Gå til innhold

Mangel på arbeidskraft i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest mann31år.
Skrevet

Leser i avisa at det er mangel på arbeidskraft blant annet i barnehagene. Hvorfor tar de da ikke kontakt med de ledige?(er jo bare å gå inn på aetat.no og søker etter folk som kunne tenke seg å jobbe i barnehage)

Jeg registrerte meg hos Aetat på nett for 5 mnd siden. Og skrev blant annet at jeg kunne tenke meg å jobbe i barnehage. Men ikke et enste tilbud fra en eneste barnehage. En selgerjobb er eneste tilbudet jeg har fått.

Jeg har 2 år fra sykepleien og har grunnfag bedriftsøkonomi av utdannelse. Også fullført militærtjeneste. Har over gjennomsnittelige karakterer. Jobbet ca 1 år på kontor og flere år på lager blant annet av yrkeserfaring. Men dette er tydeligvis ikke nok. Mangel på arbeidskraft meg i rompa....for en barnehage å søke etter arbeidssøkende folk er jo like enkelt som det er for en arbeidssøker å søke etter bedrifter som utlyser stillinger, men det ser jo ikke ut som de trenger noen for hadde de gjort det hadde vel det logiske vært om de tok kontakt for et intervju eller lignende..

Skrevet

Får man tilbud gjennom aetat da? Jeg har vært registrert der i et halvt år og ikke fått et eneste tilbud. Tror du må søke sjøl.

Gjest printa
Skrevet

Ring og spør, eller forsøk med personlig oppmøte i de aktuelle barnehager. Si du vil jobbe som vikar el.

Det fungerer uansett bedre enn å stå som søker på ei liste.

Gjest mann31år.
Skrevet

Får man tilbud gjennom aetat da? Jeg har vært registrert der i et halvt år og ikke fått et eneste tilbud. Tror du må søke sjøl.

Alle som ønsker arbeidskraft kan logge seg inn der og søke på arbeidssøkende..som sagt har jeg fått ett tilbud angående en selgerjobb.

Tåpelig at en arbeidssøkende skal bruke masse tid på en søknad, når f.eks en barnehage kan søke etter folk på f.eks aetat.no og få opp cv`en med masse opplysninger som hva han ønsker å jobbe med, peronlige opplysninger etc...som sagt er det jo for en barnehage bare å søke etter folk som kunne tenke seg å jobbe i barnehage og ta kontakt....

Gjest mann31år.
Skrevet

Ring og spør, eller forsøk med personlig oppmøte i de aktuelle barnehager. Si du vil jobbe som vikar el.

til printa...he..men da går det ikke an å si at det er mangel på folk heller...blir akkurat som om jeg sier at ingen vil ha meg men så har jeg kanskje ikke søkt på en jobb heller...akkurat som f.eks barnehagene ikke søker etter de som ønsker å jobbe der..

Skrevet

Nytter ikke å stå på Aetat og ikke gjøre noe selv.Du går inn på aetat og ser om det er noen jobber du kan tenke deg,og vær snar og ring.Bedre å ringe .ja du kan jo søke først og så ringe,eller møte opp på arbeidsplassen med søknaden.

Jeg har og vært arb. ledig noen måneder,er noen år eldre en deg kanskje derfor det er vanskelig og få jobb.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Spørs hvor en bor i landet. Noen steder er det overflod av barnehagepersonalet, mens andre så trenger de sårt flere..

Skrevet

Alle som ønsker arbeidskraft kan logge seg inn der og søke på arbeidssøkende..som sagt har jeg fått ett tilbud angående en selgerjobb.

Tåpelig at en arbeidssøkende skal bruke masse tid på en søknad, når f.eks en barnehage kan søke etter folk på f.eks aetat.no og få opp cv`en med masse opplysninger som hva han ønsker å jobbe med, peronlige opplysninger etc...som sagt er det jo for en barnehage bare å søke etter folk som kunne tenke seg å jobbe i barnehage og ta kontakt....

Kanskje det er det som skjer når arbeidsløsheten går ned?

Men de har jo elektronisk søknad der inne, jeg har ikke prøvd men det er vel bare å hive seg på hvis du finner en jobb du har lyst på.

Gjest printa
Skrevet

til printa...he..men da går det ikke an å si at det er mangel på folk heller...blir akkurat som om jeg sier at ingen vil ha meg men så har jeg kanskje ikke søkt på en jobb heller...akkurat som f.eks barnehagene ikke søker etter de som ønsker å jobbe der..

Hvem sier at det er mangel på arbeidskraft? De siste prognosene jeg leste, er at arbeidsmarkedet er på vei oppover. Og undersøkelsen er kjøpt og bestilt av den RødGrønne.

Det virker som du har en bra bakgrunn, og jeg kan tenke meg at du rett og slett er for overkvalifisert til å jobbe i barnehage. Jeg har vært der, og det anbefales ikke med din bakgrunn.

Gjest mann31år.
Skrevet

Husker jeg jobbet i Manpower også var det en jobb jeg ville ha som gjaldt å jobbe med kundeservice på telefon men så fikk jeg beskjed om at jeg hadde for mye utdannelse...helt latterlig...at man taper på å ta utdannelse blir for dumt.

