Gå til innhold

Amputasjon


Gjest Såmerksnodigvanskelig

Anbefalte innlegg

Gjest Såmerksnodigvanskelig

Hva kan ligge til grunn for at enkelte mennesker føler stor trang til å amputere enkelte lemmer? Og får store psykiske problemer/frustrasjon av å ikke få amputert visse kroppslemmer?

Kjenner en som har følt at tuppen på fingeren hans ikke hører til ham. Dette har han følt så lenge han kan huske. Da han var mindre, følte han også trang til å kutte av andre lemmer, men trangen til disse lemmene har forsvunnet.

Er det en form for frustrasjonsreaksjon? På lik linje når noen stikker seg selv...kutter seg selv osv?

Det rare med dette, er at dr som har det slik, føler de ikke får "levd" før de får amputert.

Er det hjelp å få ang. slike problemer? Eller har ikke norske psykologer greie på slikt?

Innspill av folk som har hørt om dette eller kunnskaper om emnet, ønskes sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest caputt

I en av mine mange søvnløse netter, så jeg en dokumentar på Discovery om dette; Mennesker som hadde en sykelig trang til å amputere bort deler av kroppen sin.

Tror ikke utbredelsen er særlig stor, men det er visst nok en diagnose/fenomen som eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Såmerksnodigvanskelig

I en av mine mange søvnløse netter, så jeg en dokumentar på Discovery om dette; Mennesker som hadde en sykelig trang til å amputere bort deler av kroppen sin.

Tror ikke utbredelsen er særlig stor, men det er visst nok en diagnose/fenomen som eksisterer.

Ja, det eksisterer. Og hvor mange som faktisk lider av dette, vet en jo ikke. Felles for dem som har denne type problemer, er at de er forferdelig skamfulle over det og tror de er de eneste som er slik...at de er gale osv.

Så da blir det jo heller ikke snakket mye om. Og heller ikke forsket stort på, sikkert.

Sykdommen betegnes som BIID. En del informasjon av ymse på engelsk, men jeg er ikke en kløpper i engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...