Gå til innhold

Klage på psykiater


Gjest Duane

Anbefalte innlegg

Gjest Duane

Jeg var nylig innlagt og ble da utsatt for en svært brutal behandling. Har i ettertid slitt veldig med dette og vurderer å klage. Kort tid etter sluttet psykiateren på den avdelingen jeg var i og jeg lurer på om det var hendelsen med meg og evt andre som gjorde at han kanskje fikk sparken/tilbud om å gå. De andre ansatte reagerte nemlig sterkt på oppførselen hans. Det kan jo hende at de allerede har klaget på han, men det kan jo ikke jeg finne ut av.

Hvordan går jeg frem for å klage på han? Skriver jeg ned alt som skjedde? Må de andre ansatte der også forklare hva som skjedde? Hva slags konsekvenser kan en klage få? Hvor lang tid tar det å behandle en slik sak?

Håper noen kan svare på noen spørsmål! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kontakte pasientombudet,eller sende klage til fylkeslegen.

Du hører ganske kjapt fra de,vel i løpet av noen uker,hvis ikke ring og "purr",da hører noe du veldig kjapt.

Skriv ned alt som skjedde du,så avgjør de om det er grunnlag for å ta saken,da går den til helsetilsynet.

Deres saksbehandling tar ca fem måneder.

Klag i vei,det er sånn de kan forbedre systemet...=)

Masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det vanligste er å klage til Fylkeslegen. Denne vil da opprette sak. Sykehuset blir pålagt å svare. Andre involverte må også avgi forklaring. Behandlingstiden kan være fr 3-12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duane

Det vanligste er å klage til Fylkeslegen. Denne vil da opprette sak. Sykehuset blir pålagt å svare. Andre involverte må også avgi forklaring. Behandlingstiden kan være fr 3-12 mnd.

Takk for svar! :o)

Men hvordan går jeg frem først? Skriver ned det som har skjedd og sender eller bare skriver et brev om at jeg ønsker å klage på den psykiateren og så blir innkalt til "avhør"? Hva med de andre ansatte, forklarer de seg skriftlig alle sammen? Det er snakk om ca. 8 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar! :o)

Men hvordan går jeg frem først? Skriver ned det som har skjedd og sender eller bare skriver et brev om at jeg ønsker å klage på den psykiateren og så blir innkalt til "avhør"? Hva med de andre ansatte, forklarer de seg skriftlig alle sammen? Det er snakk om ca. 8 stk.

Du må skrive ned din historie i klagen. Der oppgir du også navnet på de du mener kan belyse saken. Da vil fylkeslegen be om redegjørelse fra disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasientombudet vil kunne hjelpe deg med å utforme en klage og sende den på vegne av deg. Man får som regel en mer seriøs respons når man går vi pas.ombud. Skal du klage til avdelingen først, eller var dette så graverende at du velger å gå rett til Fylkeslegen?

I begge tilfeller er pas.ombud en god støttespiller.

Jeg vil anbefale deg å begynne å skrive ned stikkord og setninger du har i hodet.

Prøv å fremstille tingene så nøkterne og faktaorientert som mulig. Da blir du tatt mest seriøst. Unngå sterke adjektiver, ironi og nedsettende personkarakteristikker, samme hvor berettiget de måtte være. I slike sammenhenger kommer ofte usakligheten og det galde bedre frem om man fremstiller det i en nøktern språkdrakt.

I enkelte fylker har de eget pas.ombud for psykiatri. Her er en nyttig link.

http://www.helsenett.no/pasientombud/

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasientombudet vil kunne hjelpe deg med å utforme en klage og sende den på vegne av deg. Man får som regel en mer seriøs respons når man går vi pas.ombud. Skal du klage til avdelingen først, eller var dette så graverende at du velger å gå rett til Fylkeslegen?

I begge tilfeller er pas.ombud en god støttespiller.

Jeg vil anbefale deg å begynne å skrive ned stikkord og setninger du har i hodet.

Prøv å fremstille tingene så nøkterne og faktaorientert som mulig. Da blir du tatt mest seriøst. Unngå sterke adjektiver, ironi og nedsettende personkarakteristikker, samme hvor berettiget de måtte være. I slike sammenhenger kommer ofte usakligheten og det galde bedre frem om man fremstiller det i en nøktern språkdrakt.

I enkelte fylker har de eget pas.ombud for psykiatri. Her er en nyttig link.

http://www.helsenett.no/pasientombud/

Lykke til!

mvh

Hei og takk for informativt svar :-)

Jeg skal skrive en mail til pasientombudet og forklare situasjonen for dem nå. Tror ikke det er noen vits i å klage til avdelingen for han jobber jo ikke der lenger. Får spørre pasientombudet, men regner med at det blir en klage til fylkeslegen.

Men hva skal til for at pasientombudet klager på mine vegne? Da må de vel være enig med meg om at dette ikke var bra? Kommer jeg til å kunne sende min forklaring eller kommer pasientombudet til å bare referere til meg? Ønsker å skrive min egen klage nemlig... Synes det er viktig at fylkeslegen får vite detaljert hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for informativt svar :-)

Jeg skal skrive en mail til pasientombudet og forklare situasjonen for dem nå. Tror ikke det er noen vits i å klage til avdelingen for han jobber jo ikke der lenger. Får spørre pasientombudet, men regner med at det blir en klage til fylkeslegen.

Men hva skal til for at pasientombudet klager på mine vegne? Da må de vel være enig med meg om at dette ikke var bra? Kommer jeg til å kunne sende min forklaring eller kommer pasientombudet til å bare referere til meg? Ønsker å skrive min egen klage nemlig... Synes det er viktig at fylkeslegen får vite detaljert hva som skjedde.

Det blir du enig med pasientombudet om.

Det vil vel være naturlig at du skriver din versjon som legges ved pas.ombuds brev. Du kan også få hjelp til å skrive din egen klage.

Finn ut om det kun er den ene legen du vil klage på eller også forhold ved avdelingen du var på. Tenk nøye gjennom hva som er vesentlig og uvesentlig.

Jeg vil anbefale deg å _ikke_ bruke e-post til meldinger med så sterkt personlig innhold.

Bruk telefon og snailmail, e-post kun til korte beskjeder.

Om du har anledning vil jeg anbefale deg et personlig møte med pas.ombud.

Norsk Pasientforening kan også være et sted og hendvende seg. Men det kan hende du får den hjelpen du trenger av pas.ombud.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...