Gå til innhold

Hjelp jeg har fått diagnosen nonverbale lærevansker?


Gjest Emalie

Anbefalte innlegg

Gjest Emalie

Er det enighet om hva denne diagnosen innebærer?

jeg fikk den av nevropsykologisk senter, og fikk den presentert av fastlegen min, og holdt på å dette av stolen.

I følge denne diagnosen så skal jeg ha betydelige lærevansker, godt muntlig ordforråd, ha problemer med humor og ironi, ikke ha noe prosodi i stemmen.

Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i, er problemene med rom og retning, samt å tolke mimikk og ansiktsutrykk hos andre.

Jeg fikk høre at det var et stort sprik mellom verbaldel og utføringsdelen. Det er jo forsåvidt greit.

det sto også at jeg var gjennosnittelig intelligent. Trodde diagnosen utelukket de som hadde vanlig IQ jeg.

Jeg er 25 år gammel, akademiker, med gjennomsnittelige karakterer.har gode venner, og regner meg som normalt sosialt, bortsett fra de depressive periodene mine hvor jeg isolerer meg en del.

Noen som har peiling på denne diagnosen, og noen forslag til hvordan den stilles? Har ikke papiret foran meg, fikk bare høre det av fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant dette på nettet:

"Nonverbale lærevanskar (NLV) er forholdsvis ukjend både i fagmiljø og befolkninga generelt. Kjenneteikna ved NLV er eit spekter av forstyrringar som kan ha samanheng med seinmodning eller vanskar i høyre hjernehalvdel. Symptoma kan vere (Dette kan kjennast hos barn med) vanskar med psykomotorisk koordinering og manglande utforskande åtferd. Problema kan og påverke aktivitetsnivå, språk, emosjonar, sosial åtferd og tilpasningsevne. Jo eldre barnet er, jo tydelegare er vanskane. Det er ikkje uvanleg at NLV blir avslørt (avslørjast) først ved 8-årsalder. Fleire forskarar reknar med at 2-3 % av befolkninga kan ha NLV. Fordi NLV er ein relativt ukjend problematikk, møter foreldra til barn med NLV ofte manglande kunnskap om vanskane til barna."

Kan ikke så mye om nonverbale lærevansker, men det viktigste er jo at du mestrer utdannelse og har venner. Det viser at du kan klare deg greit i livet selv om du har denne diagnosen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte de diagnosen kun basert på en bestemt test eller var andre kriterier tatt med? I så fall hvilke?

Har de tatt hensyn til din utdanning, yrkesmessige og sosiale fungering i dette bildet?

Hvorfor ble du i utgangspunktet testet?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emalie

Stilte de diagnosen kun basert på en bestemt test eller var andre kriterier tatt med? I så fall hvilke?

Har de tatt hensyn til din utdanning, yrkesmessige og sosiale fungering i dette bildet?

Hvorfor ble du i utgangspunktet testet?

mvh

jeg ønsket en testing pga at jeg føler at jeg sliter med enormt dårlig retningssans, samt problemer med hukommelse og konsentrasjon og hyperaktivtet. Jeg mistenkte da selv ADHD.

Jeg venter på full rapport fra dem, men jeg vet iallefall at jeg er testet med Wais og Ravens matriser. Og vet selv at jeg gjorde det ganske dårlig på terningsmønster og matriser.

Men hvordan kan matriser og terningsmønstre si noe om hvordan jeg fungerer i dagliglivet eller hva jeg sliter med ?. Synes det er litt merkelig. Det stemmer at jeg har dårlig retningssans og litt visuspatiale vansker, men kan man ikke teste ved å sende meg til et ukjent sted og se hvordan jeg kommer tilbake igjen?

Og når jeg aldri har hatt sansen for pusslespill og aldri liker å drive med sånne greier, hvordan kan resultatet på den testen der fortelle meg om hvordan vanskene med rom og retning fortoner seg i virkeligheten?

Det er spørsmål jeg stiller meg. Sikkert noen som har gode svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ønsket en testing pga at jeg føler at jeg sliter med enormt dårlig retningssans, samt problemer med hukommelse og konsentrasjon og hyperaktivtet. Jeg mistenkte da selv ADHD.

Jeg venter på full rapport fra dem, men jeg vet iallefall at jeg er testet med Wais og Ravens matriser. Og vet selv at jeg gjorde det ganske dårlig på terningsmønster og matriser.

Men hvordan kan matriser og terningsmønstre si noe om hvordan jeg fungerer i dagliglivet eller hva jeg sliter med ?. Synes det er litt merkelig. Det stemmer at jeg har dårlig retningssans og litt visuspatiale vansker, men kan man ikke teste ved å sende meg til et ukjent sted og se hvordan jeg kommer tilbake igjen?

