Gå til innhold

Slutte å røyke


Gjest krampeanfall

Anbefalte innlegg

Gjest krampeanfall

Jeg velger å skrive dette her fordi jeg nå må slutte å røyke. Dette fordi jeg blir tvunget til det pga dårlig råd. Jeg hadde ikke planer å røyke resten av livet uansett, men å slutte nå kom litt brått på meg i og med at jeg har slitt tungt siste to årene.

Jeg har en stund vært storrøyker (20-30 per dag) og prøvde også å slutte i fjor sommer. Da brukte jeg hjelpemidler men reagerte vel med angst og mareritter.

Denne gangen har jeg ikke råd til noen særlig hjelpemidler unnatt litt tyggis, og er redd for at jeg oppleve store traumer. Er faktisk redd for at jeg vil gå inn i en stor depresjon igjen, med angstanfall. Men jeg må jo bare innse at det aller verste som kan skje er at jeg går personlig konkurs:(

Går på trygd nå, så jeg har rett og slett ikke råd til å fortsette å røyke og en måned frem i tid har jeg svært lite å leve for.

Har røyket i 15 år, men har vært storrøyker 6 år. Dette vil nok være et sjokk for kroppen og psyka mi å slutte siden jeg har brukt røyket som trøst og en venn lenge.

Noen andre med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dropp tyggisen, bruk pengene på boka til Allen Carr i stedet, "Endelig ikke-røyker". Jeg tror du får den for 99,- nå. Bruke søkefunksjonen eller bla litt på Røykelsutt-avdelingen her, så vil du finne mange vitnemål fra folk som har sluttet uten å bli verken deprimerte eller plaget med abstinenser etter å ha lest den boka. Jeg er en av dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krampeanfall

Dropp tyggisen, bruk pengene på boka til Allen Carr i stedet, "Endelig ikke-røyker". Jeg tror du får den for 99,- nå. Bruke søkefunksjonen eller bla litt på Røykelsutt-avdelingen her, så vil du finne mange vitnemål fra folk som har sluttet uten å bli verken deprimerte eller plaget med abstinenser etter å ha lest den boka. Jeg er en av dem. :)

Jeg er nok en av de "håpløse" jeg da. Har lest boka, men den funket ikke på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For meg virker det som om du fokuserer kun på alle de negative sidene og bekymrer deg for alt som kan bli ille.

Kan du prøve å vri tankene over på de mulightene som ligger i å være røykfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med Zyban og skulle jeg måtte slutte flere ganger ville det bli Zyban på nytt igjen. Det eneste som har funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krampeanfall

For meg virker det som om du fokuserer kun på alle de negative sidene og bekymrer deg for alt som kan bli ille.

Kan du prøve å vri tankene over på de mulightene som ligger i å være røykfri?

Vel, vanskelig å motivere seg på bakgrunn av økonomi, men er enig i at jeg er veldig negativ nå. Vet at jeg får bedre kondis selv om jeg sikkert blir feitere enn jeg allerede er. Blir kanskje lettere å trimme og gå turer, og i fjor da jeg sluttet fikk jeg bedre luktesans og følte at jeg fikk tilbake meg selv igjen på godt og vondt. Det var en merkelig og kanskje litt vel utfordrende følelse.

Får vel se, noen sier at man ikke egentlig har abstinenser, andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har også lest boken til allen carr, jeg synes heller ikke den var så veldig bra egentlig, men jeg brukte den kun som en ekstra støttekrykke. Jeg har hørt om dem som har sluttet på 'lykkepillen' og det har fungert. Andre igjen har forsøkt akupunktur, lese bøker, hypnose osv. Alle må finne sin vei.

Det som hjalp for meg var å lure meg selv. En ting som stemmer godt i boken 'Endelig ikke røyker' er at det er de 2-3 første ukene som er vanskelige. Hver gang jeg fikk lyst på en røyk tenkte jeg at jeg skulle vente en time før jeg tok den røyken. I mellomtiden hadde jeg mistet lysten på den eller jeg hadde rett og slett glemt det. Dersom du kan ta en dag om gangen så hjelper det godt.

Finn din metode og lykke til med et sunnere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss wings

Jeg klarte å slutte etter å ha lest den boken "endelig ikke røyker"...eller hva den het.

Sluttet på dagen...=)

Men har begynt igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de "håpløse" jeg da. Har lest boka, men den funket ikke på meg.

Kanskje du må lese den en gang til? Og du må bare bestemme deg for å tro på det du leser. Boka hjernevasker oss jo med alle de gevinstene vi får når vi kutter røyken - og får oss til å innse at vi verken trenger eller egentlig nyter røyken.

Jeg håper virkelig du klarer å slutte å røyke - for livet er faktisk bedre uten røyken! :)

Hvis du har angst, skal du vite at røyken forverrer angsten - så da har du mer enn bare øknomien til å motivere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krampeanfall

Kanskje du må lese den en gang til? Og du må bare bestemme deg for å tro på det du leser. Boka hjernevasker oss jo med alle de gevinstene vi får når vi kutter røyken - og får oss til å innse at vi verken trenger eller egentlig nyter røyken.

Jeg håper virkelig du klarer å slutte å røyke - for livet er faktisk bedre uten røyken! :)

Hvis du har angst, skal du vite at røyken forverrer angsten - så da har du mer enn bare øknomien til å motivere deg.

joda, tviler ikke på at det er deilig å slippe røyken, men jeg mangler den mestrings følelsen liksom. Og så må jeg si opp internett også, er nemlig avhengig av det også..

sukk og stønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, tviler ikke på at det er deilig å slippe røyken, men jeg mangler den mestrings følelsen liksom. Og så må jeg si opp internett også, er nemlig avhengig av det også..

sukk og stønn

Isj, da! Det var verre! ;-)

Håper økonomien ordner seg snart, så du i alle fall får kommet deg på nett igjen!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...