Gå til innhold

Sjelden epilepsi

Anbefalte innlegg

KMB1365380971

Jeg er en mann på ca. 40 år som har hatt 6 tilfeller av krampe m/bevisthetstap - epilepsi - over de siste 26 årene. Nå sist for få dager siden. (-mer enn 6 år siden sist gang) De siste 6 årene har jeg også brukt Tegretol Retard 400mg + 400mg, morgen og kveld. Blod-speilet er kontrollert regelmessig i disse årenene. Jeg har også i alle år gått regelmessig til eeg kontroll. Forløpet til siste anfall har jeg ganske klart for meg, og er som følger;

Jeg fikk ikke tatt Tegretol Retard når jeg la meg, eller påfølgende morgen anfallsdagen, noe jeg ellers er veldig påpasselig med å gjøre.

Jeg inntok lite mat de 12 siste timene, med unntak av en god frokost ca. 1 time før anfallet.

Jeg inntok noe alkohol (ca. 3pils, 2drinker og 2 konjakk) ettermiddagen, kvelden og natten i forveien. Jeg sov lite og dårlig denne natten og hadde også noe urolig hjerterytme.

Hyppig vannlating (3 toalettbesøk med relativt mye urin hver gang) i løpet av tre timer på morgenkvisten + ett toalettbesøk med rikelig avføring.

Anfall (kramper ca.5 min.,vannlating i benklær og dessorientering i ca. en halv time deretter.)

Min venninde var uforbredt på dette selv om jeg på forhånd hadde orientert henne om at jeg for en del år tilbake hadde hatt et epileptisk anfall. Lege ble tilkalt og var tilstede i ca ½ time. Fastlege ble oppgitt. I 3-4 år var jeg helt avholdene fra alkohol. Deretter har jeg sluppet litt opp i kontrollerte former. Jeg er ca.185 høy og veier ca. 80 kg.

For meg fremstår det som at det er alkohol som utløser uheldige kjemiske endringer i veske- ballansen rundt hjernen. Om det er vesketapet i dette tilfellet som endrer ph verdien og dette igjen utløser anfallet fremstår for meg som en sannsynlig årsak til problemet.

Jeg skulle gjerne visst hvordan jeg kan trygge min situasjon fremover, og om det er Tegretol Retard som er den beste medisinen i mitt tilfellet. Og om det er undersøkelser man kan gjøre som bekrefter mine antagelser. Tidligere undersøkelser (eeg og blitz) på sykehus har påvist unormal aktivitet på venstre side foran. Disse undersøkelsene har imidlertid aldri utløst noe anfall.

Jeg opplever at min situasjon er et grensetilfellet, som det ikke er noe problem å leve normalt med. Det jeg har behov for er kunnskap fra eksperthold, som kan forklare hva som faktisk skjer i mitt tilfellet, og hvilke forholdsregler jeg må ta i livet fremover.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225618-sjelden-epilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...