seland Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 hei. Jeg er 46 år, helt plutselig begynte hjertet å slå rart, 5 slag, opphold,5 sl. opph. 20 sl. opph osv. Føles svært ubehagelig, tungpustet, føles som det bobler i brystet, slgs skjelving i brystet.EKG viste ureg.sl, blodprøver var ok. Betablokk hadde ingen virkning. Føler meg sliten og litt svimmel. Hva kan det være? Føles uholdbart. klarer ikke å trene lenger. Kan det være stoffskifteproblemer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224463-uregelmessig-hjerteslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Svar til Seland. Du beskriver en typisk ekstrasystoli, d.v.s. ekstraslag i hjertet. Selve ekstraslaget kjenner du ikke, mest fordi det kommer så tidlig etter foregående slag at hjertet ikke har rukket å fylle seg opp såpass at det blir noen pulsbølge du kan kjenne. Deretter følger en pause, og i løpet av den rekker hjertet å fylle seg godt opp, slik at det neste normalslaget ofte kan bli et litt kraftigere dunk. Noen ganger er tendensen til ekstraslag slik at det blir en form for regelmesighet i det. Blir det hvert annet slag kaller vi det tvillingpuls, men som regel er det ikke noe system i rekkefølgen. Vanligvis representerer ekstraslag ikke noe symptom på organisk hjertesykdom. De typiske ekstraslagene forsvinner når personen øker sin fysiske aktivitet, og kommer tilbake når vedkommende setter seg i ro eller legger seg. For at du skal kunne føle deg sikrere synes jeg du skal konsultere din lege og be om å få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG). Dette kan du få utført ved en rekke steder i landet, det er mange lege-praksiser som har slikt utstyr. At betablokkade ikke hadde noen effekt behøver ikke bety noe som helst. Du skriver ikke noe om din treningstilstand, vekt, røyking, kaffedrikking, etc. Mange forhold kan øke tendensen til ekstraslag, og du bør gå gjennom dem med din lege. Du nevner stoffskifteproblemer, men jeg går ut fra at ditt stoffskifte er vurdert i forbindelse med de blodprøver du nevnte. Både høyt og lavt stoffskifte vilkunne gi seg utslag i ekstrasystoli. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224463-uregelmessig-hjerteslag/#findComment-1707926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
seland Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Svar til Seland. Du beskriver en typisk ekstrasystoli, d.v.s. ekstraslag i hjertet. Selve ekstraslaget kjenner du ikke, mest fordi det kommer så tidlig etter foregående slag at hjertet ikke har rukket å fylle seg opp såpass at det blir noen pulsbølge du kan kjenne. Deretter følger en pause, og i løpet av den rekker hjertet å fylle seg godt opp, slik at det neste normalslaget ofte kan bli et litt kraftigere dunk. Noen ganger er tendensen til ekstraslag slik at det blir en form for regelmesighet i det. Blir det hvert annet slag kaller vi det tvillingpuls, men som regel er det ikke noe system i rekkefølgen. Vanligvis representerer ekstraslag ikke noe symptom på organisk hjertesykdom. De typiske ekstraslagene forsvinner når personen øker sin fysiske aktivitet, og kommer tilbake når vedkommende setter seg i ro eller legger seg. For at du skal kunne føle deg sikrere synes jeg du skal konsultere din lege og be om å få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG). Dette kan du få utført ved en rekke steder i landet, det er mange lege-praksiser som har slikt utstyr. At betablokkade ikke hadde noen effekt behøver ikke bety noe som helst. Du skriver ikke noe om din treningstilstand, vekt, røyking, kaffedrikking, etc. Mange forhold kan øke tendensen til ekstraslag, og du bør gå gjennom dem med din lege. Du nevner stoffskifteproblemer, men jeg går ut fra at ditt stoffskifte er vurdert i forbindelse med de blodprøver du nevnte. Både høyt og lavt stoffskifte vilkunne gi seg utslag i ekstrasystoli. svar til Einar Søyland. Jeg har aldri røykt, drikker svært lite kaffe og har trent i mange år. Har en sunn livsstil.Jeg er 172 cm og veier 70 kg. Uroligheten i hjertet forsvinner ikke med aktivitet, den bare øker i takt med pulsen. Jeg prøver å trene, men blir fort andpusten, føler at jeg ikke får nok luft. Jeg prøver å gå lange turer, men hjertet arbeider tungt. Har vært på sykehuset i ultralyd. Det viste en liten blødning i hjertet, en prolaps i en klaff og et noe forstørret forkammer. Men de sa at dette ikke var farlig!!Har også en slags stikkende smerte i hjerte, men det er uroligheten i hjertet som er mest plagsom.Det er aldri ro, et par slag, så et svakt slag så stopp og så et par til osv.. Har puls på 54 og trykket er lavt 94/63.Tar en halv tenormin.Føler at hele meg skjelver (ikke av frykt)kan det være av medisinen? Synes bare det er så rart at hjertet plutselig forandrer rytme uten at det skulle være noe!!Jeg var i MR en uke før dette skjedde, kan det ha innvirket på rytmen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224463-uregelmessig-hjerteslag/#findComment-1718133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.