weber Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Jeg er en mann på snart 60 år. I den senere tiden har jeg vært plaget av neseblod. Det starter sent på kvelden eller i løpet av natten og uten forvarsel. Det går ikke ut i nesen men ned i svelget. Har vært til kontroll hos primærlege og øre-, nese-, halslege. Blodtrykk og blodprøver er alle normale. Sistnevnte fant at det kom fra helt bakerst i nesa og at det ikke kunne leges. Av andre har jeg fått tips om at jeg har tørre slimhinner. Luftfuktigheten hjemme var på 30%! Etter bruk av luftfukter er det nå på 50%. Jeg bruker nå også nesespray med sesamolje og jeg passer på å drikke mye vann. Føler at det er mye bedre men ikke helt bra. Er jeg på rett spor med min egendiagnose om tørre slimhinner? Føler også at det ofte skjer når jeg har drukket moderate mengder alkohol. Er det en sammenheng der? Er det annet jeg kan gjøre for å få det bedre? Situasjonen skaper usikkerhet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225156-bl%C3%B8dning-i-nesa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Høres ut som du har "tatt tak" og gjort mye for både å finne diagnose og tiltak som hjelper. Sirkulasjonen i neseslimhinnen varierer gjennom døgnet, faktisk er det en 4-timers syklus mellom de to sidene i nesen. Alkohol øker blodgjennomstrømning i hud/slimhinner. Trykket i blodkarene kan øke betydelig ved fremoverbøy, bruk av bukpressen, nysing etc. Men det er ikke så lett å hindre disse aktivitetene. Hvilken "adferd" du evt. har om natten som gir neseblødning er ikke lett å si; kanskje perioder med kraftig snorking? Kanskje du kan prøve å heve hode-enden av sengen litt? Synes det høres litt rart ut at det ikke kan gjøres noe; kanskje du kan be om 2. opinion hos en annen ØNH-lege dersom problemet vedvarer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225156-bl%C3%B8dning-i-nesa/#findComment-1691483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.