Gå til innhold

Medisiner, fra lege eller dps?


Gjest irritertnå

Anbefalte innlegg

Gjest irritertnå

Etter lang tid med mye rot fram og tilbake har en overlege på dps sett på saken min og skrevet ut risperdal. Fikk skrevet ut for 4 uker. Etter dette må jeg gå til fastlegen for å få mer. Jeg syns dette er forferdelig slitsomt å fly fram og tilbake terapi der, medisiner der osv osv, hvorfor i allverden kan ikke de jeg får behandling hos fikse dette ?????? ARG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lamictal

Om du snakker med legen din kan han/hun sikkert gi deg en resept som du kan hente medisiner på flere ganger.

Jeg må også hente medisiner hos fastlegen min selvom jeg er til behandlig på dagavdelingen på DPS. Tror det er ganske vanlig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miasda

ja det var litt snodig, jeg får reseptene fra legen på sykehuset jeg var innlagt, fastlegen er til andre ting enn det psykiske. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritertnå

Om du snakker med legen din kan han/hun sikkert gi deg en resept som du kan hente medisiner på flere ganger.

Jeg må også hente medisiner hos fastlegen min selvom jeg er til behandlig på dagavdelingen på DPS. Tror det er ganske vanlig praksis.

Ok, kanskje jeg overreagerer men jeg skjønner ikke poenget med å blande inn fastlegen i dette. DPS kan skrive ut medisiner, der går jeg 3-4 ganger i mnd. hvorfor må jeg da gå til fastlegen. blir bare å si jeg må ha medisiner og gå.

Nå er jeg veldig negativ, men er sliten av å farte rundt til dps, leger, trygdekontor + jeg ser på det som en meningsløs ekstra utgift i en allerede prøvet økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miasda

Ok, kanskje jeg overreagerer men jeg skjønner ikke poenget med å blande inn fastlegen i dette. DPS kan skrive ut medisiner, der går jeg 3-4 ganger i mnd. hvorfor må jeg da gå til fastlegen. blir bare å si jeg må ha medisiner og gå.

Nå er jeg veldig negativ, men er sliten av å farte rundt til dps, leger, trygdekontor + jeg ser på det som en meningsløs ekstra utgift i en allerede prøvet økonomi.

kan han ikke ringe inn/faxe inn (?) resepten rett til apoteket da? det er jo også vanlig. De kan sende resepten til postkassa di..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamictal

Ok, kanskje jeg overreagerer men jeg skjønner ikke poenget med å blande inn fastlegen i dette. DPS kan skrive ut medisiner, der går jeg 3-4 ganger i mnd. hvorfor må jeg da gå til fastlegen. blir bare å si jeg må ha medisiner og gå.

Nå er jeg veldig negativ, men er sliten av å farte rundt til dps, leger, trygdekontor + jeg ser på det som en meningsløs ekstra utgift i en allerede prøvet økonomi.

Du kan sannsynligvis få resepten faxet til ditt apotek om du ringer de. Sånn gjør jeg det ofte, og jeg kjenner mange som får medisiner på den måten. Det er selvsagt om det er medisiner du får hele tiden og som du trenger en stund. Jeg kommer til å bruke Lamictal resten av livet antar jeg, så jeg er bare innom legen og tar speiling og andre blodprøver innimellom for å sjekke om jeg har rett dose. Og for å sjekke nyrer etc.

Jeg sitter ikke særlig fett i det økonomisk jeg heller så jeg skjønner hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irritertnå

Du kan sannsynligvis få resepten faxet til ditt apotek om du ringer de. Sånn gjør jeg det ofte, og jeg kjenner mange som får medisiner på den måten. Det er selvsagt om det er medisiner du får hele tiden og som du trenger en stund. Jeg kommer til å bruke Lamictal resten av livet antar jeg, så jeg er bare innom legen og tar speiling og andre blodprøver innimellom for å sjekke om jeg har rett dose. Og for å sjekke nyrer etc.

Jeg sitter ikke særlig fett i det økonomisk jeg heller så jeg skjønner hva du snakker om.

Siden dette er en slags prøveperiode så må jeg nok møte opp. Skal ta det opp uansett. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg fatter ikke at enkelte poliklinikker og DPS kan ha denne praksisen.

Like lite skjønner jeg at pasienter finner seg i det. Jeg ville klaget til Fylkeslegen, Pasientombudet, og jeg ville mobilisert Mental Helse og LPP.

Selvsagt skal DPS skrive resept på psykofarmaka til pasienter som er under behandling hos dem!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritertnå

kan han ikke ringe inn/faxe inn (?) resepten rett til apoteket da? det er jo også vanlig. De kan sende resepten til postkassa di..

