Gå til innhold

Hva skal jeg velge, jus eller medisin?

Anbefalte innlegg

Gjest villråde
Skrevet

Jeg har egentlig kun lyst til medisinstudiet, men trenger å bruke to år på å komme inn.

På jus vil jeg komme rett inn.

Grunnen til at jeg bekymrer meg er at Frp kommer til makte om 3,5 år og da er det farvell studielån...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det valget er enkelt: du går for medisinstudiet siden det er det du har lyst til.

Det er bare dumt å bekymre seg for alt som politikere kan finne på, erfaringen tilsier at de gjør noe helt annet enn valgflesket når de kommer til makten likevel.

Skrevet

Du skal velge det du har mest lyst til å jobbe med.

Husk at du skal jobbe i 40 år med det du utdanner deg til og da må du ikke velge noe du ikke ønsker fullt ut.

Skrevet

Hva har du lyst til å bruke resten av livet ditt til da? Vil du hjelpe folk i juridisk nød eller i medisinsk nød?

Begge studier er krevende.

Hvis det er medisin du vil så går du for det, selv om det betyr at du må bruke 2 år ekstra.

skorpionfisken
Skrevet

Hun de beste juristene blir de beste advokatene som får de best betalte jobbene.

Det er mange arbeidsledige jurister, spesielt rett etter studiene er det bare de med de beste karakterene som får jobber.

Veldig mange jurister jobber i det offentlige som saksbehandlere og jobber lite med "advokatrelaterte" oppgaver.

Leger får jobb uansett. Godt betalte jobber. De eneste legene jeg vet om som ikke jobber som leger er Trond Viggo Torgersen, Gro Harlem Brundtland og Olav Gunnar Ballo. De tjener likevel godt i sine jobber.

Gjest liede
Skrevet

Ta sats og bestem deg for medisin du. :)

Det er alt for mange jusstudenter som har jussen som andrevalg eller ikke turte å satse på det de egentlig ville bli. Jeg tror ikke det er noen fordel i og med at det er et såpass langt og teoretisk studim som krever mye arbeid og motivasjon hvis man skal gjøre det godt.

Må du "bare" ta opp fag eller ta alle realfagene? Vente på alderspoeng?

Gjest et tips, bare
Skrevet

Du kan gjøre som professor i jus, Henrik Syse. Først utdanne seg innen medisin, arbeide som lege i flere år mens du studerer jus på kveldstid. Og vips!, er du begge deler.

Skrevet

Du kan gjøre som professor i jus, Henrik Syse. Først utdanne seg innen medisin, arbeide som lege i flere år mens du studerer jus på kveldstid. Og vips!, er du begge deler.

Aslak Syse heter han vel?

Skrevet

Hun de beste juristene blir de beste advokatene som får de best betalte jobbene.

Det er mange arbeidsledige jurister, spesielt rett etter studiene er det bare de med de beste karakterene som får jobber.

Veldig mange jurister jobber i det offentlige som saksbehandlere og jobber lite med "advokatrelaterte" oppgaver.

Leger får jobb uansett. Godt betalte jobber. De eneste legene jeg vet om som ikke jobber som leger er Trond Viggo Torgersen, Gro Harlem Brundtland og Olav Gunnar Ballo. De tjener likevel godt i sine jobber.

Ja, ja....

Det er da vitterlig veldig mange jurister som ikke _ønsker_ jobb som advokater.

Du tror da vel ikke at alle jurister som f.eks. jobber i staten gjør det fordi de ikke får jobb som advokatfullmektig?

Vet du f.eks. hvilke (karakter)krav som stilles til en lovutreder i Justisdep. - eller hvilken prestisje en slik stilling innebærer?

For ikke å snakke om dommerstillinger.

Offentlige stillinger er nok "annenrangs" hva gjelder lønn, men behøver definitvt ikke være det i forhold til jobbens innhold, mulighet til å påvirke samfunnsutviklingen og mulighet til å jobbe med interessante juridiske problemstillinger.

skorpionfisken
Skrevet

Ja, ja....

Det er da vitterlig veldig mange jurister som ikke _ønsker_ jobb som advokater.

Du tror da vel ikke at alle jurister som f.eks. jobber i staten gjør det fordi de ikke får jobb som advokatfullmektig?

Vet du f.eks. hvilke (karakter)krav som stilles til en lovutreder i Justisdep. - eller hvilken prestisje en slik stilling innebærer?

For ikke å snakke om dommerstillinger.

Offentlige stillinger er nok "annenrangs" hva gjelder lønn, men behøver definitvt ikke være det i forhold til jobbens innhold, mulighet til å påvirke samfunnsutviklingen og mulighet til å jobbe med interessante juridiske problemstillinger.

Joda, jeg kjenner mange jurister som trives godt som jurister i diverse stillinger i både offentlig og privat virksomhet.

Men jeg har til gode å treffe en ung person som vurderer å studere jus som ser for seg en sånn framtid. Det er alt for mye fokusert på at man automatisk blir advokat av å studere jus, derfor mine påpekninger av at de fleste jurister faktisk ikke blir advokater.

Men som nyutdannet jurist er karakterkravet skyhøyt nesten uansett hvor man vil jobbe. Mange jobber først i ikke-juridiske stillinger før de får bruke utdannelsen sin. Og de som har gode jobber både privat og offentlig har ofte tilleggsutdannelser ved siden av jusen.

Med legestudiet er det ennå sånn i dag at ferdig utdannelse=jobb, nærmest uansett karakterer. Det er vanskelig å komme inn på studiet, men lett å komme derfra og over i jobb.

Gjest et tips, bare
Skrevet

Aslak Syse heter han vel?

My bad.

Gjest petrusa
Skrevet

farvel studielån??? den må du utdype :(

velg medisin du, 2 år er ingenting i det store og hele, så lenge en kan leve her i verden.

amerikafareren
Skrevet

Frp kommer ikke til makten om 3 år. Så dypt synker ikke Mor Norge;)

Derfor kan du velge det du vil og stole på at jeg og flere kommer til å jobbe hardt for å beholde den regjeringen vi har;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...