Gå til innhold

dårlig humør, hvor kommer det fra??


Gjest jaxi

Anbefalte innlegg

håper noen leser dette og kan svare meg.

har alltid slitt med dårlig selvtillit og lavt selvbilde noe som har utløst depresjon. har også fått angst, hatt anfall mange ganger.

får hjelp for dette, men skriver her nå fordi jeg leste ett annet innlegg her for en stund siden om tristhet kontra det å være sur, og sur har man ikke rett til å være mente NHD.

er ofte sur/sint når jeg er syk, er sint på alle andre som har det bra, tror alle ler av meg inni seg noe som igjen gjør meg sur.

er jeg den eneste i verden som er slik? henger alt dette sammen på en måte med selvtillit og alt?

jeg vil jo så klart ikke være slik, jeg vil være blid og glad men føler ikke jeg har noe kontroll over dette.

hvor kommer det dårlige humøret fra? kan ikke si de som hjelper meg har funnet ut av det, ikke ennå ihvertfall.

hilsen en som vil være blid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gulspurven

Man har rett til å være sur. Det er opp til de andre å gå bort dersom de ikke liker det. Alle følelser er lovlige. Alle følelser har man rett til å ha. Også det å være sur. Det er bedre at man slipper ut de negative følelsene, enn at de skal ligge inni oss å ødelegge oss fra innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har det som deg

Jeg har/hadde det som deg. Prøvde å spille glad så godt jeg kunne, helt til jeg en dag gav opp. Nå har jeg begynt på medisiner, og kan faktisk glede meg sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest printa

"Sur" "Trassig" "umulig" ol. er uttrykk vi mennesker benytter oss av for å beskrive tilstander, uten at det nødvendigvis behøver å ha så mye med virkeligheten å gjøre.

Mange mennesker er flinke til å "merkelappe" menneskers adferd, uten at det har noe med den personens bakenforliggende årsak til adferd å gjøre.

Hvem har ikke hørt (fra gammelt av) "Per er så umulig. Det var faren hans også, og det er ikke noe rart at Per er blitt som han er blitt".

Tristhet, er noe hver enkelt føler inni seg, noe subjektivt. Tristhet er en følelse, mens "sur" er objektivt, og begrep for å beskrive en annens følelse.

Når noen sier jeg er "sur", kan det hende jeg ikke er det, men det kan tenkes jeg ikke smiler og ler. Kanskje jeg bare tenker, og har behov for å se alvorlig ut.

Enkelte ganger kan jeg tilogmed bli trist, fordi andre sier jeg ser sur ut - men det var jeg slett ikke, før vedkommende nevnte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sur" "Trassig" "umulig" ol. er uttrykk vi mennesker benytter oss av for å beskrive tilstander, uten at det nødvendigvis behøver å ha så mye med virkeligheten å gjøre.

Mange mennesker er flinke til å "merkelappe" menneskers adferd, uten at det har noe med den personens bakenforliggende årsak til adferd å gjøre.

Hvem har ikke hørt (fra gammelt av) "Per er så umulig. Det var faren hans også, og det er ikke noe rart at Per er blitt som han er blitt".

Tristhet, er noe hver enkelt føler inni seg, noe subjektivt. Tristhet er en følelse, mens "sur" er objektivt, og begrep for å beskrive en annens følelse.

Når noen sier jeg er "sur", kan det hende jeg ikke er det, men det kan tenkes jeg ikke smiler og ler. Kanskje jeg bare tenker, og har behov for å se alvorlig ut.

Enkelte ganger kan jeg tilogmed bli trist, fordi andre sier jeg ser sur ut - men det var jeg slett ikke, før vedkommende nevnte det.

kjenner meg godt igjen i det du sier. får ofte høre slengbekmerkninger som "like blid" og lignende som er ironi selvsagt.

det sårer meg veldig, spesielt siden det kommer fra venner. følte meg egentlig ikke dårlig før den kommentaren kom.

da forsvinner jeg enda lenger inn i meg selv.

har vent meg til å være mye alene, da kan jeg ikke plage andre ihvertfall men blir så ensom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til å være sur. Det er opp til de andre å gå bort dersom de ikke liker det. Alle følelser er lovlige. Alle følelser har man rett til å ha. Også det å være sur. Det er bedre at man slipper ut de negative følelsene, enn at de skal ligge inni oss å ødelegge oss fra innsiden.

Om man har "rett" til å være sur en nå en sak, men om man har rett til å være sur på folk generelt er jeg langtfra enig i. Dersom man er i humøret "sur" en dag, bør man bli hjemme eller lukke munnen sin hardt igjen.

Å være sur på folk som ikke fortjener det er absolutt ikke en rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Det er ikke rart man føler seg sur når man er deprimert.. Det er jo virkelig noe som kvalifiserer til å bli sur av. Man blir jo ikke akkurat blid av å være deprimert for å si det sånn. Så jeg mener det er naturlig, og har det slik selv - i aller høyeste grad, er sur og mutt og glefser etter alt og alle. Ønsker selvsagt ikke å være sur, og har dårlig samvittighet for at det går utover andre=( Men man kan jo ikke bare bestemme seg for å være blid. Og sinnstemningen påvirker jo atferden - føler du deg sur, så er det hardt - og feil, mener jeg, - å leke blid. Man må likevel prøve å ikke la det gå utover andre direkte ved å si ting osv, men så lenge man ikke gjør det, har man all rett til å sitte å være sur i andres nærvær. Det er like menneskelig å være sur som å være blid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulspurven

Om man har "rett" til å være sur en nå en sak, men om man har rett til å være sur på folk generelt er jeg langtfra enig i. Dersom man er i humøret "sur" en dag, bør man bli hjemme eller lukke munnen sin hardt igjen.

Å være sur på folk som ikke fortjener det er absolutt ikke en rett!

Det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...