Gå til innhold

Hunder som står inne hele dagen

Anbefalte innlegg

Gjest balls
Skrevet

Mange hunder må desverre stå inne i hus eller leiligheter hele dagen alene fordi eierne er på jobb/skole.

Har hørt det skal være bedre for en hund å sitte i bur fordi de blir så stresset og urolig når de går inne. Men jeg kan ikke skjønne at det kan være bra for hunden å sitte ni timer i bur. Er han løs i huset så kan den jo i det minste få bevegd seg litt. Er det noen som har peiling her?

Hva er best for hunden?

Skrevet

Det kommer helt an på hunden. Noen hunder trenger å stå bundet eller i bur for å ha det best mulig og føle seg trygge når de er alene. Andre trives best om de får bevege seg fritt rundt i huset.

Det er ikke én løsning som er riktig for alle hunder.

Skrevet

Hundehage må vel være det beste. (Omtrent som barnehage, men for hunder.)

Skrevet

En hund som er alene sover 80-99% av tiden uansett, med mindre den ikke takler å være hjemme alene, og således tar ut sin reaksjon på å gjøre hærverk i møbler og annet.

Så et bur er ikke nødvendigvis ille, men det er vel bedre om hunden får være i et eller flere rom, der den har vann, et teppe/hundeseng og gjerne mulighet for å unngå den verste solsteiken midt på dagen.

Vår hund har tilgang til stue, gang og loftstue når vi er borte, og når vi sover. Som valp sov han i bur om natten, og det gikk helt fint. Det er jo omtrent samme timeantall som en hund er alene om dagen.

En hund som er vant med å være i bur (fx i bil) vil som regel føle seg trygg i bur. Det blir som en liten "hule" å trekke inn i.

Men som med alt annet, det som fungerer fint for en hund, fungerer mindre bra for en annen.

Det er imidlertid en fordel å venne hunder til å være i bur i bil, da en hund som er løs i bilen vil få store skader om den blir kastet rundt i en kollisjon (selv i lav hastighet).

For ikke å snakke om at en hund løs i bilen kan drepe menneskene i bilen, om den kommer som et prosjektil og med en enorm vekt-effekt (kommer ikke på riktig begrep, men vekt x fart!)...

Skrevet

Hundehage må vel være det beste. (Omtrent som barnehage, men for hunder.)

Ikke alle hunder går like greit overens med alle andre hunder. Noen hunder blir rett og slett stresset i en slik situasjon.

I alle fall ble vår det, når han var på hundepensjonat mens vi var på ferie i fjor. Han tok ingen varig skade av det, men var helt hyper når vi hentet han.

Gjest BattleClown
Skrevet

Jeg ville aldri latt en hund være innespærret i et bur, det måtte vært et stort bur i såfall.

Da ville jeg heller ha ordnet et hjørne som var hundens egen lille plass, og der hunden kan føle seg trygg.

Eller eventuelt et bur uten dør slik at hunden kan komme og gå som den vil.

Jeg kan forstå at enkelte hunder trenger sin egen lille hule for å føle seg trygg. Og der hunden har litt oversikt over omgivelsene.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg synes ikke hunder skal stå i bur hele dagen. Da må det i det minste være så stort at den kan reise seg, strekke seg _helt_ ut og helst flytte på seg. Hvor mange bruker så store bur?

Jeg synes synd på hunder som blir sperret i bur fordi de ødelegger inventar. Grunnen til ødeleggelsene er enten at de er understimulerte, eller at de er redde. Da hjelper det ikke å stenge de inne.

Jeg mener heller ikke at hunden skal få for stort område å vandre på om dagen. Jeg tror hunden vil føle seg tryggest om det har et avgrenset areal å bevege seg på, f.eks, et rom eller to.

det bør brukes mye tid på tilvenning til å ligge hjemme alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...