Skal spørre om dette :) takk for svar. Vet du forresten om de på DPS gir beskjed til legen om at jeg har begynt med nye medisiner? Slike ting glemmer jeg alltid å spørre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Skal spørre om dette :) takk for svar. Vet du forresten om de på DPS gir beskjed til legen om at jeg har begynt med nye medisiner? Slike ting glemmer jeg alltid å spørre om.

Det må være det minste de kan gjøre om fastlegen skal være den som skriver ut medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hvor mange pasienter som bruker dps.

Jeg tror ikke overlegen har tid til å sitte og fornye resepter til alle pasientene som er i kontakt med dps.

I tillegg så ville slike opplegg være elendig ressursprioritering.

Jeg går selv i behandling hos psykiater, og kan få medisinene mine der, men da ville det spise av tid som ellers kunne vært brukt til samtaler. Og det ville jo vært bortkastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at enkelte poliklinikker og DPS kan ha denne praksisen.

Like lite skjønner jeg at pasienter finner seg i det. Jeg ville klaget til Fylkeslegen, Pasientombudet, og jeg ville mobilisert Mental Helse og LPP.

Selvsagt skal DPS skrive resept på psykofarmaka til pasienter som er under behandling hos dem!!!!!

Kan ikke skjønne at du blir så opprørt?

Hva er problemet med at ansvaret for å fornye resepter flyttes til fastlegen?

På avdelingen på dps der jeg pleier å være er det ansatt en overlege i 25% stilling, og avdelingen har 15 sengeplasser.

Stakkars mann hvis han skulle ordne alt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritertnå

Det må være det minste de kan gjøre om fastlegen skal være den som skriver ut medisiner.

Det jeg mente også, tror jeg skal snakke med de på DPS først og høre om de kan skrive ut istedet, kan bli interessant. :) Takk for du tok deg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest irritertnå

Tenk over hvor mange pasienter som bruker dps.

Jeg tror ikke overlegen har tid til å sitte og fornye resepter til alle pasientene som er i kontakt med dps.

I tillegg så ville slike opplegg være elendig ressursprioritering.

Jeg går selv i behandling hos psykiater, og kan få medisinene mine der, men da ville det spise av tid som ellers kunne vært brukt til samtaler. Og det ville jo vært bortkastet!

Det er ikke bare overlege som kan skrive ut. De trenger nok ikke være 3 stk for å fylle ut en sånn lapp. Tar etpar minutter på slutten av timen. :)

Hvis overlegen skulle sitte og gjøre den jobben alene for alle hadde du hatt ett poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan ikke skjønne at du blir så opprørt?

Hva er problemet med at ansvaret for å fornye resepter flyttes til fastlegen?

På avdelingen på dps der jeg pleier å være er det ansatt en overlege i 25% stilling, og avdelingen har 15 sengeplasser.

Stakkars mann hvis han skulle ordne alt dette...

1. Her var det ikke kun snakk om fornyelse hos en pasient som var stabilisert på medisinen over tid.

Her var det snakk om allerede andre forskrivning. Pasienter skal da inn til lege for evaluering av effekt, vurdering av bivirkninger og evt justering av dose.

Å sette folk på hjernemedisiner krever oppfølging. Det er ikke venstrehåndsarbeid.

For meg tar det 2 min å fikse selve resepten.

2. Bortsett fra overleger finnes det da assistentleger.

3. Jeg er enig i at forskkrivning kan overføres til fastlegen når pasienten er stabilisert på en medisin over tid, pasienten har hovedoppfølgingen i kommunen og er bare innom DPD for en sjekk av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Her var det ikke kun snakk om fornyelse hos en pasient som var stabilisert på medisinen over tid.

Her var det snakk om allerede andre forskrivning. Pasienter skal da inn til lege for evaluering av effekt, vurdering av bivirkninger og evt justering av dose.

Å sette folk på hjernemedisiner krever oppfølging. Det er ikke venstrehåndsarbeid.

For meg tar det 2 min å fikse selve resepten.

2. Bortsett fra overleger finnes det da assistentleger.

3. Jeg er enig i at forskkrivning kan overføres til fastlegen når pasienten er stabilisert på en medisin over tid, pasienten har hovedoppfølgingen i kommunen og er bare innom DPD for en sjekk av og til.

Den dps avdelingen jeg bruker har kun en overlege i 25% stilling. Den har ikke assistent lege eller psykolog.

Når vi kommer inn der må vi ha med medisinkort fra fastlege eller annen lege hvis ikke så blir det ingen medisiner på oss.

Vi får heller ingen behandling. Det forventes at behandler utenfor avdelingen skal stille opp også når pasienten er innlagt.

På poliklinikken får alle som trenger det oppfølging av medisinering. Men det virker som de er veldig mye mer liberale med hensyn til å overføre det praktiske arbeidet i forhold til medisinering til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...