Gå til innhold

Dr. Moen - spm. om epidural m.m.


Gjest malli

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Mette Moen.

Jeg er 33 år gammel, har 2 barn, og er 19 uker på vei med nr. 3. Har i begge svangerskapene hatt problemer med bekkenløsning, sist så ille at jeg var sykmeldt fra uke 24, brukte krykker, og hadde store problemer med å bevege meg. Pga. bekkenløsningssmertene, ble fødselen grusomt vond. I tillegg til de "vanlige" smertene, gjorde det så vondt i hele bakpartiet, at alle fødestillinger var like grusomme. Går det an å trygle om epidural denne gangen tro (har ikke hatt noen form for smertelindring tidligere, bortsett fra lystgass med nr. 2)? En fødsel er selvsagt vond uansett, men jeg gruer meg mer nå enn jeg gjorde da jeg gikk gravid med nr. 2, og det er pga. bekkenløsningen (har dessverre begynt med bekkenløsning nå også). Er det noen kriterier som må ligge til grunn for å få epidural? Er det noen risiko forbundet med det?

Hvis jeg blir lovet det, kan de allikevel ombestemme seg når jeg ankommer føden?

Et annet spm: jeg ble sydd ganske mye sist, og et av stingene gikk i ettertid opp igjen. Jeg merker ikke noe til det, men føler at det ser rart ut. Spurte gynekologen på 6 ukers kontrollen etter nr. 2, og hun sa:"jeg hadde ikke sagt noe hvis du ikke hadde spurt, men ja, et av stingene har gått opp." Hun nevnte noe om at det kunne fikses neste gang jeg fødte. Er det en enkel sak? Må jeg si i fra om det, eller blir det automatisk ordnet når jeg blir sydd etter fødselen?

Dette ble langt, men jeg håper allikevel at du har tid til å svare meg, lurer veldig.

Klem fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Det burde være mulighet for at alle kvinner kan få epidural her i landet. Det burde ikke være noe man behøver å trygle seg til.! Du spør om risiko? Hos en kvinne med bekkenløsning er det viktig på forhånd å avklare hvilken fødestilling som er mest hensiktsmessig. Blir stillingen feil så det blir for stor belastning på bekkenet kan det øke smertene etterpå. Derfor bør du ha en samtale med jordmor på forhånd og få det avklart. Hvis du blir klippet og sydd denne gangen vil man selvsagt prøve å få det pent sammen, uansett hvordan det før har vært, men et lite 'glip' er ikke uvanlig (og som regel helt uten betydning for funksjoner). Lykke til med fødselen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...