Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne 45år. Har i mange år hatt kroniske smerter i kroppen. Har i tillegg litt lavt stoffskifte, og går på Levaxin. For noen uker siden begynte jeg og føle meg mer sliten enn vanlig. Mer stiv, og verk i kroppen. Etterhvert helt utmatta etter gåturer. Muskelverk,og svært stive sener. Så stramme sener at de stod og dirret når kvelden kom. (dette har avtatt noe, men kommer tilbake hvis jeg overanstrenger meg). Lette røde hovne ledd i finger, noe som kom og gikk. Våknet en morgen med hevelse (virker som det er i slimposer)rundt anklene,bak knærne,rundt albuene, rundt håndledd,rundt tommelleddene, skuldrene, og rundt hoftene. Dette er 2uker siden. De første dagene og spes.nettene føltes det ut som jeg hadde 40 i feber. Varme som raset i kroppen, røde brennende ledd, skjelven i hele kroppen og hjertebank. (Hadde ikke feber)Følte meg kjempe syk. Det har avtatt noe, men føler meg fremdelse syk, lett kvalm, oppblåst mage, kraftløs i armer,ben og ledd. Leddene verker, og jeg mister stadig ting i gulvet fordi hendene ikke klarer og holde på ting. Kort sagt sliten og matt.Har nylig tatt blodprøver, både stoffskifte og prøver i f.h.t leddgikt. Prøvene viste at alt er normalt. Men jeg føler meg aldelse ikke frisk og sterk. Mitt spørsmål: Kan det være leddgikt sjøl om blodprøver er normal? Andre ting det kan være? Klarer ikke helt og slå meg til ro, da jeg er svært glad i å mosjonere i naturen.. og nå klarer jeg nesten ingen ting fordi jeg er kraftløs og utmattet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224423-leddgikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det finnes mange former for giktsykdommer, men selv den "vanlige" leddgikten KAN man ha selvom blodprøvene er normale. Med såpass mange symptomer forenlig med leddsykdom, synes jeg at du burde få en henvisning til reumatolog. Enkelte giktsykdomer kan komme sekundært til tarm-infksjoner eller annen sykdom; prøv å tenk etter om dette kan være årsak. Slike giktsykdommer kan også forsvinne spontant. Uansett bør du få prøve ulike betennelses-dempende medisiner. Dette SKAL gies dersom hevelsene sitter i selve leddene. Dette må legen din finne ut av, eller en reumatolog. Stoffskiftet ditt bør justeres med Levaxin til øvre normal-område, dvs. "Fritt-T4" skal ligge opp mot 20.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224423-leddgikt/#findComment-1683788
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...