Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 43 år med en datter på 9 år. Jeg fikk problemer med allergi for ca 9 år siden og har siden bare blitt verre og har stadig trappet opp medisinbruken. Nå bruker jeg Nasonex nesespray, Aerius tabeletter og Opatanol øyedråper. Plagene var først verst i øynene som klødde veldig i pollensesongen. Nå har jeg i tilegg veldig mye slim i nesen og må pusse den flere ganger om dagen.De siste to månedene har jeg hatt flere virus og infeksjoner og tette bihuler. Nå er jeg noe bedre, men nesen er fortsatt noe tett på den ene siden.

Mitt første spørsmål gjelder medisinene. Jeg har fått hjertebank av Aerius og har prøvd å bruke Zyrtec istedenfor. De virker ikke like bra og jeg ville være veldig takknemlig for et alternativt forslag til allergitabletter. Legen min holder på Aerius, men jeg merker tydelig at det har en effekt på hjertet.Pulsen blir ikke høyere, men det er som om hjertet banker hardere, og jeg blir oppmerksom på hjerteslagene som jeg aldri vier noen oppmerkosmhet når jeg bruker Zyrtec.

Mitt neste spørsmål gjelder huset vi bor i.Min datter er i perioder mye syk og hver gang hun får et virus eller en infeksjon varer det veldig lenge. Hun hoster veldig. Før hostet hun opp mye slim. Nå tar hun i perioder Ventoline og Flutide.Da hun var mindre tok hun et år dette daglig. Legen hennes sier at hun har bronkial hyperreaktivitet. Vi bor i en tomannsbolig med krypkjeller under huset. Det er observert noe vann på bunnen av kjelleren. Hennes rom og mitt soverom befinner seg i 1. etasje rett over denne kjelleren. Det er ikke fukt i veggene, men noe gulvkaldt og jeg lurer på om det er sannsynlig at fuktighet fra krypkjelleren kan trenge gjennom gulvet og forårsake plagene vi har? Tidligere har jeg tenkt at det var graviditeten som provoserte frem allergien hos meg for 9 år siden, men jeg har også lurt på om det er det at jeg flyttet fra byen til hus med hage da vår datter ble født, eller om det altså skyldes forhold i huset.

Hilsen Helene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225222-allergi-medisiner-og-%C3%A5rsaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Når det gjelder allergimedisiner så må man prøve seg frem for å finne en som ikke gir eller gir lite bivirkninger. Det er svært individuelt hvordan man reagerer. Det er mange å velge mellom, f.eks. Kestine 10 eller 20 mg og Teldanex for å nevne noen alternativer til Aerius og Zyrtec. Loratadin ligner på Aerius og kunne kanskje være et alternativ hvis du syntes virkningen av Aerius var god, men bivirkningene ubehagelige. Ved stor eksponering for allergener som f.eks. i pollensesongen kan det innimellom være nødvendig å bruke dobbel dose antihistamin.

Det er vanskelig å si noe generelt om huset dere bor i. Fukt av betydning for luftveissymptomer ville sannsynligvis kunne påvises i rommene dere bor i og jeg har litt problemer med å se at fukt fra en kjeller skulle trenge inn i rommene over uten at det påvises fuktskader i gulv eller vegger. Du kan be om en undersøkelse av inneluften og om det påvises muggsopp i boligen - kommunen du bor i kan ordne en slik undersøkelse.

Hvis datteren din har en bronkial hyperreaktivitet ville det kanskje være riktig å bruke astmamedisiner over noe lengere tid og ikke bare kortvarig i forkjølelsesperiode. Dette er selvfølgelig noe du må diskutere med legen hennes. Målet med astmabehandling er jo nettopp å dempe den bronkiale hyperreaktivitet slik at hun kan være symptomfri.

Det er ikke uvanlig at allergisymptomer dukker opp i forbindelse med en graviditet - om flytting og forhold i huset er medvirkende årsaker til plagene dine er selvfølgelig en mulighet som må tas i betraktning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...