Gå til innhold

smitte


linusisvingen

Anbefalte innlegg

linusisvingen

HEI!

Opplever stadig at folk går inn i huset vårt med sko på. Hva drar en egentlig med seg inn utenifra i forhold til bakterier og virus? Hadde mus på trappa en periode og syns det er ekkelt å gå inn og ut i sokkelesten selvom lorten er fjernet.. Drar en med seg smitte inn under sokkene? Og lever virus og bakterier videre på gulvet der ungene leker?? Evn hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tar ikke stilling til hvor mye rot og/eller skitt en skal tåle inne.

Fra et hygienesynspunkt (virus,bakterier, smitte) er det totalt uten betydning med mindre en har spebarn som slikker på gulvet.

Ingenting av det du skriver er fra et hygienesynspunkt verre enn å ha en katt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Jeg trodde at det var vanlig høflighet å ta av seg på beinaeller ihvertfall spørre først når en går inn til noen privat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Jeg tar ikke stilling til hvor mye rot og/eller skitt en skal tåle inne.

Fra et hygienesynspunkt (virus,bakterier, smitte) er det totalt uten betydning med mindre en har spebarn som slikker på gulvet.

Ingenting av det du skriver er fra et hygienesynspunkt verre enn å ha en katt i huset.

Skjønner ikke det med katt og hun selv, at folk orker å ha de dyrene i sengen og slike steder. Når jeg har vært hjemme hos noen med katt føler jeg for å skifte alle klærne etterpå som kan ha vært i kontakt med noe katten har vært i kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linusisvingen

Skjønner ikke det med katt og hun selv, at folk orker å ha de dyrene i sengen og slike steder. Når jeg har vært hjemme hos noen med katt føler jeg for å skifte alle klærne etterpå som kan ha vært i kontakt med noe katten har vært i kontakt med.

Takk for svar! Jeg syns det er kjempe ekkelt med katter, de spiser fugler,rotter og mus går dett inn i sofaen til eierene...men det er kanskje bare jeg som er hysterisk?Hvor mye guffent har de egentlig på labber og i pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Har min utdanning innenfor dette, så for en gang skyld kan jeg uttale meg som proff og ikke pasient :)

1. Du drar inn masse bakterier og mikroorganismer i huset med å gå med sko.

2. Dette er helt ufarlig !

3. Mus bør ikke komme i kontakt med steder du tilbereder fersk mat.

Selv farlige bakterier som listeria er ufarlige å ta med seg i huset via jord og gjørme.

Det er først når bakerier som denne kommer i mat at det kan bli skummelt.

Jeg ville innført en regel i huset mitt om jeg var deg. Det er å aldri bruke kniv fra rått kjøtt (skjøring kjøtt, kjøttdeig, åpning kjøttdeigpakker etc. på mat du skal servere ubehandlet (salat, frukt m.m) Dette for å redusere risiko for krysskontaminering (bringe smitte fraen ting til en annen).

Dette er regler de lever etter i de fleste Europeiske land og andre land i verden. Dette for å redusere sjansen for smitte med bl.a. e-coli og salmonella. Problematikken med disse bakteriene har de levd med i helle verden alltid. Vi i Norge derimot tror at maten vår er smittefri og helt ren, noe som er UMULIG når vi produserer maten på den måten vi gjør i dag.

Avslutningsvis vil jeg si at vi har god og sikker mat i Norge, men det lønner seg å ta noen enkle forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg trodde at det var vanlig høflighet å ta av seg på beinaeller ihvertfall spørre først når en går inn til noen privat...

Noen jeg kjenner har så vond fotlukt at jeg ikke har klart å bestemme meg for om jeg foretrekker dem med sko på eller i sokkelesten.

Det er nesten så jeg foretrekker skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke stilling til hvor mye rot og/eller skitt en skal tåle inne.

Fra et hygienesynspunkt (virus,bakterier, smitte) er det totalt uten betydning med mindre en har spebarn som slikker på gulvet.

Ingenting av det du skriver er fra et hygienesynspunkt verre enn å ha en katt i huset.

Jeg har hatt både katt og hund i huset helt siden jeg var liten og har aldri blitt syk av den grunn. Katten har lært at den ikke skal gå på kjøkkenbenken og bord, og jeg har aldri hatt dyrene opp i sengene. Katten bruker heller ikke å dra inn døde dyr i huset. Det har skjedd, men disse har blitt kastet fort ut og i søpla. Ærlig talt for et hysteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...