Gå til innhold

fontex og vival under svangerskap.

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg brukte fontex 20 mg og vival under svangerskap.I en periode brukte jeg Fontex 40 mg og vival 10 mg daglig, forskrevet av lege. Fikk senere en sønn med medfødt hjertefeil, av type ekstrem fallot tretrade. Lurer nå på om det kan være noen sammenheng mellom medisin bruk og denne type hjerte feil.Det er ikke påvist noe slike problemer i familie og slekt. Guttens bror er helt frisk, men jeg brukte da heller ikke disse medisinene under dette svangerskapet.Har i ettertid blitt klar over at man ikke bør bruke slik type medisiner under svangerskap, da spessielt Fontex.Har tatt opp dette med leger, men synes ikke å få noe tilfredstillende svar på om dette kan ha noen forbindelse.Hilsen undrende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224619-fontex-og-vival-under-svangerskap/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Milenium.

Dette er det ikke mulig å svare konsist og absolutt på. Generelt gjelder at man ikke skal bruke noen slike stoff under graviditet, men endel medikamenter har dog vist seg ganske sikre med henblikk på å ungå fosterskade.

Både Fontex og Vival er beheftet med en viss usikkerhet i denne sammenheng. Det er meget begrenset erfaring man har , og de meddelelser som foreligger antyder at begge kan gi skader, selv om det ikke er meddelt fostermisdannelser av den karakter du nevner. Dertil kommer imidlertid at det er mulig at kombinasjonen av disse medikamentene kan tenkes å gi andre negative effekter enn det det enkelte stoff har vist å kunne gi.

Som du skjønner er det ikke mulig å gi deg noe endelig svar, så det er forståelig at du ikke er tilfreds med den informasjon du har fått tidligere. Du blir nødt til å leve med denne usikkerheten. Får håpe din sønn vil kunne hjelpes ved hjelp av moderne hjertekirurgi.

Jeg antar at du og dine leger har meddelt dette til Bivirkningsnemda. Selv om sammenhengen er usikker, vil slike meddelelser kunne hjelpe i videre kartlegging av mulige skader på fostre. Spør din lege om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...