Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når du er i jobbintervju, forteller du om migrenen din?

Vet dine kolleger / overordnete at du har migrene?

Hvor mange dager i løpet av ett år mener du at migrenen er !"skyld" i fraværet?

Hva gjør du hvis migreneanfallet kommer kl. 9 om morgenen og du har allerede ankommet jobb?

Hva gjor du om migreneanfallet er der før du går til jobb?

Hadde det vært til hjelp for deg og din migrene hvis arbeidsgiver hadde tilrettelagt et "stille"-rom hvor du kunne gått inn, det er mørkt og kjølig der, du kan ta medisin og legge deg etpar timer.Hadde det vært "nok" til at du kunne fungere i jobben resten av dagen? Kunne ditt sykefravær vært minsket med åpenhet og forståelse rundt din kroniske sykdom(migrene) og ved tilrettelagt arbeidsmiljø for din situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226161-migrene-og-yrkesaktiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest M.Angelica

"Når du er i jobbintervju, forteller du om migrenen din?"

Nei, men bare pga at det ikke har vært et tema. Jeg hadde sagt det hvis jeg ble spurt om det.

"Vet dine kolleger / overordnete at du har migrene?"

Har nettopp begynt i ny jobb, så jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått fortalt det. Men det er ingen hemmelighet :)

"Hvor mange dager i løpet av ett år mener du at migrenen er "skyld" i fraværet?"

Jeg vet ikke..har ikke jobbet så lenge. Har vært student.

"Hva gjør du hvis migreneanfallet kommer kl. 9 om morgenen og du har allerede ankommet jobb?"

Da tar jeg først medisinen min og ser om jeg blir bra. Hvis den ikke hjelper så drar jeg hjem.

"Hva gjor du om migreneanfallet er der før du går til jobb?"

Tar først medisin, hjelper den ikke, blir jeg hjemme.

"Hadde det vært til hjelp for deg og din migrene hvis arbeidsgiver hadde tilrettelagt et "stille"-rom hvor du kunne gått inn, det er mørkt og kjølig der, du kan ta medisin og legge deg etpar timer"

Hvis jeg plutselig får et så sterkt anfall at jeg bare må legge meg rett ned, så hadde det det. Men det har jeg sjeldent. Kjenner migrenen så godt at jeg vet om jeg kommer til å få et sterkt anfall på forhånd. Da vil jeg helst bare dra hjem og være der.

"Hadde det vært "nok" til at du kunne fungere i jobben resten av dagen?"

Det tror jeg ikke. Hvis jeg får et kraftig anfall, så går det ikke over på bare noen timer. Er også så utslitt når jeg blir bra igjen, at jeg må ta det rolig lenge etterpå.

"Kunne ditt sykefravær vært minsket med åpenhet og forståelse rundt din kroniske sykdom(migrene) og ved tilrettelagt arbeidsmiljø for din situasjon?"

Har ingen problemer med dette.

Gjest svar på mange spørsmål....

Leder og noen jeg jobber med er klar over migrenen. Jeg har nesten ikke fravær pga migrene da jeg ikke har så stor stilling nå og anfall gjerne kommer mot slutten av arbeidstiden eller når jeg kommer hjem (eller dagen etter). Det hadde vært godt med et rom, men jeg hadde ikke hatt tid til det pga at jeg jobber på sykehjem. Dessuten må jeg være hjemme i sengen når jeg har migrene. Det varer gjerne flere dager. Da jeg ble ansatt hadde jeg ikke migrene så ofte som jeg har nå, så da sa jeg ingenting. Om jeg får migrene på jobb og det starter svakt (og bygger seg opp), tar jeg tablett og kommer meg gjennom vakten. Så er det rett i seng når jeg kommer hjem.

Noen har migrene et par timer, så for de kunne et mørkt rom være godt.

Jeg opplever både forståelse og ikke forståelse av de jeg jobber med. Noen forstår ikke at jeg må ha rolige vakter og minske stress.

Sykefravær kunne nok ikke blitt minsket, da migrenen kommer når den vil. Regelmessige dager er viktig for å prøve å hindre anfall (+andre ting).

