kehauge Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Jeg er 22 år og har hatt astma siden jeg var 5. Jeg har fra da hatt bronkitt ca 2-3 ganger pr år, men de siste to årene har dette bare økt, og jeg føler at jeg er syk stort sett hele tiden. Nå i midten av mars har jeg bronkitt for 3 gang i år. Jeg har vanligvis fått antibiotika for bronkitten, men de siste to gangene brukte jeg ikke dette (bl.a fordi det jo er så utrolig dyrt, 462 kroner for en 10 dagers kur), men resultatet er jo da at det ikke tar lang tid før jeg blir syk igjen. Nå bruker jeg Klacid 500 mg, men etter 7 dager av 10 dagers kuren har jeg fortsatt pipeorkester i brystet. (Er det forresten mulig å få antibiotika på blå resept dersom man bruker dette ganske ofte?) Av astma-medisiner bruker jeg Oxis 4,5 mikrog/dose og Pulmicort 200 mikrogram/dose 2 ganger daglig i "gode perioder" og 3 ganger daglig når jeg er syk eller begynner å bli forkjølet. I tillegg bruker jeg Bricanyl 0,25 mg/dose ved behov. Jeg har i tillegg forsøkt å spise ca 4 Rød Solhatt-tabletter, 2 Triomega, 4-8 C-vitamin og 2 Multivitaminer pr dag for å bli frisk og for å holde meg frisk når jeg ikke er syk. Er dette noen vits? Jeg lurer jeg på om det kanskje kan være noe annet som er galt (lungene?) siden jeg har bronkitt så ofte. Jeg bor på en liten hybel der det fort blir støvete. Dette er i Bergen og her er det vel et nokså fuktig klima. Har dette noe å si? Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å unngå å bli syk så ofte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22416-bronkitt-igjen-og-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Klimaet har mye å si, jeg vet flere som ikke tåler fuktig klima for sin astma, men så er det mange som syns det er bra for sykdommen. Du er tydeligvis en av dem som har havnet på feil sted. Har legen din sjekket lungefunksjonen din ved å ta en del pusteprøver? Kan det være at det er din astma som er på ville veier? Det høres så galt ut med bronkitt så ofte i din alder. Røyker du, i så fall stopp ( lett for meg å si, jeg vet det!) Støvete små rom er ikke bra, heller. Føler du deg bedre når du er i et annet klima? Har du prøvd å finne ut når disse "bronkittene" kommer? Er det etter bestemte oplevelser eller klimaendringer? Prøv å tenke ut litt sånt. Kontakt i alle fall en lungespesialist, for dette høres helt ille ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22416-bronkitt-igjen-og-igjen/#findComment-95689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.