lote Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 En nyutdannet lærer og hva tjener lærerne etter 10 år i jobb 0 Siter
puttelull Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Jeg har jobbet siden 1995, er adjunkt, og tjener 324.000,-. Alt for lite, selvfølgelig!;-) 0 Siter
lote Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Skrevet 29. mars 2006 Jeg har jobbet siden 1995, er adjunkt, og tjener 324.000,-. Alt for lite, selvfølgelig!;-) godt over 100 000 mer en hva jeg tjener og jeg jobber hele året. Lærerne jobber vel ca et halvt år årlig. og arbeidtid pr. dag toppen 6 t. vel 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 godt over 100 000 mer en hva jeg tjener og jeg jobber hele året. Lærerne jobber vel ca et halvt år årlig. og arbeidtid pr. dag toppen 6 t. vel -ler- Si det til broren min som jobber 50 timer i uka for å gjøre en god jobb som lærer for en 4. klasse... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 godt over 100 000 mer en hva jeg tjener og jeg jobber hele året. Lærerne jobber vel ca et halvt år årlig. og arbeidtid pr. dag toppen 6 t. vel *ler* Du vet tydeligvis veldig godt hva du snakker om? 0 Siter
lote Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Skrevet 29. mars 2006 *ler* Du vet tydeligvis veldig godt hva du snakker om? mener du meg? En lærer som har vert det i noen år har ikke så mye planlegging utenom retting av prøver.Hvor mange effektive timer har en lærer med elevene hver dag? Hvem har nesten to mnd. sommerferie.ca to uker påskeferie,juleferie og vinterferie.og tjener så pass bra som de gjør. Herregud på tide lærerne skjerper seg litt og heller lærer barna å lese/ mattematikk Er jo klar over at lærerne må ha lønn til og leve av. Men de må holde kjeft av og til og,er jo nesten den største sytregruppa i dette landet 0 Siter
lote Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Skrevet 29. mars 2006 -ler- Si det til broren min som jobber 50 timer i uka for å gjøre en god jobb som lærer for en 4. klasse... jobber han så mye er han en dårlig planlegger kan du hilse han og si,kanskje han skal finne seg en ny jobb 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 jobber han så mye er han en dårlig planlegger kan du hilse han og si,kanskje han skal finne seg en ny jobb Nei, han er tvert i mot en _god_ planlegger. Og han samarbeider aktivt med foreldrene og holder de løpende orientert, bruker mye tid på å få til et godt klassemiljø og ønsker undervisningsopplegg som passer for den klassen han har (og det han vil formidle). Han er en av de beste lærerene jeg har truffet på og det vil være et stort tap for elevene om han fant seg en annen jobb. 0 Siter
puttelull Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 godt over 100 000 mer en hva jeg tjener og jeg jobber hele året. Lærerne jobber vel ca et halvt år årlig. og arbeidtid pr. dag toppen 6 t. vel Akk ja!;-( Jobber halve året, og har fri halve året, sånn er det å være godt betalt lærer... Gidder bare ikke gå inn i lønnsforhandlinger her. Det ligger _litt_ mer i kortene, på en måte! 0 Siter
puttelull Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 jobber han så mye er han en dårlig planlegger kan du hilse han og si,kanskje han skal finne seg en ny jobb Etter å ha lest innlegget/svarene dine, blir jeg faktisk så jæ.... provosert at jeg (heldigvis!) ikke finner ord! For deg er tydeligvis begrepet/ordet "lærer" et "hatobjekt": Enten så jobber man ikke, men får både ferier og betalt for det, og hvis man faktisk jobber mer enn dine påståtte 6 timer pr. dag, så er man en dårlig planlegger!? Nei, kom heller med noe du har litt kunnskap om, neste gang du skal få igang en usaklig diskusjon! 0 Siter
puttelull Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 godt over 100 000 mer en hva jeg tjener og jeg jobber hele året. Lærerne jobber vel ca et halvt år årlig. og arbeidtid pr. dag toppen 6 t. vel Hvorfor valgte du ikke å bli lærer sjøl, da? Du hadde valget, du og, likesom alle andre! (Men jeg tror, ut ifra det jeg har lest her, at verden _ikke_ har gått glipp av noen stor pedagog!) 0 Siter