Jeg har ikke hatt sykefravær i år pga migrenen (kun 30 min.), men i fjor var jeg sykemeldt en kort periode.

amerikafareren

Hvis jeg får antydning til migrene tar jeg migrenetabletter. Hvis de ikke hjelper må jeg dra hjem. Jeg har hatt utvidet egenmelding pga. kronisk sykdom dvs. migrenen og trygdekontoret betaler sykefravær fra første dag. Arbeidsgiver og andre har vært godt klare over min migrene og at det er grunnen til enkelte dagers fravær.

Jeg blir helt utslått i noen timer, og ofte kommer det i løpet av natta. Da må jeg bli hjemme.

Jeg ville ikke snakket om migrene i arbeidsintervju. Det varierer også veldig hvor mye fravær jeg har. Kan gå måneder uten at jeg er fraværende.

Et mørkt rom er ikke aktuelt på de stedene jeg har jobbet, og jeg må hjem til min egen seng og ro.

Hvis jeg får antydning til migrene tar jeg migrenetabletter. Hvis de ikke hjelper må jeg dra hjem. Jeg har hatt utvidet egenmelding pga. kronisk sykdom dvs. migrenen og trygdekontoret betaler sykefravær fra første dag. Arbeidsgiver og andre har vært godt klare over min migrene og at det er grunnen til enkelte dagers fravær.

Jeg blir helt utslått i noen timer, og ofte kommer det i løpet av natta. Da må jeg bli hjemme.

Jeg ville ikke snakket om migrene i arbeidsintervju. Det varierer også veldig hvor mye fravær jeg har. Kan gå måneder uten at jeg er fraværende.

Et mørkt rom er ikke aktuelt på de stedene jeg har jobbet, og jeg må hjem til min egen seng og ro.

Hei. Forstår jeg det riktig når du sier at trygdejontoret betaler fra første sykedag, eller egenmeldinga di når du får migrene og må være hjemme fra jobb..? Er det mange dager i løpet av et år eller..?

amerikafareren

Hei. Forstår jeg det riktig når du sier at trygdejontoret betaler fra første sykedag, eller egenmeldinga di når du får migrene og må være hjemme fra jobb..? Er det mange dager i løpet av et år eller..?

Ja trygdekontoret betaler alle dager jeg er hjemme pga. migrene. Det varierer enormt hvor mange dager det kan være, så jeg kan ikke gi noe eksakt svar. Jeg er aldri fraværende mere enn en dag pga. migrene så derfor har jeg legeattest på utvidet egenmelding.

Annonse

amerikafareren

Trygdekontoret betaler alle dager jeg er syk hjemme, det har ingenting å si hvorfor jeg er hjemme.

Ja trygdekontoret betaler alle dager jeg er hjemme pga. migrene. Det varierer enormt hvor mange dager det kan være, så jeg kan ikke gi noe eksakt svar. Jeg er aldri fraværende mere enn en dag pga. migrene så derfor har jeg legeattest på utvidet egenmelding.

Takker for svaret.. Jeg hadde hatt mindre dårlig samvittighet dersom jeg visste at arbeidsgiveren min slapp å betale for meg hver gang jeg måtte heim att pga. migrene. Kanskje det hadde blitt lettere å gå heim att også før det blir så gale at jeg får problemer med å kjøre heim . Skal høre med fastlegen min allerede i morgen jeg.. Så tusen takk..

Takker for svaret.. Jeg hadde hatt mindre dårlig samvittighet dersom jeg visste at arbeidsgiveren min slapp å betale for meg hver gang jeg måtte heim att pga. migrene. Kanskje det hadde blitt lettere å gå heim att også før det blir så gale at jeg får problemer med å kjøre heim . Skal høre med fastlegen min allerede i morgen jeg.. Så tusen takk..

Hei

Snakket du med fastlegen om dette? Dette var ukjent for meg -at man kunne få trygdekontoret til å betale fra første sykefravær. Det har jo stor betydning for arbeidsgiver! Er det virkelig slik burde fastlegene informere om dette uten at vi måtte spørre først...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...