sliter med, men det er i hvert fall det første jeg tenker på (spesielt da jeg selv opplever dette i stressede, ubehagelige situasjoner. Som f.eks å stå foran mange mennesker å holde foredrag..).

Jaja, håper du ikke ble sur av å lese dette, jeg lurte som sagt bare på om du blir mye stresset og rødmer i ubehagelige situasjoner...

Jeg lurer bare på en ting. Du sier du sliter med rødming og røde kinn, blir du ofte stresset?

En gjesteforeleser vi hadde i psykologi, mente at folk som rødmer mye er tiltrekkende. Altså, i positiv forstand.

Jeg skjønner at det kan oppleves som et problem, men de aller fleste rødmer da. Det er da helt normalt.

En annen lærer vi har, hun har god selvtillit, men ofte ser vi på henne at hun blir stresset og kanskje litt satt ut av enkelte spørsmål, og da dukker det opp først røde flekker på halsen og oppover i kinnene.

Jeg vet ikke om det er dette du sliter med, men det er i hvert fall det første jeg tenker på (spesielt da jeg selv opplever dette i stressede, ubehagelige situasjoner. Som f.eks å stå foran mange mennesker å holde foredrag..).

Jaja, håper du ikke ble sur av å lese dette, jeg lurte som sagt bare på om du blir mye stresset og rødmer i ubehagelige situasjoner...

Nei jeg blir ikke sur, hvorfor skulle jeg bli det? Jeg blir ikke stresset, jeg rødmer fordi jeg har en hudsykdom og har alltid røde kinn på grunn av dette. Vi som har Keratosis Pilaris Rubra Faceii rødmer mye lettere enn andre fordi kinnnene våre er naturlig røde og overfølsomme.

Her er noen bilder av det jeg skriver om:

http://adam.about.com/encyclopedia/2693.htm

http://adam.about.com/encyclopedia/2694.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...