utopia Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 Jeg fikk i yngre dager konstatert metallallergi. Hudspesialisten som jeg gikk til reagerte bla. på at jeg hadde sterk reaksjon på kobber. Ellers hadde jeg reaksjon på bla. nikkel. På denne tiden hadde jeg utslett rundt navel pga. knapp og glidelås på buksa. I høst fikk jeg sterke reaksjoner i munnhulen-det bokstavelig talt "brant" i munnen. Hos tannlege ble det konstatert direkte kontakt mellom tannkjøtt og amalgam. Alle amalgamfyllinger ble fjernet på forskriftsmessig måte. Det ble også konstatert en kjevebetennelse og jeg har tatt den ene siden-skal inn denne uken og ta den andre. Jeg bare lurer på hvorfor mage ikke retter seg og om det er vanlig å få hudutslett i panne/ansikt? Har gått veldig ned i vekt. Legen min vet ikke hva hun skal gjøre om dette ikke retter seg. Er det en allergisk reaksjon på alt som har skjedd det siste året eller bør jeg se magen/+hudutslett med kløe som et isolert fenomen? Bør kanskje si at det har blitt lokalisert en liten gallesten. Den skal ikke være noe problem ifølge legen. Har løs avføring-diare og har vært plaget med kvalme og oppkast. Dette ble bedre etter at jeg fikk mucomyst-men det henger ennå i. Er sterkt plaget av trøtthet. Jeg hater å gå til lege og spesialister fordi jeg er redd de skal finne noe. Jeg har fått konstatert en del andre allergier for noen år tilbake-dette gjelder bla. metall+enkelte matsorter+div.ting i naturen. Har også hatt sterk reaksjon på klor-pusteproblemer og kløende utslett/akutt i fjeset med påfølgende pusteproblemer.Bør jeg ta kontakt med ernæringsekspert-eller skal jeg bare være tålmodig og la naturen gå sin gang siden jeg er under behandling? Jeg spiser godt og sundt og er glad i mat. Det sier seg selv at jeg blir fryktelig slapp og trøtt i og med at jeg ikke greier å beholde maten. Bør også opplyse at jeg har slitt i mange år med symptomer på amalgamforgiftning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22603-metallargi-og-reaksjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 utopia. Kollega Ragnh. Halvorsen og jeg har diskutert innlegget ditt og er enige om at noe konkrete råd til deg er vanskelig å gi. Men la meg prøve å se hva jeg selv ville ha gjort i din situasjon. For det første ville jeg nok være sikker på at jeg ikke gikk rundt med en eller annen sykdom, dvs. grunnlidelse som først og fremst ga symptomer fra fordøyelseskanalen. Det synes også å være temmelig klart at du på et eller nivå er intollerant /"allergisk" for en rekke ting du allerede vet om. Hvis du greier å holde deg til det sunne og bra kostholdet du nevner uten de helt store problemer, hadde jeg vel holdt meg temmelig strengt til det.. Jeg hadde også prøvet et nytt antiallergisk medikament, Aerius i 10 dgr. for å se om det kunne øke terskelen for hva som tåles/ikke tåles. Dette er både et antihistamin og et stoff som hemmer frisetting av en rekke stoffer som gir symptomer ved allergier/intolleranser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22603-metallargi-og-reaksjoner/#findComment-96591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.