Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest nervosa

hei,

Jeg er en mann på 27 år, med normalt blodtrykk og kolestrol, ingen overvekt og sunt, normalt kosthold. Har så vidt jeg vet ingen forekomst av hjertesykdom i nærmeste familie.

Jeg har i de to siste ukene opplevd enkelte episoder med uregelmessig puls ved trening, jeg tror det er såkalte ekstraslag det er snakk om. Føles som et slags "sug" i øvre del av magen, litt vanskelig å sette ord på det, men jeg tok pulsen en gang ved fenomenet og merket at det var uregelmessig, med et langt opphold fulgt av to tette slag som regel. Jeg har også et slags press som sitter rett under midten av brystenet, i øvre del av mellomgulvet, der ribbena møtes. Det siste er der mye av tiden og vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

jeg har tidligere, ca 18 mnd siden gjennomført full hjerteundersøkelse(EKG, Holter, AEKG og ultralyd), med normale funn, pga angst for hjertesykdom.

Jeg er nå i en opptreningsfase hvor jeg har begynt å trene 3-4 ganger i uka igjen og prøver å presse meg selv til å forstå at jeg faktisk er hjertefrisk, noe som til nå har gått bedre og bedre med tiden, men akkurat dette med ekstraslag i forbindelse med aktivitet har gjort så det har blåst litt opp igjen. Er dette her noe å bry seg om, når jeg er såpass grundig undersøkt tidligere? Jeg kjenner at det er veldig lett å skli tilbake i gamle ”kjente” mønstre igjen når slike ting oppstår.

Det hører med at jeg ikke hadde slik uregelmessighet ved trening tidligere eller når disse undersøkelsene ble gjennomført, men det kan jo også hende at jeg ikke har lagt merke til det tidligere.Jeg mener å huske at dette har kommet for det meste etter korte anstrengelser ved løfting av vekter. Kan også legge til at jeg generelt har lagt merke til denne uregelmessigheten hyppigere i dagliglivet også.

Er dette mest sannsynlig pga min generelle angsttilstand som jeg prøver å mestre over? Og kan det ha seg slik at man rett og slett i perioder er mer plaget av slik uregelmessig puls?

Håper på et oppklarende svar slik at jeg kan bruke det litt til å ikke la tankene mine få det beste av meg igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226156-lett-nerv%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

picachu1365380511

Hei!

Jeg har akkurat slike plager som deg....jeg er en jente på 24, og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din. Ekstraslag; såkalte ekstrasystoler er noe alle mennesker har. Noen kjenner dem bare ikke. Enkelte ting kan forverre ekstraslag-tendensen; kaffe,lite søvn,sjokolade,stress,nervøsitet osv. Jeg hadde en periode der jeg ikke turte å trene, i frykt for at jeg skulle falle dø om. Jeg har fått utført ultralyd av hjertet, gått med ekg (uten uregelm.heter da selvfølgelig), og har vent meg til tanken om at dette er et normalfenomen. Det er vanlig med flere ekstraslag når pulsen er på vei ned etter en treningsøkt. Dersom dette er veldig plagsomt for deg, synes jeg du bør snakke med legen din en ekstra gang, kanskje er det en samtale med psykolog som er tingen? Jge fikk iallefall redusert ekstraslagene betraktelig når jeg "glemte" og tenke på de...så nå kommer de bare av og til. Men dersom du frykter noe er galt, spør legen....han/hun er der for å hjelpe deg! :) lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226156-lett-nerv%C3%B8s/#findComment-1702729
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Nervosa.

Det du beskriver er ganske typisk for ekstraslag (ekstrasystoli).Man merker som regel ikke ekstraslaget, fordi det kommer så tett etter foregående normalslag at hjertet ikke har rukket å fylle seg skikkelig opp. Derfor blir det heller ikke særlig pulsbølge som følge av det slaget, og du opplever det som en lengre pause før det neste normalslaget kommer. Det kan til gjengjeld ofte være et kraftigere dunk, fordi hjertet p.g.a. pausen har fylt seg mege godt opp.

Vi har så godt som alle enkelte ekstraslag i løpet av et normalt døgn. Noen kan har mange hundre slike uten å merke noen ting, mens andre kan ha et par stykker og kjenne hvert eneste ett.

Du synes å være skikkelig og profesjonelt undersøkt. Det er ingen tegn til at du har organisk hjertesykdom.

Aksepter at ekstraslag-aktivitet er et normalfenomèn innenfor visse rammer. Angst er en av de faktorene som vil kunne øke tendensen til ekstraslag. Arbeid målbevisst med å komme over denne hjertesykdoms-angsten. Sannsynligheten for at du er hjertesyk på de foreliggende betingelser er forsvinnende liten, nærmest ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226156-lett-nerv%C3%B8s/#findComment-1709807
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...