Gå til innhold

QT-intervall, Nils Håvard


sman

Anbefalte innlegg

Hei, Nils Håvard. Jeg er en gutt på 22 år som bruker 60 mg Zeldox daglig, og har tatt en titt på felleskatalogen. Jeg ble veldig nysgjerrig på dette med QT-intervall. Hva vil det si at man har en forlenget QT-intervall, eller en for kort QT-intervall. Er det riktig av meg å spørre om hva en gjennomsnittlig QT-intervall ligger på? Hva betyr det når QT-intervallet er på mer enn 500 msek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

På et EKG fremkommer et typisk mønster for et hjerteslag. De ulike delene har fått benevnelsen P Q R S T (og U).

QT-tiden er tiden fra starten på Q-takken til slutten på T-takken.

Noen legemidler kan forlenge denne QT-tiden. Dersom personen allerede har for lang QT-tid, mener en at risikoen for hjerterytmeforstyrrelser øker dersom disse også får slike legemidler.

Du kan lese mer her:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=218317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...