Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente i begynnelsen av 20 årene som i flere år hatt problemer med mangen, med blant annet mye gass, løs mage og relativt mange toalett besøk. Etter mye testing av eget kosthold har jeg funnet ut at jeg har allergi for melk (lactose intoleranse) og egg, og har derfor kuttet ut disse produktene, og erstattet med rismelk, som har hjulpet meg mye. Magen min er ikke lenger like løs. Men problemer stopper ikke her. Jeg har også problemer med syreholdig mat som frukt, råe grønnsaker, alt av surlige godteri osv. Dette gjør at kostholdet mitt blir ganske begrenset.

I løpet av det siste året har jeg vert mye syk, grunnet feilmedisinering av noen øredråper, og har etter dette fått veldig svekket immunforsvar med at jeg blant annet har fått mye utslett, sopp i ørene, jeg har hatt influensa og bronkitt (og de 2 penecelin kurene har sikkert ikke gjort det bedre) etter dette har jeg også fått sopp i underlivet. Det som likevel bekymrer meg mest er at jeg har fått en slags oljeaktig utflod fra endetarmen med en søtlig lukt. Denne kommer ofte når jeg har spist noe syrlig jeg ikke tåler, men også i andre tilfeller (kanskje om jeg ikke har vert nok obs på det) jeg vil si det er ganske ofte (daglig). Dette kan vel ikke være normalt?

Veit du hva dette kan være? Er det noe jeg burde dra til undersøkelse for?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225649-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

De symptomene du beskriver kan selvfølgelig ha noe med hva du soiser å gjøre, men sannsynligvis har du en veldig ømfindtlig tarm som trenger ro, dvs regelmessige måltider og ikke for tungt fordøyelig mat. Du kommer sannsynligvis galt avsted ved å begynne å kutte ut for mange matvarer fra kosten din. Rå frukt og grønnsaker er spesielt gassdannende og kan gi en tarm som er følsom problemer så det kan det være rimelig å være forsiktig med. Søt melk og brun ost kan også lett skape problemer pga mye melkesukker i disse produktene. Sur melk, yoghurt og gul ost pleier å gå bra. Det viktigste er at du prøver å spise regelmessig, ikke for store måltider og unngå mat som er gassdannende. Hvis ikke problemene dine bedrer seg med enkle råd må du gå til legen og få en grundig undersøkelse av tarmen, særlig tykktarmen.

Du kan være ganske trygg på at problemene dine ikke har med allergi å gjøre, men en overfølsomhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225649-mageproblemer/#findComment-1698679
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...