Gå til innhold

Forskjellige bivirkninger


Gjest LuzinDah FlauDah

Anbefalte innlegg

Gjest LuzinDah FlauDah

Hvorfor har Lamictal forskjellige bivirkninger ettersom du har epilepsi eller bipolar lidelse?

Jeg tar den mot bipolar lidelse og har ikke hatt bivirkninger, unntatt kvalme når jeg ikke tar den til mat eller spiser på flere timer etter inntak av tabl.

Men da jeg første gang prøvde p-piller fikk jeg bivirkningene som står under epilepsi:

Svimmelhet, synsforstyrrelser, overfølsomhetsreaksjoner (men da psykisk), ustøhet, hallusinasjoner, irritabilitet/aggresjon.

Oppdaget dette da jeg leste pakningsvedlegget. Legene trodde nemlig det var psykisk, forverring av min bipolar lidelse.

Jeg fikk bivirkningene ved første eller andre pille.

Jeg tok dem en ukes tid før jeg sluttet og så en lett mani og så en depresjon og såvidt jeg fikk karakterer på skolen.

Var det noe kjemisk reaksjon som gjorde at jeg fikk bivirkningene til epilepsi, eller var det noe hormonelt som gjorde at min bipolar lidelse ble forverret?

Tok dem ikke lenge nok til at vi tok speil og slik, bare en uke.

8 mnd senere tok jeg sjansen på å prøve p-piller igjen, da en helt annen type, og det gikk fint. Unntatt at jeg måtte øke dosen Lamictal (bruker litium også).

Det føltes veldig hormonelt da jeg hadde synsforstyrrelser eller hallusinasjoner.

Og det at jeg ble ustø og svimmel, var det liksom angst det da? Jeg fryktet diabetes eller hjerneslag og oppsøkte legevakt, men fikk høre det var ufarlige bivirkninger. Da ble jeg aggresiv, stormet ut av legekontoret fordi jeg ble avfeid med at det var psykisk følte jeg, fordi jeg bruker litium. Så skrek og kastet veska mi og slik.

Jeg fikk også midlertidig sosial angst mens jeg brukte pillene, turte ikke stå i kø for å kjøpe baguett og slik alene, og brøt sammen da vennene mine ikke gadd stå i køa sammen med meg. Ville ikke bli sett spisende baguett siden det er lyst brød og derfor usunt. Det er dette jeg tenkte på som "overfølsomhetsreaksjoner", men kanskje er det i pakningsvedlegget ment som allergi?

Jeg kunne gå i sinne og fortvilelse når vennene mine ikke ville bli med meg å stå i kø eller gjøre små ting, som jeg selvfølgelig alltid gjorde for dem, men jeg fikk ikke NOE igjen for alt jeg ga etc. (rødme i ettertid).

Jeg fikk også kjeft for å være frekk, og jeg sa også stygge ting, liksom ville gi dem et sannhetsord.

Fikk lammende depresjon avløst av manisk taletrang og ukontrollerte latteranfall vekslende kjempefort. Det føltes kjempehormonelt.

Jeg spurte en gang tidligere hva en trodde dette var, NHD sa det kunne være blandet tilstand, men det hørtes nærpsykotisk ut. Legen min sa det var "lett mani", men han så meg bare småfnisende i ettertid. Tror jeg kanskje hadde noen uker hypomani i ettertid, så noen uker depresjon før ting ga seg og jeg ble meg selv igjen.

Hadde vært stabil i over et år før dette skjedde.

Er det så skummelt å prøve hormonell prevensjon når en er bipolar?

:-\

Men den nye p-pillen funker helt greit igjen, er ikke det litt rart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...