vero_jente18 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Først vil jeg si at jeg er 163cm høy og veier 62 kg.Normalt blodtrykk nå men har vært lavt men går litt opp å ned. Noen i familien har hjerte problemer.Røyker,ca8,lite aktiv,ikke så sunn i matveien,spiser middag 2-3 dager i uka.Tar 10mg cipralex/dagen.Anfall for ca 3mnd siden.Symptomer:vanskelig å forklare men prøver.Kjennes ut som hjertet flimrer/skjelver med uregelmessige slag.Kan kjenne det i halsen,er ikke som vanlig hjertebank,har det til tider å men føles ikke slik.Når jeg får det så tar det over pustingen min,får ikke puste riktig da.Det varer noen sekunder,føles som om slagene er i svelget.Så synker det å blir borte,eller det kan bli borte momentant uten at jeg merker det.Blir svimmel og kvalm.Kan gå fra 1 dag til 2 uker før jeg kjenner det igjen.Men har nå merket det to dager på rad.Hva kan dette være? To EKG prøver viser normalt,men disse plagene kom etter de prøvene ble tatt.Nevner at jeg sliter med angst.Får behandling.Veldig redd for å bli syk å dø.Sliter psykiske problemer på hjertet?Håper du skjønner problemet mitt og har positivt svar.Mine symptomer kom etter EKG..hva tenker du om dette? Har bekymringer å angst rundt dette,noe som plager meg veldig.. tror jeg blir GAL snart..Kan jeg dø av dette? Mvh Vero_jente18 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224253-bekymret-jente/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Svar til Vero_jente18. Jeg går ut fra at 18 betyr alderen din, idet alder er ganske vesentlig når det gjelder slike symptomer. Det du beskriver er et fenomèn vi alle har i løpet av et normalt døgn. Det er temmelig sikkert at du har enkle ekstraslag i hjertet, og merker hvert eneste av dem, både selve ekstraslaget, pausen etterpå, samt det ganske kraftige normalslaget som følger. Mange av oss kan ha flere hundre slike slag pr. døgn uten å merke noe av dem. Det vil neppe hjelpe deg å høre at dette er et normalfenomèn og langt fra farlig. Det er så godt som aldri tegn på organisk hjertesykdom. Å be deg slå deg til ro med dette vil ikke ha noen varig effekt på deg, så du må sannsynligvis konsultere din lege igjen. Da skal du spørre om å få utført det vi kaller en Holter-monitorering. D.v.s. at du går med en slags opptager som registrerer ditt EKG kontinuerlig over 24 timer. Forutsatt at du får dine plager i løpet av denne tiden vil det være mulig å si deg eksakt hva slags rytmeforstyrrelse som er tilstede. Men, det forutsetter at du får plagene under registreringen, hvis ikke er den verdiløs, og du bør holde på til du kjenner det som periodevis plager deg. Så vidt jeg forstår skulle det være mulig i løpet av det første døgnet. Psykiske problemer sliter ikke direkte på hjertet, men de vil kunne øke tendensen til f.eks. slike ekstraslag, og evt. også andre former for hjerterytmesymptomer. Det er all grunn til at du slapper av med hensyn til hjertet ditt, men ta det opp en gang til med legen, slik at du får et mer solid grunnlag for å kunne glemme en usannsynlig hjertesykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224253-bekymret-jente/#findComment-1707913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.