Gjest konemor Skrevet 19. mars 2001 Del Skrevet 19. mars 2001 Jeg skriver på vegne av min mann. Han er veldig plaget av leddsmerter som flytter seg fra ledd til ledd. Nå har smertene satt seg i høyre hofte og venstre arm. Det blir verre og verre for hver dag, nå klarer han nesten ikke gå, når han har sittet stille en stund er han helt stiv og det verker forferdelig. Ofte dovner armer og ben bort, selv om de ikke ligger høyt eller er i klem. Han har hatt disse smertene i halvannet år, og har tatt blodprøver for å utelukke leddgikt. Han har også tat røntgen av hoften, hvor ingenting vises. Legen har gitt ham opp, han føler seg latterliggjort og ikke trodd. Dette har etterhvert begynt å gå på psyken løs. Eneste legen er villig til er å skrive ut smertestillende. Ellers kan jeg nevne at han har vært i en bilulykke hvor han knuste skulderen, han har hatt campylobacter (?) og påfølgende diare i nesten et halvt år (dette er et par år siden). Han er trøtt og sliten, og begynner å miste livskvaliteten. Han er bare 27 år, og føler seg som 80. Ettersom legen virker uinteressert i å følge ham opp, lurer jeg på om det er noen konkrete sykdommer/syndromer vi kan kreve å få ham sjekket for? Jeg tenker på bekterev, sjøgrens, kreft eller hva? Det høres kanskje rart ut, men etter å ha vært hos lege i halvannet år, bare for å bli sendt hjem med svar "vi får vente og se, du får spise paralgin forte så lenge", så tenker vi snart det verste. Er det noen sykdommer som samsvarer med hans symptomer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22534-leddsmerter-diare-nummenhet-osv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 Til konemor Jeg kan dessverre ikke se noen klare sammenhenger i forhold til spesifikk revmatisk sykdom. Det er imidlertid ikke alle revmatiske sykdommer som gir positive utslag på de spesifikke testene- ei heller på røntgen. Det kan derfor være riktig i din manns tilfelle å få bestilt time hos en revmatolog for en mer fullstendig gjennomgang og utredning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22534-leddsmerter-diare-nummenhet-osv/#findComment-96321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.