Gå til innhold

Hvordan kommer jeg meg ut av denne terapisituasjonen?


Gjest rådløs klient

Anbefalte innlegg

Gjest rådløs klient

jeg har gått hos en psykolog siden Oktober. Jeg har hele tiden følt at ting ikke har vært helt, ok men har tenkt lenge at dialog er tingen og at ting vil ordne seg bare jeg gir det tid.

Nå har det skjedd så mange hendelser med denne psykologen at alarmbjellene begynner å gå. Jeg tviler faktisk på om denne psykologen er skikket både faglig og moralsk til å drive terapi og jeg vet ikke om jeg tør å forsøke terapien lenger.

Dette er jo selvsagt en risiko, for da står jeg igjen uten noe som helst, da han er privatpraktiserende.

Men jeg tror jeg skal følge magefølelsen min nå, og rett og slett finne meg en terapeut som jeg føler meg trygg på.

Men hvordan skal jeg få sluttet relasjonen?. Kan jeg risikere at han blir forbannet hvis jeg sier at jeg vil slutte nå etter et halvt år uten å ha sagt på forhånd at jeg tenker å gjøre det?

Eller er det bare å skrive et brev og si at jeg vil slutte?

Jeg synes dette er en veldig vanskelig beslutning å ta, og jeg er redd for at han skal bli sint på meg hvis jeg sier det i telefonen.

Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For det første skulle en slik bekymring være helt unødvendig. Du har full rett til å slutte når du vil og uten forklaring.

Du kan godt sende et brev. Sørg for at han får det tidligst mulig før neste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Mange mennesker i livet kan en ikke velge eller bytte bort.

Familie, (foreldre) er et eksempel. Men leger, terapeuter, behandlere yter en tjeneste som blir tilbudt deg, og de er byttbare hvis det skulle kjennes riktig ut. Er det noe jeg angrer på så er det at jeg blant annet har holdt ut med primærleger som ikke har forstått meg.

Det kan som du sier være lurt å gi ting en sjanse, men du skylder ikke denne psykologen noe som helst. Om han skulle bli sint, er det ikke ditt problem. Og blir han det, kan du være temmelig trygg på at det var et riktig valg. De er til for oss, ikke omvendt.

Så husk at du er et fritt menneske, og gjør det som er best for deg.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamictal

Om du tror det er en sjanse for at han skal bli sint skal du iallefall bytte, man skal ikke være redd for terapeuten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...