Gjest printa
Skrevet

Husker jeg jobbet i Manpower også var det en jobb jeg ville ha som gjaldt å jobbe med kundeservice på telefon men så fikk jeg beskjed om at jeg hadde for mye utdannelse...helt latterlig...at man taper på å ta utdannelse blir for dumt.

Du har grunnfag i bedriftsøkonomi. Hva har du tenkt å gjøre med det da? Jobbe i barnehage? Du må ha ambisjoner mann!

Det er ingen som taper på å ta utdannelse, det er vel snarere arbeidsmarkedet som forsøker å få deg til å forstå at du bør sikte høyere.

Skrevet

Grunnen til at man ikke vil ansette overkvalifiserte folk er jo at sannsynligheten er stor for at de raskt mistrives når de ikke får brukt kunnskapene sine og innen kort tid finner seg en jobb som passer bedre til deres kvalifikasjoner.

Gjest mann31år.
Skrevet

Du har grunnfag i bedriftsøkonomi. Hva har du tenkt å gjøre med det da? Jobbe i barnehage? Du må ha ambisjoner mann!

Det er ingen som taper på å ta utdannelse, det er vel snarere arbeidsmarkedet som forsøker å få deg til å forstå at du bør sikte høyere.

Ambisjon (lyst el. trang til å hevde seg, gjøre karriere.)

Er ikke alle som har lyst på masse penger, status etc vettu...dessuten er du ikke sivil økonom selv om du har grunnfag bedrifsøkomi da...

Skrevet

Ambisjon (lyst el. trang til å hevde seg, gjøre karriere.)

Er ikke alle som har lyst på masse penger, status etc vettu...dessuten er du ikke sivil økonom selv om du har grunnfag bedrifsøkomi da...

Kjære deg, du trenger jo ikke ha et voldsomt klatre-på-karriere-stigen-behov for å bruke den utdannelsen du faktisk har. Kan sikkert brukes til mangt og mye, men arbeidsgiver ønsker noen som blir og tror ikke du er den som blir pga. høy utdannelse. Det er da naturlig. Du kunne jo forsøkt å argumentere litt imot dersom du mener det ikke er realiteten, selvsagt på en høflig måte.

Skrevet

Og det er bare for deg å ta en ringe runde. Er du litt lat kanskje? Arbeidsgivere trenger folk med initiativ. Det viser du ikke ved å bare stå på aetat sine lister.

skorpionfisken
Skrevet

Det er vel ikke sånn at en jobb i barnehage er mindreverdig en jobb innen økonomi?

"alle" har grunnfag i bedriftsøkonomi, skal du jobbe innenfor økonomi, regnskap eller lignende kreves mer utdannelse. Regnskapsførere trenger ett år ekstra pluss mange kurs for å få autorisasjon. Ellers kreves minst en bachelor eller helst master for å i det hele tatt bli vurdert til "ambisjonsjobbene" du snakker om.

Å jobbe i barnehage er en flott og givende jobb, hvor du administrerer mange små mennesker i deres daglige virke. Det er ikke dumt å kunne litt økonomi i en sånn jobb heller, en barnehage drives etter budsjetter, som det er greit at de ansatte også skjønner og kan følge opp.

Men trådstarteren bør være mer aktiv for å få jobb, kontakt barnehagene rundtomkring og tilby deg å være ekstravakt, så får du fort en fot innafor og kan vise hva du duger til. Det trengs mange flere menn i barnehagene rundtomkring.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg eier en barnehage, og kan fortelle deg hvorfor du mest sannsynlig ikke hadde fått jobb hos meg.

For det første har du ikke relevant erfaring, som er noe av det aller første jeg ser etter.

For det andre har du utdannelse som tilsier at du ikke egentlig vil jobbe i bhg, og du kommer til å fortsette å søke andre jobber selv om du får jobb hos meg. Det betyr at du kanskje forsvinner fort igjen - og jeg må søke etter enda en ny.

Det tredje er at jeg aldri kontakter folk som har søknadene sine på Aetat dersom det ikke er fullt navn, relevant erfaring og en konkret setning om at du ønsker barnehagearbeid.

Dersom du hadde søkt hos meg - så tror jeg at jeg hadde vurdert deg etter de med erfaring, selv om du har utdannelse.

Gjest Persille
Skrevet

Husk at det ikke er assistenter det er mangel på, det er kvalifisert arbeidskraft, det vil si førskolelærere og pedagoger.

Skrevet

Tradisjonelt regner man vel med at arbeidssøkende HAR en del tid de kan bruke på søknader? Du må nok regne med å bruke tid både på søknader og andre kontaktformer. Ikke vent på å bli oppdaget.

Dessuten: Mange bedrifter, også barnehager, vil gjerne ha folk med erfaring. Disse finner de ikke nødvendigvis på Aetat, for de HAR allerede en jobb. Derfor lyser de ut en stilling og ser hva de får av søkere, i stedet for å lete selv i Aetats lister eller andre steder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...