Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!

jeg plages med masse eksem på hendene, det blir små blemmer og de bli ofte til små sår... pluss at jeg plages med en del kviser som man ikke klarer å la være og som også blir til sår... vi hadde om stivkrampe på skolen i dag og da kom jeg på at ansiktsmasken jeg bruker er laget av natur leire fra frankrike... fikk litt panikk... hvor stor er sjansene for at jeg utvikler stivkrampe? husker ikke når jeg fikk stivkrampesprøyta, er nå 24 år så det er vell en stund siden.... bør jeg ta en ny sprøyte? spesiellt med tanke på sårene jeg får på hendene og bakteriene rundt om kring....håper på raskt svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225716-stivkrampe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg kan i alle fall berolige deg når det gjelder din angst for stivkrampe. Jeg er ganske overbevist atdu kan ta det med ro og glemme det hele. Stivkrampe får man når en får relativt dype, gjerne omfattende sår der stivkrampebakterien får komme inn i dypet der hvor den ikke finner oxygen. Stivkrampebakterien er sk. anaerob bakterium, som betyr at den kan leve og multiplisere seg bare uten nærvær av oxygen. Du får neppe slike tilstander av å bruke en ansiktsmaske. Rent generelt er det kanskje griet å få fornyet vaksine hver 10. år eller så..

Når det gjelder kviser, det er mulig å behandle dem, eller i alle fall forsøke å behandle dem med tetracykliner, antibiotikum som har en generell effekt mot kviser. I tilfelle de er veldig plagsomme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225716-stivkrampe/#findComment-1696355
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...