Gå til innhold

NHD: Efexor og vektøkning


Gjest Klementine

Anbefalte innlegg

Gjest Klementine

Jeg har lest en del om AD og vektøkning. Stemmer det at forbrenningen settes ned? Kan dette fortsette etter man er ferdig med medisineringen? Kan det ødelegge kroppen min for alltid? Jeg har gått ned noen kilo siden jeg begynte på Efexor for to måneder sider, men blir veldig nervøs av sider som dette: http://www.add-adhd-help-center.com/Depression/effexor_weight_gain.htm

Å gå opp i vekt er noe av det verste som kan skje meg, så overfladisk som det enn måtte høres ut. Jeg vil nesten heller være deprimert enn å legge på meg.

Ser du mye vektøkning som følge av Efexor og andre AD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest wiggum

>Jeg har gått ned noen kilo

>siden jeg begynte på Efexor >for to måneder sider, men

>blir veldig nervøs av sider >som dette: http://www.add->adhd-help-

>center.com/Depression/effexor_>weight_gain.htm

Kildekritikk er alltid sundt. På denne siden selges "Deprex", som skal ha samme effekt som Effexor (og andre AD), men pussig nok uten vektøkning som bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei Klementine!

Jeg kjenner redselen for å gå opp i vekt på antidepressiva, og dessverre er det en del mennesker som går opp i vekt, og man hører gjerne om de. Enkelte medisiner som tolvon er ofte syndere i så måte, men den medisinen tilhører en annen gruppe antidepressiva enn efexor. Men det er svært mange som ikke går opp i vekt også.

Når det gjelder SSRI, eller SNRI, som du går på, har jeg forstått det slik at det er omtrent fifty- fifty om du går opp eller ned. Ingen av de jeg har prøvd har gitt meg vektøkning, heller ikke efexor, og hvis det skulle vise seg at du får mer matlyst, kan du prøve et annet. Det er så individuelt. Man kan gå opp på et middel og ikke få vektøkning av et annet middel i samme gruppe(SSRI)

Hvis du klarer det, ikke bekymre deg mer enn nødvendig. Du har jo hatt en god start i så måte med hensyn til dette. Selv har jeg visst det innen den første uka at dette er et middel som gir meg økt matlyst. Men det er sikkert også litt individuelt. Da har psykiateren min og jeg prøvd ut noe annet.

Å begynne på et antidepressiva er ikke å avlegge et høytidelig løfte for lang framtid. Mange finner seg i denne vektøkningsbivirkningen litt for lett. Det kan ikke jeg, og heller ikke du. Men det er mange medisiner å prøve ut, og nå har det jo startet greit med deg så langt. Lykke til med et forhåpentligvis bedre liv og en lysere vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...