Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et spørsmål i forbindelse med nedlastning av filer i pdf-format.

Jeg forsøkte laste ned et søknadsskjema fra en nettside nå, men får ikke tilgang til dokumentet fordi det er en pdf-fil. Når jeg forsøker å åpne siden får jeg bare spørsmål om jeg vil lagre filen på maskinen min eller ikke. Når jeg så trykker bekreftende på dette, blir filen lagret, men jeg får ikke åpnet den (Microsoft PowerPoint kommer bare opp uten tekst/innhold!).

Sider med HTML-versjon er helt uproblematiske, de kommer opp umiddelbart når jeg trykker på de. Så hva er det egentlig med pdf-filer? Og er det noen måte å løse dette på? Det må da vel på en eller annen måte være mulig å få tilgang til disse sidene? Kan det være en feilinnstilling på maskinen min som gjør dette?

Skrevet

Har du acrobate reader da? Det er den jeg bruker til pdf-filer

Skrevet

Har du acrobate reader da? Det er den jeg bruker til pdf-filer

adobe reader er det den heter...

Skrevet

En ide er å laste ned og installere Adobe Acrobat fra www.adobe.no som gjør at man faktisk kan lese .pdf filer........ :)

Skal man lese .pdf filer må man helst ha et program som støtter disse... .pdf er Adobes Acrobat format..

vennlig hilsen

Skrevet

En ide er å laste ned og installere Adobe Acrobat fra www.adobe.no som gjør at man faktisk kan lese .pdf filer........ :)

Skal man lese .pdf filer må man helst ha et program som støtter disse... .pdf er Adobes Acrobat format..

vennlig hilsen

På de aller aller fleste nettsted som legger ut pdf filer ligger det også link til Adobe Acrobat, som man trenger for å lese filene..

Her ligger acrobat:

http://www.adobe.no/products/acrobat/readstep2.html

Skrevet

vennlig hilsen

Adobe Acrobat betegner "hovedprogrammet" fra Adobe som man også kan lage og redigere pdf-filer med.

Det programmet som er aktuelt her, er vel gratis-varianten, Adobe Acrobat Reader. Og som programnavnet "antyder", så kan det kun brukes til å lese pdf-filer (dvs lagre, se på skjerm eller skrive ut, men ikke endre).

Skrevet

vennlig hilsen

Hei!

Takk for svar! :-) Jeg har faktisk Adobe Reader 7.0 installert på maskinen min. Likevel er det altså PowerPoint som kommer automatisk opp når jeg forsøker å åpne pdf-filene. Kan problemet ligge her? Hvordan får jeg i så fall forandre dette? (Adope Reader ligger ikke som alternativ i "åpne i").

Skrevet

adobe reader er det den heter...

Takk for svar! :-) Jo, jeg har Adobe Reader installert på maskinen min. Jeg tror dog aldri programmet har vært i bruk (det virker som om PowerPoint tror det gjør samme nytten!).

Skrevet

Mulig jeg har misforstått deg, men:

Forsøker du å åpne filen du har fått lagret, ved å dobbeltklikke på den, og så åpnes PowerPoint?

I så fall - start Acrobat Reader først, etter at du har fått lagret filen. Så åpner du .pdf-filen _inne fra_ AR.

Skrevet

Hei!

Takk for svar! :-) Jeg har faktisk Adobe Reader 7.0 installert på maskinen min. Likevel er det altså PowerPoint som kommer automatisk opp når jeg forsøker å åpne pdf-filene. Kan problemet ligge her? Hvordan får jeg i så fall forandre dette? (Adope Reader ligger ikke som alternativ i "åpne i").

Prøv å først lokaliser Adobe på harddisken, så velger du "bla gjennom" i "åpne i". Så prøver du å se om du finner adobe der og velger det sånn.

Ellers lokaliserer du Adobe, åpner det, og henter dokumentet fra den åpnede tomme adobefila.

Skrevet

Hei!

Har du ikke et valg som heter "Åpne med..."?

og så "Velg Program"?

Der kan du velge Adobe Acrobat Reader, og hake av for at dette programmet alltid skal brukes til denne filtypen (pdf).

Skrevet

Mulig jeg har misforstått deg, men:

Forsøker du å åpne filen du har fått lagret, ved å dobbeltklikke på den, og så åpnes PowerPoint?

I så fall - start Acrobat Reader først, etter at du har fått lagret filen. Så åpner du .pdf-filen _inne fra_ AR.

Du forsto problemstillingen min helt korrekt :-) Jeg gjorde som du sa, og fikk for første gang åpnet en fil i pdf-format...ikke dårlig! Tusen takk for hjelp! :-)

Skrevet

Prøv å først lokaliser Adobe på harddisken, så velger du "bla gjennom" i "åpne i". Så prøver du å se om du finner adobe der og velger det sånn.

Ellers lokaliserer du Adobe, åpner det, og henter dokumentet fra den åpnede tomme adobefila.

Jeg gjorde som du sa, og det gikk helt flott! Takk for hjelp! :-)

Skrevet

Hvis du følger oppskriften i mitt svar, så får du opp pdf-filer direkte i riktig program hver gang :-)

Skrevet

Har du ikke et valg som heter "Åpne med..."?

og så "Velg Program"?

Der kan du velge Adobe Acrobat Reader, og hake av for at dette programmet alltid skal brukes til denne filtypen (pdf).

Jeg skal forsøke dette. Nå klarer jeg i alle fall å lese pdf-filene ved å gå inn i Adobe Reader og åpne filene derifra. Det er en god start! Takk for hjelp! :-)

Skrevet

Du forsto problemstillingen min helt korrekt :-) Jeg gjorde som du sa, og fikk for første gang åpnet en fil i pdf-format...ikke dårlig! Tusen takk for hjelp! :-)

Da bør du også ta det bryet med å høyreklikke på fila i utforskeren og velge "ÅPNE I" - og så velge hvilket program disse filene skal åpnes i for fremtiden. Det er nok bare en liten feil at de prøver å åpne i PowerPoint.

Skrevet

Hvis du følger oppskriften i mitt svar, så får du opp pdf-filer direkte i riktig program hver gang :-)

...jeg la visst ut samme oppskrifta :)

Skrevet

Så flott! Hyggelig å kunne hjelpe!

Skrevet

...jeg la visst ut samme oppskrifta :)

Ja, flere timer etter... hehe :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...