Og når jeg aldri har hatt sansen for pusslespill og aldri liker å drive med sånne greier, hvordan kan resultatet på den testen der fortelle meg om hvordan vanskene med rom og retning fortoner seg i virkeligheten?

Det er spørsmål jeg stiller meg. Sikkert noen som har gode svar på det.

For å teste stedsansen kunne de vel bare sende deg inn på en ukjent do og se om du finner veien ut igjen...

;-)

Sorry, kunne ikke dy meg.

Desverre vil mine dypsindige utlegninger om hva denne diagnosen betyr bli rene gjetninger og svada. Så de kan jeg med hell holde for meg selv. Men håper du får svar fra klokere hoder.

Hører gjerne hva du kommer fram til etter hvert, om du har lyst til og dele dette.

Man kan bli litt svett av diagnoseveldet.

Forsto fastlegen din noe av diagnosen eller drev h*n bare høytlesning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emalie

For å teste stedsansen kunne de vel bare sende deg inn på en ukjent do og se om du finner veien ut igjen...

;-)

Sorry, kunne ikke dy meg.

Desverre vil mine dypsindige utlegninger om hva denne diagnosen betyr bli rene gjetninger og svada. Så de kan jeg med hell holde for meg selv. Men håper du får svar fra klokere hoder.

Hører gjerne hva du kommer fram til etter hvert, om du har lyst til og dele dette.

Man kan bli litt svett av diagnoseveldet.

Forsto fastlegen din noe av diagnosen eller drev h*n bare høytlesning.

mvh

hei:)

fastlegen drev bare høytlesning og hadde ikke peiling på hva denne diagnosen innebar for noe og skjønte ikke helt min bekymring over dette. Nå har jeg bedt om at de skal fakse journalen på 12 sider til meg, så får jeg lese hva jeg har prestert på de ulike testene. Blir nok ganske tøft å lese tror jeg.

Hadde vært greit å få en diagnose som jeg visste var en diagnose , som hadde et nummer,ikke bare noe som kan være hva som helst (slik jeg oppfatter det). jeg leste at mange med denne diagnosen har også Asperger syndrom. Da ble jeg ganske skremt. Jeg har absolutt ikke AS, med mindre kriteriene for å få den diagnosen har blitt så vide at det holder at jeg har noen sære interesser;)

Jeg trodde ikke denne diagnosen ble gitt til voksne mennesker.Derfor bekymringen. Men jeg får lese og se om de har noen begrunnelse for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emalie
Gjest lille loff

jeg ønsket en testing pga at jeg føler at jeg sliter med enormt dårlig retningssans, samt problemer med hukommelse og konsentrasjon og hyperaktivtet. Jeg mistenkte da selv ADHD.

Jeg venter på full rapport fra dem, men jeg vet iallefall at jeg er testet med Wais og Ravens matriser. Og vet selv at jeg gjorde det ganske dårlig på terningsmønster og matriser.

Men hvordan kan matriser og terningsmønstre si noe om hvordan jeg fungerer i dagliglivet eller hva jeg sliter med ?. Synes det er litt merkelig. Det stemmer at jeg har dårlig retningssans og litt visuspatiale vansker, men kan man ikke teste ved å sende meg til et ukjent sted og se hvordan jeg kommer tilbake igjen?

Og når jeg aldri har hatt sansen for pusslespill og aldri liker å drive med sånne greier, hvordan kan resultatet på den testen der fortelle meg om hvordan vanskene med rom og retning fortoner seg i virkeligheten?

Det er spørsmål jeg stiller meg. Sikkert noen som har gode svar på det.

Noe av hovedpoenget med disse testene er at de er standardiserte, slik at de er mest mulig lik for alle. Om man kjørte deg til et ukjent nabolag og dumpet deg der for å se om du kom deg hjem igjen, eller ba deg finne fram til en lugar på danskebåten, så ville man ikke kunne sammenlikne resultatet med hvordan andre gjør det.

Puslespillene som benyttes i disse testene er litt forskjellig fra andre puslespill, de har ikke disse små "dertene" for å kople sammen brikkene. Man er avhengig av å se helhet for å løse oppgaven. Det er helt vanlig at man ikke liker å holde på med det man strever med. De som strever med rom-retning vil altså med høy sannsynlighet holde seg unna den type oppgaver i dagliglivet.

