Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal du få tre svært konkrete tips:

1 - når du starter en tråd kun for å provosere, så bør du uttrykke det med en gang slik at man slipper å bruke tid på svare.

2 - om du forsøker å unngå både ortografiske, gramatiske og tegnsettingsfeil, og i tillegg unngår talespråk i teksten, så vil du kanskje ikke bli oppfattet fullt så useriøst som nå.

3 - sett deg inn i fakta før du begir deg inn på en diskusjon.

Så informasjon:

Lærere har fem ukers ferie som de fleste andre arbeidstakere. Resten av tiden elevene har ferie - er avspasering for lærere, verdt å tenke på.

I tillegg har de kanskje landets minst fleksible arbeidstid. De kan aldri reise på ferie når det passer dem, aldri ta langhelger, aldri komme sent eller gå tidlig - uten at det skaper konsekvenser for ganske mange andre.

Lærer er per definisjon et lavtlønnsyrke, på samme linje som barnehageansatte, sykepleiere og hjemmetjenesten.

Dette er viktige mennesker som bærer samfunnet vårt, og det er de med dårligst arbeidsforhold, flest voldelige angrep, flest psykiske problemer, og som tidligst går ut i pensjon eller arbeidsuførhet.

Tror du det skyldes at alle potensielle late og udugelige søker seg til nevnte yrker? Eller tror du kanskje det skyldes at presset både fysisk, psykisk, økonomisk og tidsmessig er ganske stort?

Nå så jeg at du allerede hadde gitt deg i diskusjonen, og det tror jeg nok du gjorde lurt i - men nå fikk du hvertfall noen tips til neste gang du uttaler noe så lite gjennomtenkt og ignorant som dette.

jepp har gitt meg men blir provoserte av at noen som skal lære elevene ærlighet kan skrive løgn her på siden.

Fy faen sier jeg bare utskjemte lærere alldrig fornøyde skam dere

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

16

• lote

7

• amerikafareren

6

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

amerikafareren
Skrevet

Akk ja!;-(

Jobber halve året, og har fri halve året, sånn er det å være godt betalt lærer...

Gidder bare ikke gå inn i lønnsforhandlinger her. Det ligger _litt_ mer i kortene, på en måte!

Det finnes utregninger hvor vi må ha skuddår hvert tredje år for å dekke alle fridagene til lærerne:)

amerikafareren
Skrevet

mener du meg?

En lærer som har vert det i noen år har ikke så mye planlegging utenom retting av prøver.Hvor mange effektive timer har en lærer med elevene hver dag?

Hvem har nesten to mnd. sommerferie.ca to uker påskeferie,juleferie og vinterferie.og tjener så pass bra som de gjør.

Herregud på tide lærerne skjerper seg litt og heller lærer barna å lese/ mattematikk

Er jo klar over at lærerne må ha lønn til og leve av.

Men de må holde kjeft av og til og,er jo nesten den største sytregruppa i dette landet

Du var innpå noe når du sier at man må holde kjeft av og til. Du har rett i at det kan lønne seg (det gjelder også å la tastaturet være i fred):

amerikafareren
Skrevet

jobber han så mye er han en dårlig planlegger kan du hilse han og si,kanskje han skal finne seg en ny jobb

De fleste lærere jobber slik. Du har overhodet ikke peiling på hva du snakke rom.

Gjest Persille
Skrevet

jepp har gitt meg men blir provoserte av at noen som skal lære elevene ærlighet kan skrive løgn her på siden.

Fy faen sier jeg bare utskjemte lærere alldrig fornøyde skam dere

Skal vi se, skrev ikke jeg akkurat til deg at du måtte sette deg litt inn i fakta før du skriver?

Han kompisen din lyver for deg, det er helt sikkert :)

Gjest Persille
Skrevet

Hei.

Jeg mener absolutt ikke å være frekk eller noe sånt, men jeg lurer litt på dette med lærere og arbeidstid/avspasering/ferie.

Altså, "før i verden" (for bare noe små år tilbake) deltok lærerne i mye utenom skoletida. De var med på møter, var på kurs, fulgte opp elevene på 17. mai selv om det var en lørdag, deltok på idrettslige arrangement, var med på leirskole osv.

Nå, på barneskolen "vår", har lærerne i utgangspunktet arbeidstid til kl. 16.00. Det er aldri noen å treffe etter 15.30. Aldri. De kan heller ikke delta på møter som foreldrene kaller inn til, kun på møter som rektor pålegger dem.

