Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en ikkerøkende mann i 30-årene. I mellomjula fikk jeg en stygg hoste. Denne vedvarte, og på nyåret fikk jeg tre forskjellige penicillinkurer som skulle ta knekken på hosten. Dessverre ble det ikke noen bedring. Jeg tok så en blodprøve som konstanterte at jeg hadde kikhoste. Jeg fikk astmamedisin for å dempe hosten, uten at denne hjalp nevneverdig.

Jeg har ennå hosten. Den er faktisk omtrent like ille nå som i starten av sykdomsforløpet. Jeg får ca gjennomsnittlig 1-2 kraftige hosteanfall i timen (også om natta). Det kommer opp mye grønt slim når jeg hoster. Den minste fysiske anstrengelse utløser disse hosteanfallene. Noen få ganger har jeg besvimt under anfallene. Jeg har også spydd som følge av anfallene. Sykdommen er nå inne i sin trettende uke, noe som er utrolig tungt. Er det normalt at sykdommen varer så lenge, og finnes det noen behandlingsform mot hosten ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22607-kikhoste-p%C3%A5-trettende-uka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

passat.

Med dette forløpet ville jeg nok få tatt et rtg. bilde av lungene, kan det ha utviklet seg en lungebetennelse?

Hvis det blir aktuelt med mer antibakteriell behandling, hadde jeg foretrukket Abboticin idet vanlige penicilliner her har dårlig effekt.

For hoste som er fullstendig "ustyrlig" slik du beskriver, har jeg noen ganger brukt inhalasjonscortison med svært god effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...