Gå til innhold

Støtte?


Gjest joanna1

Anbefalte innlegg

Gjest joanna1

Hei.

Jeg er en jente i begynnelsen av 20-årene. I flere år har jeg slitt psykisk, men har likevel klart å studere, selv om det har gått til tregt og jeg har hoppet fra det ene faget til det andre,- inntil inneværende studieår da det sa helt stopp.

Nå lever jeg på studielånet, men hva med neste år (høsten)? Det er ikke utsikt til bedring med det første.

Spørsmålet mitt er: Har jeg rett på noen form for støtte ? Må jeg gå på sosialen eller hvordan fungerer det? Dette er så nytt for meg...

Håper på svar.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tikkanen

regner med du må dra på sosialkontoret. for å få noe støtte (trygd) må du ha hatt en inntekt. tror ikke det finnes noe annen mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vioola

du har krav på hjelp fra sosialen ihvertfall , men kan bli litt vanskelig hvis du bor i en annen kommune enn der du er folkeregistrert.

Er ikke helt sikker. Men tror at hvis du er under 26 år og student , og har vært syk i 20 uker sammenhengende .Og At du kan dokumentere det så har du krav på rehabiliteringspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kan be legen om å få en sykemelding. Hvis du blir langtidssykemeldt så er det som vioola sier, at du kan få rehabiliteringspenger etter å ha vært sykemeldt i 20 uker (studenter under 26 år). Du har krav på både sykemelding og rehabiliteringspenger selv om du ikke har vært i arbeid, men du får jo ikke så mye da, men... Du kan ikke studere ved siden av sykepenger eller rehabiliteringspenger.

Lånekassen kan forresten omgjøre lån til stipend i den perioden du er syk så det kan også være en løsning.

Gå til legen din og hør hva som kan gjøres! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joanna1

Hei!

Du kan be legen om å få en sykemelding. Hvis du blir langtidssykemeldt så er det som vioola sier, at du kan få rehabiliteringspenger etter å ha vært sykemeldt i 20 uker (studenter under 26 år). Du har krav på både sykemelding og rehabiliteringspenger selv om du ikke har vært i arbeid, men du får jo ikke så mye da, men... Du kan ikke studere ved siden av sykepenger eller rehabiliteringspenger.

Lånekassen kan forresten omgjøre lån til stipend i den perioden du er syk så det kan også være en løsning.

Gå til legen din og hør hva som kan gjøres! :-)

Tusen takk for svarene!

Hva er forskjellen på sykemeldingspenger og rehabiliteringspenger ?

Takk for tipset om å få omgjort studielån til stipend, det skal jeg søke om.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene!

Hva er forskjellen på sykemeldingspenger og rehabiliteringspenger ?

Takk for tipset om å få omgjort studielån til stipend, det skal jeg søke om.

Mvh,

Hmmmm... Sykepenger får man med en gang, mens rehabiliteringspenger får man når man ikke lenger kan få sykepenger. Når man går på rehabpenger så må man gå i en eller annen type behandling.

Som du skjønner har jeg ikke så voldsomt peiling på dette... Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest joanna1

Hmmmm... Sykepenger får man med en gang, mens rehabiliteringspenger får man når man ikke lenger kan få sykepenger. Når man går på rehabpenger så må man gå i en eller annen type behandling.

Som du skjønner har jeg ikke så voldsomt peiling på dette... Hehe...

:)

Skal snakke med legen, jeg.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sluttet å studere nå pga sykdom? Hvor lenge kan behandleren bekrefte at du har vært syk? Er du under behandling? Dette har noe å si for om du har rett på rehabiliteringspenger. Ta kontakt med trygdekontoret eller send en søknad om rehabiliteringspenger om du mener det er aktuelt.

Sykepenger er for de som har jobbet. Har du det den siste tiden?

Hvis du ikke har andre muligheter til å forsørge deg selv så vil du ha rett på sosialhjelp. Foreldre har ikke forsørgelsesplikt ovenfor deg.