Lærerne kan ikke følge opp ungene på idrettsarrangement (f.eks. om skolen kvalifiserer seg til fotballturnering som går ut over ordinær skoletid), 17. mai er de helt borte og ingen er med på leirskole. 1 lærer (barneskole, snaut 300 elever) skal være med nå når 7. klasse skal på fjelltur, det er drøyt 50 elever som skal overnatte ei natt i fjellet, og for å få nok voksne må det være med foreldre.

Leirskole-opphold deltar de ikke på.

Allikevel hevdes det at lærere bare har de samme antall uker ferie som oss andre, resten av sommeren avspaserer de.

Det med avspasering var rimelig enkelt å forstå for noen år siden, men hvordan klarer de å opparbeide seg avspasering nå?

Har et par venner som er lærere, men jeg liksom ikke fått meg til å spørre; dette er et ømtålig tema som jeg ikke har lyst til å utsette vennskapet for. :-) Men det de sier, da, om den faste arbeidstiden de har, er at all planlegging gjøres innenfor normalarbeidsdagen.

Og da skjønner jeg enda mindre.

Kan du forklare?

Som sagt, jeg lurer bare - ikke fordi jeg misunner dere ferien, men fordi jeg ikke helt skjønner hvordan ting henger sammen.

Og bare så det er helt klart, jeg ville IKKE klart å være lærer, jeg har dyp beundring for de som våger å begi seg inn i et slikt yrke!

Norsklærere f.eks bruker ganske mange timer på stilretting mange ganger i året - både bokmål og nynorsk.

Andre lærere har prøver å rette på lik linje, men kanskje litt enklere.

I tillegg kommer all forberedelse og planlegging. Selv om du ikke treffer dem på skolen, så betyr det ikke at de ikke gjør noe - slike ting kan man godt gjøre hjemmefra også.

Forøvrig er det vel ellers sånn at man ikke får tak i lærere etter at kontordamene har gått hjem? Eller? I så fall kan det jo hende det sitter lærere på skolen fortsatt...

Men når det er sagt; det finnes nok de som nyter godt av dette også - og gjør særlig nytte for seg :)

Gjest Mom33
Skrevet

Norsklærere f.eks bruker ganske mange timer på stilretting mange ganger i året - både bokmål og nynorsk.

I tillegg kommer all forberedelse og planlegging. Selv om du ikke treffer dem på skolen, så betyr det ikke at de ikke gjør noe - slike ting kan man godt gjøre hjemmefra også.

Forøvrig er det vel ellers sånn at man ikke får tak i lærere etter at kontordamene har gått hjem? Eller? I så fall kan det jo hende det sitter lærere på skolen fortsatt...

Men når det er sagt; det finnes nok de som nyter godt av dette også - og gjør særlig nytte for seg :)

Forberedelse, rettinger og planlegging foregår innenfor normalarbeidstid - DET har jeg fått ut av mine lærervenner.

Og vår skole er en åpen skole, lærerne har kontorer på bakkeplan og det låses ikke før vaskerne har gått hjem sånn i 17.30-18.00-tida. Det er bare å gå inn i gangen og inn på lærernes kontor.

Men selvsagt kan de gå tidligere og ta med seg jobben hjem, det vet man ingenting om.

Synes bare det er så rart at de rekker å opparbeide seg såpass mye overtid som det tross alt skal til for at de kan ta full sommerferie, høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie.

Gjest Persille
Skrevet

Forberedelse, rettinger og planlegging foregår innenfor normalarbeidstid - DET har jeg fått ut av mine lærervenner.

Og vår skole er en åpen skole, lærerne har kontorer på bakkeplan og det låses ikke før vaskerne har gått hjem sånn i 17.30-18.00-tida. Det er bare å gå inn i gangen og inn på lærernes kontor.

Men selvsagt kan de gå tidligere og ta med seg jobben hjem, det vet man ingenting om.

Synes bare det er så rart at de rekker å opparbeide seg såpass mye overtid som det tross alt skal til for at de kan ta full sommerferie, høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie.

Ok, da er det nok litt annerledes der enn de jeg kjenner - de bruker mange helger på retting og planlegging...

Men det varierer sikkert blant lærer som alle andre steder :)

amerikafareren
Skrevet

Etter å ha lest innlegget/svarene dine, blir jeg faktisk så jæ.... provosert at jeg (heldigvis!) ikke finner ord!

