Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk for drøyt 13 år siden et kraftig anfall av hjerteflimmer. Ble behandlet av lege med en injeksjon rett i blodåra i armen, som stabilierte hjerterytmen. Påfølgende hjerteprøver viste ingenting galt. Siden den gang har jeg hatt noe lignedne en eller flere ganger daglig, de første fire-fem årene i opptil en halvtime om gangen, de siste årene bare fra noen sekunder og opp til noen minutter. Ubehagelig følelse. For drøyt et par uker siden fikk jeg et nytt kraftig anfall som varte i flere timer. Oppsøkte lege, som sendte meg videre til sykehus. Ble behandlet med en injeksjon rett i blodet igjen, og rytmen stabiliertse seg. Lå til observasjon natten over. Etterpå har alle forstyrrelser på hjerterytmen vært helt borte. Kan dette forklares? Har i alle år holdt meg i god fysisk form ved jevnlig trim og trening, dog ikke så mye de siste 13 årene. Har holdt meg i ro siden siste anfall, men kan jeg gjenoppta løping og trening? Hva er forresten hjerteflimmer? Er mann, 53 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22623-hjerteflimmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Skaa.

Hjerteflimmer ( egentlig forkammerflimmer) er en tilstand der forkamrene i hjertet nærmest står og vibrerer (frekvens 400-600 ganger pr. minutt), og dermed ikke deltar særlig i pumpearbeidet. Det medfører at hjertekamrene, som sørger for det egentlige pumpearbeid, og som f.eks. gir puls, også får varierende impuls til å slå, og følgelig går uregelmessig, av og til i raskeste laget. Se forøvrig min artikkel i DOL bibliotek og forkammerflimmer.

Sannsynligvis er det en ren tilfeldighet at du etter den siste medikamentelle "konvertering" av din flimmer, ikke har hatt rytmeforstyrrelsen igjen. Det er fare for at den kommer tilbake, med mindre du har får et medikament som har forebyggende effekt.

Du har hatt dine stadige flimmeranfall i en årrekke, og det er ønskelig at det blir vurdert hva som kan være årsaken til dette, og i hvilken grad du kan behandles for det. Det finnes flere behandlingsalternativ, alt ettersom hva som blir funnet ved en grundig vurdering. Tar du forresten noen form for blodfortynnende medisin.

Ta hele problemkomplekset opp med din lege. Alle svarene på dine spørsmål avhenger av hva man finner ved en fullstendig undersøkelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22623-hjerteflimmer/#findComment-96820
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...