Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 33 år. Frem til jeg var 19 år var jeg svært aktiv fysisk, trente mellom 10 og 16 timer i uken. Like vell slet jeg med å få opp kondisjon og hadde svært høy puls. Har de siste årene etter jeg har fått barn ikke hatt tid til å trene så mye, men gått og jogget noen ganger i uken. Nå har jeg endelig kommet igang med trening igjen og går på treningsstudio. Jeg sliter ennå med høy puls ved fysisk belasning og har derfor kjøpt pulsklokken. På en normal spinningtime går min puls raskt opp i 195 uten at jeg føler at jeg har tatt spesiellt hardt i. Føler meg kanskje noe svimmel. Jeg har foreløpig ikke turt å presse meg ekstra, for jeg er redd dette går hardt ut over hjertet. Ellers kan jeg opplyse om at jeg er normalvektig og har en hvilepuls på 57.

Skal jeg se på denne høye pulsen som normalt eller mener du at jeg bør få sjekket dette ut hos lege?

malin

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225782-h%C3%B8y-makspuls/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Malin33.

Det er uvanlig at en kvinne på 33 får puls opp mot 200 på moderat anstrengelse. Det er litt suspekt på at du i virkeligheten har en ikke helt normal rytme, som i seg selv ikke trenger å være direkte farlig, men som vil kunne redusere din kapasitet betydelig. At du i tillegg blir symptomatisk (med svimmelhet) i denne forbindelsen gjør det ønskelig at du får det nærmere undersøkt.

Ta det opp med din fastlege. Den enkleste måten å avdekke dette på vil sannsynligvis være å få gjort et arbeids-EKG (ergometersykling med samtidig EKG- og blodtrykksregistrering. Alternativt kunne du få gjort det vi kaller en Holter-registrering (24-timers EKG ved hjelp av en liten spiller du har på deg et døgn).

Hvis du alltid får dette ved fysisk belastning vil et arbeids-EKG være det beste, idet man der meget sikrere kan avgjøre om dette er en normal rytme eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225782-h%C3%B8y-makspuls/#findComment-1709785
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...