Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en kvinne på 40 år. Det siste året har jeg hatt to brune flekker i ansiktet. En på hver side (mellom nesa og øret - ser ut som dårlig rouge..). De er ca. 2 cm i diamter.Har fått kommentarer at det ser ut som jeg har fått en blåveis, så de er godt synlige. Huden virker litt tynnere her også.

I den siste uken føler jeg at hele huden i ansiktet har forandret seg. Føles som om jeg er skikkelig solbrent. En sår og brennende følelse. Resten av ansiktet har nå også fått en litt brunlig farge. Er også sår i hodebunnen.

Kan nevne at jeg generelt har tørr hud, så jeg smører meg flere ganger til dagen.

Hva kan dette være? Er engstelig for hudkreft.

Hilsen Yedda

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224767-brune-flekker-p%C3%A5-kinnene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

brune flekker i ansiktet vil i de aller fleste tilfelle være såkalte leverflekker eller seborroiske keratoser. Begge forandringer er noe som kommer med alderen, og kan skilles ved at leverflekker ikke kan kjennes, mens seborroiske keratoser ofte vil være litt opphøyde eller ru å ta på. Det går an å fjerne disse hos hudlege.

Sår og brennende følelse i ansiktet kan være flere ting. Hudsykdommer som rosacea kan medføre slike opplevelser, men huden blir vanligvis ikke brunere, heller rød. Eksemer som ofte forkommer hos personer med tørr hud, kan også medføre sårhet og svie. Behandlingen av disse tilstandene er noe forskjellig, slik at du nok burde snakke med en hudlege om plagene dine og vise dem frem, slik at du får den beste behandling.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...