Nonverbale lærevansker er forøvrig ikke en diagnose (ennå), bare en beskrivelse av hvor svakhetene ligger. Det er ingen automatikk i at du skulle ha Asperger. Jeg vet ikke om de ville utrede deg videre mhp Asperger om du ba om det, slik at du kunne få den bekymringen ut av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emalie

Noe av hovedpoenget med disse testene er at de er standardiserte, slik at de er mest mulig lik for alle. Om man kjørte deg til et ukjent nabolag og dumpet deg der for å se om du kom deg hjem igjen, eller ba deg finne fram til en lugar på danskebåten, så ville man ikke kunne sammenlikne resultatet med hvordan andre gjør det.

Puslespillene som benyttes i disse testene er litt forskjellig fra andre puslespill, de har ikke disse små "dertene" for å kople sammen brikkene. Man er avhengig av å se helhet for å løse oppgaven. Det er helt vanlig at man ikke liker å holde på med det man strever med. De som strever med rom-retning vil altså med høy sannsynlighet holde seg unna den type oppgaver i dagliglivet.

Nonverbale lærevansker er forøvrig ikke en diagnose (ennå), bare en beskrivelse av hvor svakhetene ligger. Det er ingen automatikk i at du skulle ha Asperger. Jeg vet ikke om de ville utrede deg videre mhp Asperger om du ba om det, slik at du kunne få den bekymringen ut av veien.

jeg er iallefall ikke bekymret for at jeg har AS, og de håper jeg virkelig ikke de er heller. For jeg sliter ikke på den måten. Da regner jeg med at det hadde stått i den 12 siders lange rapporten jeg fikk, at de mistenkte AS.

Hvis det skulle være snakk om AS, så må diagnosekriteriene i såfall være svært vide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille loff

jeg er iallefall ikke bekymret for at jeg har AS, og de håper jeg virkelig ikke de er heller. For jeg sliter ikke på den måten. Da regner jeg med at det hadde stått i den 12 siders lange rapporten jeg fikk, at de mistenkte AS.

Hvis det skulle være snakk om AS, så må diagnosekriteriene i såfall være svært vide.

Nei, det var du som nevnte AS. Da gjenstår NVL-problematikken. Ble du forresten testen for hyperaktivitet? Jeg kjenner til en dataadministrert test (CPT-2), men tror bare den benyttes på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emalie

Nei, det var du som nevnte AS. Da gjenstår NVL-problematikken. Ble du forresten testen for hyperaktivitet? Jeg kjenner til en dataadministrert test (CPT-2), men tror bare den benyttes på barn.

jeg vet faktisk ikke om de har testet meg for hyperaktivitet, men det står i papirene mine at jeg har store oppmerksomhetsproblemer og nedsatt evne til mental fleksibilitet. Og at jeg har lav stresstoleranse og redusert flexibilitet, noe som vanskeliggjør gjennomføring av planer og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 24-7

hei:)

fastlegen drev bare høytlesning og hadde ikke peiling på hva denne diagnosen innebar for noe og skjønte ikke helt min bekymring over dette. Nå har jeg bedt om at de skal fakse journalen på 12 sider til meg, så får jeg lese hva jeg har prestert på de ulike testene. Blir nok ganske tøft å lese tror jeg.

Hadde vært greit å få en diagnose som jeg visste var en diagnose , som hadde et nummer,ikke bare noe som kan være hva som helst (slik jeg oppfatter det). jeg leste at mange med denne diagnosen har også Asperger syndrom. Da ble jeg ganske skremt. Jeg har absolutt ikke AS, med mindre kriteriene for å få den diagnosen har blitt så vide at det holder at jeg har noen sære interesser;)

Jeg trodde ikke denne diagnosen ble gitt til voksne mennesker.Derfor bekymringen. Men jeg får lese og se om de har noen begrunnelse for dette.

Hvilken av de to nevnte diagnoser trodde du ikke ble gitt til voksne mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emalie

Hvilken av de to nevnte diagnoser trodde du ikke ble gitt til voksne mennesker?

nonverbale lærevansker. Har aldri hørt om noen voksne som har fått diagnostisert dette, og trodde at det tross alt var enklere å påvise dette hos barn i skolealder. Spesielt da dette er en såpass ny diagnose, så må det jo være vanskelig å diagnostisere voksne med dette.

Tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 24-7

nonverbale lærevansker. Har aldri hørt om noen voksne som har fått diagnostisert dette, og trodde at det tross alt var enklere å påvise dette hos barn i skolealder. Spesielt da dette er en såpass ny diagnose, så må det jo være vanskelig å diagnostisere voksne med dette.

Tenker jeg...

Vet ikke så mye om nonverbale lærevansker, men skulle tro det også kan påvises hos voksne, i likhet med mange andre diagnoser.

Syns foresten det er litt merkelig at psykiatrien bruker denne diagnosen, så lenge den ikke er kommet inn i diagnosesystemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...