Arne S.K. Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Hei! Jeg er 46 år, og har drevet med trening siden jeg var barn. Jeg har hatt diabetes siden jeg var 15 år. I 10 år har jeg hatt høyt blodtrykk, og behandles for dette med Lisoprinil/Hydroklortiazid 20mg og Physiotens 0,4 0,2 mg. Med dette fikk jeg blodtrykk på 150/90 og hvilepuls 65. For 3 måneder siden fikk jeg et anfall av arterieflimmer som varte i 3-5 timer. Da begynte jeg med ZeloSok, 25mg. Etter 2 mnd. fikk jeg et anfall till av arterieflimmer som varte i 3 døgn. Da ble ZeloSok dosen økt til 100mg, og jeg begynte med marevan. Nå er blodtrykket 135/75 og hvilpuls 56. Jeg har noen spørsmål:1. Synes du at behandlingen er passende?2. Når det gjelder trenign, er det bes for meg med roliga langturer, lange intervaller, middels eller korte intervaller? Det jeg tenker på er at det tar tid før pulsen stiger etter at jeg begynte med ZeloSok.3. Kan jeg trene opp mot max puls evt. anaerob trening?4. Generelt om diabetes og anaerob trening. Har vi diabetikere mindre utbytte av dette? Jeg tenker på oppbygging av sukkerlagre osv..5. Hvordan er det med flimmer og lange flyreiser? Planlegger 20 timer i lufte til Australia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224877-diabetes-blodtrykk-hjerterytmeforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Svar til Arne S.K. Din blodtrykksbehandling i de siste 10 årene synes ikke å ha vært intensiv nok. Hos diabetikere er målet å komme ned i ca. 120/70-75. Hyppigheten av atrieflimmer er betydelig høyere hos personer med forhøyet blodtrykk. Behandlingen du p.t. får synes ganske adekvat m.h.p. ditt blodtrykk. De mål for puls og blodtrykk du angir nå er brukbare. Hold dem der. Jeg regner med at du har fått beskjed om å fortsette med Marevan. Du har sannsynligvis best av å drive med middels lange intervaller når du trener, men det er så individuelt at det beste du gjør er selv å finne ut hva du får den beste effekten av. Ikke tenk så meget på "max-puls". Kjenn heller etter hvordan reservene og yteevnen din er, og dytt grensen for fysisk belastning foran deg. Med anaerob trening mener du vel styrketrening. I kombinasjon med vanlig aerobe treningsøkter vil du selvsagt ha nytte av å konservere din muskulatur, så det er ingen grunn til at du skal slutte med det. Når du bruker Marevan og er i terapeutisk INR-nivå (d.v.s. 2,5-3,0) har du allerede en innebygget forsikring mot proppdannelse. Sørg for rikelig med væsketilskudd under turen, og ta deg en skikkelig tur i kabinen så ofte du husker på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224877-diabetes-blodtrykk-hjerterytmeforstyrrelser/#findComment-1708142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.