Gjest blue cucumber Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 har hurtigmikser og lurer litt på om det går an å lage det selv. Jeg har usedvanlig lite peiling på mat, og kokkelering forøvrig, derfor lurer jeg på om dere har erfaringer med det, og hvor komplisert det er. 0 Siter
amber sun Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg har laget det, og det ble kjempegodt. Men husker at det var mye sukker i oppskriften... Brukte juice og sukker og vann eller noe sånt tror jeg. Har ikke oppskriften lenger. Men jeg måtte i fryseboksen og røre innimellom så det frøs uten å skille seg. Og når jeg tok det opp var det kjempegod sorbet-is. :-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Ikke særlig komplisert, lagde mango-/limesorbet for 3 år siden. Første og siste gang, men det var utrolig enkelt. -Ikke at jeg husker fremgangsmåten nå, men det finner du nok masse av på internett. Jeg måtte bare benytte anledningen til å skryte litt.. ;-) 0 Siter
Gjest zal Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg har laget bringebærsorbet og den ble kjempegod! Kjør 500g bringebær i hurtigmikseren til en puré og press det gjennom en sikt for å få bort steinene. Så koker du 6dl vann og 2dl sukker i 5 minutter. Avkjøl denne laken. Rør så inn bringebærpuréen og saften av en appelsin. Hell dette i en frysebeholder, og frys den ned i ca 2 timer. Ta den opp og pisk litt i det for å få bort eventuelle isnåler. Pisk 3 eggehviter stive og rør dem forsiktig inn i blandingen. Så fryser du den ned til den er fast. Jeg er ikke sikker, men det går kanskje an å lage uten eggehviter. Jeg tror jeg vil prøve det neste gang, for smaken ble veldig dempet med eggehvitene. Blir litt bedre smak uten, men vet ikke hvordan konsistensen blir da. I følge oppskriftsboken min kan du også variere med lime, aprikos og pære. Det er da litt andre mengder av de andre ingrediensene, så du kan jo si fra om du vil jeg skal skrive de opp. Her er en oppskrift som kanskje er litt lettere å forstå enn min; http://matmons.net/visoppskrift.asp?meny=2&id=301 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Jeg har laget bringebærsorbet og den ble kjempegod! Kjør 500g bringebær i hurtigmikseren til en puré og press det gjennom en sikt for å få bort steinene. Så koker du 6dl vann og 2dl sukker i 5 minutter. Avkjøl denne laken. Rør så inn bringebærpuréen og saften av en appelsin. Hell dette i en frysebeholder, og frys den ned i ca 2 timer. Ta den opp og pisk litt i det for å få bort eventuelle isnåler. Pisk 3 eggehviter stive og rør dem forsiktig inn i blandingen. Så fryser du den ned til den er fast. Jeg er ikke sikker, men det går kanskje an å lage uten eggehviter. Jeg tror jeg vil prøve det neste gang, for smaken ble veldig dempet med eggehvitene. Blir litt bedre smak uten, men vet ikke hvordan konsistensen blir da. I følge oppskriftsboken min kan du også variere med lime, aprikos og pære. Det er da litt andre mengder av de andre ingrediensene, så du kan jo si fra om du vil jeg skal skrive de opp. Her er en oppskrift som kanskje er litt lettere å forstå enn min; http://matmons.net/visoppskrift.asp?meny=2&id=301 takk så mye:) 0 Siter
Reg@l Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Da jeg kjøpte ismaskinen fulgte det med et hefte med masse gode oppskrifter på både sorbet og iskrem. Kostet ikke allverden heller, mener det var rundt 500 kroner på Elkjøp. 0 Siter
Prozak Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 En enkelt måte å lage ananas-sorbet på, er å fryse ned ananas og kjøre det i blenderen. Veldig enkelt, og veldig bra :-) ".............................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.