puttelull Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 mener du meg? En lærer som har vert det i noen år har ikke så mye planlegging utenom retting av prøver.Hvor mange effektive timer har en lærer med elevene hver dag? Hvem har nesten to mnd. sommerferie.ca to uker påskeferie,juleferie og vinterferie.og tjener så pass bra som de gjør. Herregud på tide lærerne skjerper seg litt og heller lærer barna å lese/ mattematikk Er jo klar over at lærerne må ha lønn til og leve av. Men de må holde kjeft av og til og,er jo nesten den største sytregruppa i dette landet Helt klart! elevmassen er jo den samme hvert eneste år! Det er selvfølgelig ingenting som endres fra år til år, ingen nye læreplaner kommer og går (i min karriere har jeg jobbet etter både M87, L97 og nå er en ny læreplan på trappene), det er jo ingen problemer som mobbing, psykiske lidelser blant elevene, ingenting å jobbe med, annet enn å undervise 6 timer a 45 minutter. Vi har jo ingen møter med PPT, barnevern, foreldresamtaler, logopeder, samarbeid med kulturskoler som skal planlegges, ingen foreldre som er litt mer "på tråden" enn andre, ingen unger som skal ha IOP (IndividuellOpplæringsPlan, dvs. egen ukeplan hver uke)... Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder. Og at vi har fast arbeidstid fra 8-15.30 hver dag (på min skole iallefall). Etter 15.30 kan vi begynne å planlegge neste dag/uke/måned. Lage prøver (kan nemlig ikke bruke de samme prøvene pga. endret elevsammensetninger), rette prøver, vurdere og sette karakterer..... Nei, vi har det godt, vi lærere! Det er jo ingen adfersproblemer blant elevene i grunnskolen i Norge heller, så vi danser på roser hele skoleåret, vi! Reiser til Syden i både høst-, jule-, vinter-, påske- og sommerferien! Det har vi jo råd til, siden vi ikke har annet å bruke pengene på! Vi har jo ikke mer enn minst 4 års utdannelse, og dertil studielån! De fleste av oss har vel faktisk både 5 og 6 års utdannelse, så at vi må ut med 12000 i året i studielån, gjør da ingen ting. vi lever like fett og lettvint likevel, vi! ¨Sover godt om nettene, tenker aldri på de elevene som gjennomgår både skilsmisser, vold, mobbing osv. om nettene. Nei, da har vi fri! Driter i ungene, bare jeg får pengene! (For dem som måtte lure: Innlegget er skrevet i harnisk, sinne og med IRONI!) 0 Siter
muriel Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 mener du meg? En lærer som har vert det i noen år har ikke så mye planlegging utenom retting av prøver.Hvor mange effektive timer har en lærer med elevene hver dag? Hvem har nesten to mnd. sommerferie.ca to uker påskeferie,juleferie og vinterferie.og tjener så pass bra som de gjør. Herregud på tide lærerne skjerper seg litt og heller lærer barna å lese/ mattematikk Er jo klar over at lærerne må ha lønn til og leve av. Men de må holde kjeft av og til og,er jo nesten den største sytregruppa i dette landet "matematikk" skrives men èn t. 0 Siter
lote Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Skrevet 29. mars 2006 Helt klart! elevmassen er jo den samme hvert eneste år! Det er selvfølgelig ingenting som endres fra år til år, ingen nye læreplaner kommer og går (i min karriere har jeg jobbet etter både M87, L97 og nå er en ny læreplan på trappene), det er jo ingen problemer som mobbing, psykiske lidelser blant elevene, ingenting å jobbe med, annet enn å undervise 6 timer a 45 minutter. Vi har jo ingen møter med PPT, barnevern, foreldresamtaler, logopeder, samarbeid med kulturskoler som skal planlegges, ingen foreldre som er litt mer "på tråden" enn andre, ingen unger som skal ha IOP (IndividuellOpplæringsPlan, dvs. egen ukeplan hver uke)... Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder. Og at vi har fast arbeidstid fra 8-15.30 hver dag (på min skole iallefall). Etter 15.30 kan vi begynne å planlegge neste dag/uke/måned. Lage prøver (kan nemlig ikke bruke de samme prøvene pga. endret elevsammensetninger), rette prøver, vurdere og sette karakterer..... Nei, vi har det godt, vi lærere! Det er jo ingen adfersproblemer blant elevene i grunnskolen i Norge heller, så vi danser på roser hele skoleåret, vi! Reiser til Syden i både høst-, jule-, vinter-, påske- og sommerferien! Det har vi jo råd til, siden vi ikke har annet å bruke pengene på! Vi har jo ikke mer enn minst 4 års utdannelse, og dertil studielån! De fleste av oss har vel faktisk både 5 og 6 års utdannelse, så at vi må ut med 12000 i året i studielån, gjør da ingen ting. vi lever like fett og lettvint likevel, vi! ¨Sover godt om nettene, tenker aldri på de elevene som gjennomgår både skilsmisser, vold, mobbing osv. om nettene. Nei, da har vi fri! Driter i ungene, bare jeg får pengene! (For dem som måtte lure: Innlegget er skrevet i harnisk, sinne og med IRONI!) Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder. Ok at du bler sint men hold deg til sanningen. Et skoleår kan ikke være på 10 mnd uansett ossen en regner. Ser jo at dere ble forbanna på innlegget mitt,gått dere får ut sinne,for det gjorde jeg og med innlegget da jeg er lei av sutrite lærere. Hvis ikke alt er skrevet helt korrekt her så er grunnen kanskje sløve/dårlige lærere. Ok at lærerne tjener penger men slutt å klag nå ialfall dere har stor nok lønn nå,men hyl i vei dere sosialister. De fleste lærerne er jo sv er. ok sv hjelper dere nok til høyere lønn å mye høyere avgifter og skatter. Diskusjonen er herved avsluttet for min del. Klarer ikke diskutere men sånne påstålige lærere 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder. Ok at du bler sint men hold deg til sanningen. Et skoleår kan ikke være på 10 mnd uansett ossen en regner. Ser jo at dere ble forbanna på innlegget mitt,gått dere får ut sinne,for det gjorde jeg og med innlegget da jeg er lei av sutrite lærere. Hvis ikke alt er skrevet helt korrekt her så er grunnen kanskje sløve/dårlige lærere. Ok at lærerne tjener penger men slutt å klag nå ialfall dere har stor nok lønn nå,men hyl i vei dere sosialister. De fleste lærerne er jo sv er. ok sv hjelper dere nok til høyere lønn å mye høyere avgifter og skatter. Diskusjonen er herved avsluttet for min del. Klarer ikke diskutere men sånne påstålige lærere "Hvis ikke alt er skrevet helt korrekt her så er grunnen kanskje sløve/dårlige lærere." Eller så burde du selv ha fullført barneskolen! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder. Ok at du bler sint men hold deg til sanningen. Et skoleår kan ikke være på 10 mnd uansett ossen en regner. Ser jo at dere ble forbanna på innlegget mitt,gått dere får ut sinne,for det gjorde jeg og med innlegget da jeg er lei av sutrite lærere. Hvis ikke alt er skrevet helt korrekt her så er grunnen kanskje sløve/dårlige lærere. Ok at lærerne tjener penger men slutt å klag nå ialfall dere har stor nok lønn nå,men hyl i vei dere sosialister. De fleste lærerne er jo sv er. ok sv hjelper dere nok til høyere lønn å mye høyere avgifter og skatter. Diskusjonen er herved avsluttet for min del. Klarer ikke diskutere men sånne påstålige lærere Nå skal du få tre svært konkrete tips: 1 - når du starter en tråd kun for å provosere, så bør du uttrykke det med en gang slik at man slipper å bruke tid på svare. 2 - om du forsøker å unngå både ortografiske, gramatiske og tegnsettingsfeil, og i tillegg unngår talespråk i teksten, så vil du kanskje ikke bli oppfattet fullt så useriøst som nå. 3 - sett deg inn i fakta før du begir deg inn på en diskusjon. Så informasjon: Lærere har fem ukers ferie som de fleste andre arbeidstakere. Resten av tiden elevene har ferie - er avspasering for lærere, verdt å tenke på. I tillegg har de kanskje landets minst fleksible arbeidstid. De kan aldri reise på ferie når det passer dem, aldri ta langhelger, aldri komme sent eller gå tidlig - uten at det skaper konsekvenser for ganske mange andre. Lærer er per definisjon et lavtlønnsyrke, på samme linje som barnehageansatte, sykepleiere og hjemmetjenesten. Dette er viktige mennesker som bærer samfunnet vårt, og det er de med dårligst arbeidsforhold, flest voldelige angrep, flest psykiske problemer, og som tidligst går ut i pensjon eller arbeidsuførhet. Tror du det skyldes at alle potensielle late og udugelige søker seg til nevnte yrker? Eller tror du kanskje det skyldes at presset både fysisk, psykisk, økonomisk og tidsmessig er ganske stort? Nå så jeg at du allerede hadde gitt deg i diskusjonen, og det tror jeg nok du gjorde lurt i - men nå fikk du hvertfall noen tips til neste gang du uttaler noe så lite gjennomtenkt og ignorant som dette. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 mener du meg? En lærer som har vert det i noen år har ikke så mye planlegging utenom retting av prøver.Hvor mange effektive timer har en lærer med elevene hver dag? Hvem har nesten to mnd. sommerferie.ca to uker påskeferie,juleferie og vinterferie.og tjener så pass bra som de gjør. Herregud på tide lærerne skjerper seg litt og heller lærer barna å lese/ mattematikk Er jo klar over at lærerne må ha lønn til og leve av. Men de må holde kjeft av og til og,er jo nesten den største sytregruppa i dette landet Du har fått et veldig godt og utfyllende svar fra Puttelull, så det får holde. Noen ganger bør man holde seg fra å være påståelig omkring ting man tilsynelatende ikke har peiling på! Forresten...Siden det er så lukurativt å være lærer, er det i grunnen rart at ikke flere velger det yrket!? 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Akk ja!;-( Jobber halve året, og har fri halve året, sånn er det å være godt betalt lærer... Gidder bare ikke gå inn i lønnsforhandlinger her. Det ligger _litt_ mer i kortene, på en måte! Hei. Jeg mener absolutt ikke å være frekk eller noe sånt, men jeg lurer litt på dette med lærere og arbeidstid/avspasering/ferie. Altså, "før i verden" (for bare noe små år tilbake) deltok lærerne i mye utenom skoletida. De var med på møter, var på kurs, fulgte opp elevene på 17. mai selv om det var en lørdag, deltok på idrettslige arrangement, var med på leirskole osv. Nå, på barneskolen "vår", har lærerne i utgangspunktet arbeidstid til kl. 16.00. Det er aldri noen å treffe etter 15.30. Aldri. De kan heller ikke delta på møter som foreldrene kaller inn til, kun på møter som rektor pålegger dem. Lærerne kan ikke følge opp ungene på idrettsarrangement (f.eks. om skolen kvalifiserer seg til fotballturnering som går ut over ordinær skoletid), 17. mai er de helt borte og ingen er med på leirskole. 1 lærer (barneskole, snaut 300 elever) skal være med nå når 7. klasse skal på fjelltur, det er drøyt 50 elever som skal overnatte ei natt i fjellet, og for å få nok voksne må det være med foreldre. Leirskole-opphold deltar de ikke på. Allikevel hevdes det at lærere bare har de samme antall uker ferie som oss andre, resten av sommeren avspaserer de. Det med avspasering var rimelig enkelt å forstå for noen år siden, men hvordan klarer de å opparbeide seg avspasering nå? Har et par venner som er lærere, men jeg liksom ikke fått meg til å spørre; dette er et ømtålig tema som jeg ikke har lyst til å utsette vennskapet for. :-) Men det de sier, da, om den faste arbeidstiden de har, er at all planlegging gjøres innenfor normalarbeidsdagen. Og da skjønner jeg enda mindre. Kan du forklare? Som sagt, jeg lurer bare - ikke fordi jeg misunner dere ferien, men fordi jeg ikke helt skjønner hvordan ting henger sammen. Og bare så det er helt klart, jeg ville IKKE klart å være lærer, jeg har dyp beundring for de som våger å begi seg inn i et slikt yrke! 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder. Ok at du bler sint men hold deg til sanningen. Et skoleår kan ikke være på 10 mnd uansett ossen en regner. Ser jo at dere ble forbanna på innlegget mitt,gått dere får ut sinne,for det gjorde jeg og med innlegget da jeg er lei av sutrite lærere. Hvis ikke alt er skrevet helt korrekt her så er grunnen kanskje sløve/dårlige lærere. Ok at lærerne tjener penger men slutt å klag nå ialfall dere har stor nok lønn nå,men hyl i vei dere sosialister. De fleste lærerne er jo sv er. ok sv hjelper dere nok til høyere lønn å mye høyere avgifter og skatter. Diskusjonen er herved avsluttet for min del. Klarer ikke diskutere men sånne påstålige lærere Kan ha sammenheng med at du selv ikke klarer en saklig diskusjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.