For deg er tydeligvis begrepet/ordet "lærer" et "hatobjekt": Enten så jobber man ikke, men får både ferier og betalt for det, og hvis man faktisk jobber mer enn dine påståtte 6 timer pr. dag, så er man en dårlig planlegger!?

Nei, kom heller med noe du har litt kunnskap om, neste gang du skal få igang en usaklig diskusjon!

Ta det med ro, dette må du bli vant til. Jeg har sluttet å reagere på slikt tøv. Synes egentlig det var mye verre før, men kanskje jeg bare hører overhodet ikke etter lenger.

Å argumentere med at alle lærerere er sv fikk i hvert fall meg til å trekke litt på smilebåndet;)

Gjest liede
Skrevet

Ta det med ro, dette må du bli vant til. Jeg har sluttet å reagere på slikt tøv. Synes egentlig det var mye verre før, men kanskje jeg bare hører overhodet ikke etter lenger.

Å argumentere med at alle lærerere er sv fikk i hvert fall meg til å trekke litt på smilebåndet;)

akkurat det at lærere stemmer SV er jo sant da. :)

http://www.norsklektorlag.no/viewarticle.php?id=960

Gjest Aimabel
Skrevet

mener du meg?

En lærer som har vert det i noen år har ikke så mye planlegging utenom retting av prøver.Hvor mange effektive timer har en lærer med elevene hver dag?

Hvem har nesten to mnd. sommerferie.ca to uker påskeferie,juleferie og vinterferie.og tjener så pass bra som de gjør.

Herregud på tide lærerne skjerper seg litt og heller lærer barna å lese/ mattematikk

Er jo klar over at lærerne må ha lønn til og leve av.

Men de må holde kjeft av og til og,er jo nesten den største sytregruppa i dette landet

-"En lærer som har vært det i noen år har ikke så mye planlegging utenom retting av prøver."

eh, vel... Det må være en forhistorisk lærer du beskriver her, som bruker samme opplegget år etter år.

Innspill fra elever og tilpasset opplæring gjør at dagens lærer er nødt til å oppdatere deg.

Skrevet

Hei.

Jeg mener absolutt ikke å være frekk eller noe sånt, men jeg lurer litt på dette med lærere og arbeidstid/avspasering/ferie.

Altså, "før i verden" (for bare noe små år tilbake) deltok lærerne i mye utenom skoletida. De var med på møter, var på kurs, fulgte opp elevene på 17. mai selv om det var en lørdag, deltok på idrettslige arrangement, var med på leirskole osv.

Nå, på barneskolen "vår", har lærerne i utgangspunktet arbeidstid til kl. 16.00. Det er aldri noen å treffe etter 15.30. Aldri. De kan heller ikke delta på møter som foreldrene kaller inn til, kun på møter som rektor pålegger dem.

Lærerne kan ikke følge opp ungene på idrettsarrangement (f.eks. om skolen kvalifiserer seg til fotballturnering som går ut over ordinær skoletid), 17. mai er de helt borte og ingen er med på leirskole. 1 lærer (barneskole, snaut 300 elever) skal være med nå når 7. klasse skal på fjelltur, det er drøyt 50 elever som skal overnatte ei natt i fjellet, og for å få nok voksne må det være med foreldre.

Leirskole-opphold deltar de ikke på.

Allikevel hevdes det at lærere bare har de samme antall uker ferie som oss andre, resten av sommeren avspaserer de.

Det med avspasering var rimelig enkelt å forstå for noen år siden, men hvordan klarer de å opparbeide seg avspasering nå?

Har et par venner som er lærere, men jeg liksom ikke fått meg til å spørre; dette er et ømtålig tema som jeg ikke har lyst til å utsette vennskapet for. :-) Men det de sier, da, om den faste arbeidstiden de har, er at all planlegging gjøres innenfor normalarbeidsdagen.

Og da skjønner jeg enda mindre.

Kan du forklare?

Som sagt, jeg lurer bare - ikke fordi jeg misunner dere ferien, men fordi jeg ikke helt skjønner hvordan ting henger sammen.

Og bare så det er helt klart, jeg ville IKKE klart å være lærer, jeg har dyp beundring for de som våger å begi seg inn i et slikt yrke!