Om du har samboer så vil hans inntekter også bli lagt til grunn i vurderingen. Du kan få hjelp til å finne ut av dine rettigheter hos Trygdekontoret om du søker hjelp hos sosialkontoret også, dette fordi alle andre rettigheter må utnyttes før det ytes sosialhjelp.

Det har ikke noe å si om du ikke er folkeregistrert i den kommunen du bor i, for etter Lov om sosiale tjenester er det oppholdskommunen som har ansvar, det vil si den kommunen du bor i.

For å få avklart rettigheter bør du ta kontakt med sosialkontor eller trygdekontor med det første.

Du kan også få rett på husbankens bostøtte om du får innvilget slike ytelser, men det henger sammen med hva slags bolig du har osv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joanna1

Har du sluttet å studere nå pga sykdom? Hvor lenge kan behandleren bekrefte at du har vært syk? Er du under behandling? Dette har noe å si for om du har rett på rehabiliteringspenger. Ta kontakt med trygdekontoret eller send en søknad om rehabiliteringspenger om du mener det er aktuelt.

Sykepenger er for de som har jobbet. Har du det den siste tiden?

Hvis du ikke har andre muligheter til å forsørge deg selv så vil du ha rett på sosialhjelp. Foreldre har ikke forsørgelsesplikt ovenfor deg.

Om du har samboer så vil hans inntekter også bli lagt til grunn i vurderingen. Du kan få hjelp til å finne ut av dine rettigheter hos Trygdekontoret om du søker hjelp hos sosialkontoret også, dette fordi alle andre rettigheter må utnyttes før det ytes sosialhjelp.

Det har ikke noe å si om du ikke er folkeregistrert i den kommunen du bor i, for etter Lov om sosiale tjenester er det oppholdskommunen som har ansvar, det vil si den kommunen du bor i.

For å få avklart rettigheter bør du ta kontakt med sosialkontor eller trygdekontor med det første.

Du kan også få rett på husbankens bostøtte om du får innvilget slike ytelser, men det henger sammen med hva slags bolig du har osv også.

Hei.

Takk for informativt svar!

Jeg vil tro jeg har rett på rehabiliteringspenger. Hvis man kan få det uten å ha hatt inntekt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva er det da?

Heia..=)

Det er tilbakeføring til arbeidslivet,enten via arbeidstrening eller utdanning.

Er du fysisk eller psykisk syk har du rett på det,men du må selvsakt ha en legeattest.

Så kan du søke på aetat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for informativt svar!

Jeg vil tro jeg har rett på rehabiliteringspenger. Hvis man kan få det uten å ha hatt inntekt..?

Ja, du kan få rehabiliteringspenger uten å ha hatt inntekt. Men satsen blir da lav. (420 kr dagen, mener jeg det er..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Er frisk nå

Ja, du kan få rehabiliteringspenger uten å ha hatt inntekt. Men satsen blir da lav. (420 kr dagen, mener jeg det er..)

Lav?? 420 kroner dagen betyr da 12000 pr. mnd. Jeg jobbet i ett år før jeg ble sykemeldt og fikk etter ett år rehabiliteringspenger. Fikk da utbetalt 6200 pr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav?? 420 kroner dagen betyr da 12000 pr. mnd. Jeg jobbet i ett år før jeg ble sykemeldt og fikk etter ett år rehabiliteringspenger. Fikk da utbetalt 6200 pr. mnd.

Man får kun for 5 dager pr uke. Det vil si en gjennomsnittelig brutto på 8600..

"Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse m.v.

Rehabiliteringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for rehabiliteringspenger. Minste årlige ytelse er 1,8 ganger grunnbeløpet. Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet.

Det gis barnetillegg til den som forsørger barn.

Stønadsdager

Rehabiliteringspenger gis for fem dager pr. uke."

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=rehabiliteringspenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...