Jeg er ikke lærer selv og kan bare snakke for de lærerne jeg selv kjenner. Men søsteren min, som er lærer, kunne ikke være med oss på hyttetur i helgen for hun hadde noe arbeid som _måtte_ være ferdig til mandag og skulle jobbe hele helgen. Men vi var hjertelig velkomne til å ta med mann og barn, så hun fikk jobbe i fred.

Og hver eneste vår når det er tentamenstid sitter hun inne i helger og retter prøver. Så _hun_ har i alle fall litt å avspassere.

Skrevet

Og at skoleåret faktisk er på 10 måneder.

Ok at du bler sint men hold deg til sanningen.

Et skoleår kan ikke være på 10 mnd uansett ossen en regner.

Ser jo at dere ble forbanna på innlegget mitt,gått dere får ut sinne,for det gjorde jeg og med innlegget da jeg er lei av sutrite lærere.

Hvis ikke alt er skrevet helt korrekt her så er grunnen kanskje sløve/dårlige lærere.

Ok at lærerne tjener penger men slutt å klag nå ialfall dere har stor nok lønn nå,men hyl i vei dere sosialister.

De fleste lærerne er jo sv er.

ok sv hjelper dere nok til høyere lønn å mye høyere avgifter og skatter.

Diskusjonen er herved avsluttet for min del.

Klarer ikke diskutere men sånne påstålige lærere

Det er IKKE lønn vi streiker for i dag!

Skrevet

Da h ar ikke de lærerene du kjenner gjort jobben sin!

Her har vi i løpet av en arbeidsdag kun 35 min å gjøre forberedelser, rettinger osv. innenfor de timene vi skal være på jobb.

Personlig er jeg på joben fra 7.30- 17. Innenfor der har vi 30 min. møte før skolestart. Etter 14.10- 15.30 sitter vi i møter og diskuterer nye læreplaner i alle fag, mobbing, planlegger skiturer, avslutninger osv. som må tas i fellesskap.

Etter 15.30 - ca 17 sitter jeg med forberedelser, rettinger osv. før jeg drar hjem til mann og 3 unger og spiser middag. Etter at ungene har lagt seg, sitter jeg igjen med skolearbeid et par timer fram til ca 22.

Jeg avspaserer med god samvittighet!

Skrevet

Her har vi i løpet av en arbeidsdag kun 35 min å gjøre forberedelser, rettinger osv. innenfor de timene vi skal være på jobb.

Personlig er jeg på joben fra 7.30- 17. Innenfor der har vi 30 min. møte før skolestart. Etter 14.10- 15.30 sitter vi i møter og diskuterer nye læreplaner i alle fag, mobbing, planlegger skiturer, avslutninger osv. som må tas i fellesskap.

Etter 15.30 - ca 17 sitter jeg med forberedelser, rettinger osv. før jeg drar hjem til mann og 3 unger og spiser middag. Etter at ungene har lagt seg, sitter jeg igjen med skolearbeid et par timer fram til ca 22.

"Jeg avspaserer med god samvittighet!"

Det synes jeg virkelig du fortjener! :o)

Gjest Mom33
Skrevet

OK, hvis det der er normalen har jeg ingen problemer med å se avspaseringsbehovet.

Er det slik over alt? Eller rettere sagt - er det slik det skal være?

Skrevet

OK, hvis det der er normalen har jeg ingen problemer med å se avspaseringsbehovet.

Er det slik over alt? Eller rettere sagt - er det slik det skal være?

Det er slik det skal være, ifølge avtalen med KS.

Altså fast tid på arbeidsplassen betyr _ikke_ forberedelser, rettinger og etterarbeid, men er i stor grad møtevirksomhet, oppdateringer i forhold til nye læreplaner osv.osv. Ting osm kollegiet må jobbe sammen om.

Teamarbeid, trinnarbeid osv. går veldig mye "utenpå" den faste arbeidstida, iallefall!

Nesten alle her på skolen jobber seine kvelder både hjemme og på skolen.

Skrevet

Sitat:

Du har så rett, så rett!

Her på skolen har vi ikke engang kontordame, så for at vi lærere skal kunne få arbeidsro i de timene vi har fast tid, må vi ta ut kontakten! Ellers kimer og ringer det hele dagen, og vi må løpe omkring som noen piska skinn for å gi beskjeder hit og dit!

Skrevet

*smiler* Du har helt rett! Nå tar jeg meg en kopp kaffe, før vi går i streiketog!;-O

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...