Gå til innhold

Symptomer på ma?


cecily

Anbefalte innlegg

Jeg ringte gynekologen for å høre om jeg kunne få ekstra ul - følte meg skikkelig hysterisk og gruet meg for å ringe, men de hadde tatt påskefri.

Enn så lenge så lurer jeg på om det finnes symptomer på denne fæle ma-en. Jeg tror ikke at det har skjedd noe, jeg bare lurer.

Jeg har lite symptomer fra før, og de få som har vært har jeg enda. Har ikke vært kvalm eller uvel, ikke hatt ømme voksende pupper, men ømt bekken, tørst og økt mengde gulaktig utflod.

Ul 7+2 viste et bankende hjerte og så stort foster som forventet til den tiden. Var ikke tegn til noe galt da heller, men fikk ul som standard prosedyre etter prøverør.

Jeg er ikke hysterisk (enda ;-)), men syns det er så lenge til jordmortime 14+6 og ordinær ultralyd. Til tider så er jeg sikker på at jeg har innbilt meg alt sammen og det går opp for meg hvor flaut det vil bli å måtte fortelle alle sammen at jeg nok ikke var gravid allikevel.

*fnis*

c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke oplevd det selv (heldigvis!) men jeg har lest ganske mange innelgg spesielt på snartmamma-forumet. Det virker nesten som om det ikke er noen fasit.

Men en gjenganger som går igjen er at det gjerne starter med en liten blødning og symptomene forsvinner. (Noen beholder symptomene, men de fleste jeg har lest om mister dem.)

Jeg husker selv da jeg var like langt som deg. Jeg hadde 3 ultralyder tidlig i svangerskapet pga blødning. Det trengte ikke ta mer en et par dager etter ultralyden før jeg var bekymret for MA igjen. Det er forferdelig slitsomt å bekymre seg sånn. Jeg mistet en del av gleden ved å være gravid. Og spesielt på sånne forum som snartmamma og barnimagen samles gjerne de som har mistet slik at det virker som om det skjer mye oftere enn det det egentlig gjør.

Det er kanskje ikke så lett å få en time privat nå i påsken. Og du har nok kommet litt for kort til at føden vil ta deg inn, iallefall uten henvisning fra en lege.

Da jeg kom til UL etter blødning ble jeg spurt om jeg fortsatt følte meg gravid og det gjorde jeg. Da sa gynekologen at det hørtes positivt ut.

Jeg har ikke noe annet råd enn å stole på magefølelsen. Det går heldigvis bedre med laaaangt flere enn de det går galt med. (Litt klønete sagt, men....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2

første gangen jeg var gravid gikk tiden helt forferdelig sakte. Denne gangen raser det avsted. Tro det eller ei, men disse månedene tar slutt en gang. Si til deg selv om og om igjen at du er gravid.I obtober/november holder du en liten koseklump i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oplevd det selv (heldigvis!) men jeg har lest ganske mange innelgg spesielt på snartmamma-forumet. Det virker nesten som om det ikke er noen fasit.

Men en gjenganger som går igjen er at det gjerne starter med en liten blødning og symptomene forsvinner. (Noen beholder symptomene, men de fleste jeg har lest om mister dem.)

Jeg husker selv da jeg var like langt som deg. Jeg hadde 3 ultralyder tidlig i svangerskapet pga blødning. Det trengte ikke ta mer en et par dager etter ultralyden før jeg var bekymret for MA igjen. Det er forferdelig slitsomt å bekymre seg sånn. Jeg mistet en del av gleden ved å være gravid. Og spesielt på sånne forum som snartmamma og barnimagen samles gjerne de som har mistet slik at det virker som om det skjer mye oftere enn det det egentlig gjør.

Det er kanskje ikke så lett å få en time privat nå i påsken. Og du har nok kommet litt for kort til at føden vil ta deg inn, iallefall uten henvisning fra en lege.

Da jeg kom til UL etter blødning ble jeg spurt om jeg fortsatt følte meg gravid og det gjorde jeg. Da sa gynekologen at det hørtes positivt ut.

Jeg har ikke noe annet råd enn å stole på magefølelsen. Det går heldigvis bedre med laaaangt flere enn de det går galt med. (Litt klønete sagt, men....)

Ja, det er allerede en håndfull av gravide i terminklubben for november på sm som har opplevd sa/ma, så det kan virke som om det er vanligere enn det faktisk er.

Om 8 dager kan jeg feire 12 fullgåtte uker. Da er påsken over og jeg skal høre med gynekologen om det er hysterisk å komme til ul da eller om jeg får lov å komme en liten tur. Skal jo dit tre ganger i siste trimester, det har vi avtalt allerede, så jeg er jo pasient hos henne.

Jeg er ikke veldig bekymret, det er vel mer grunnet i at jeg ikke føler meg gravid - det har jeg ikke gjort hittil, til tross for at jeg har sett et bankende hjerte. Tenk, det lille firedelte egget vi så gjennom mikroskop innsettingsdagen har vokst seg centimeterstort inni magen min. Det er til å bli lykkelig av.

Takk for svar.

c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gangen jeg var gravid gikk tiden helt forferdelig sakte. Denne gangen raser det avsted. Tro det eller ei, men disse månedene tar slutt en gang. Si til deg selv om og om igjen at du er gravid.I obtober/november holder du en liten koseklump i armene.

Den tanken er fortsatt helt uvirkelig, men babyer liker jeg, så jeg håper på en selv ;-).

I morgen kan jeg feire at jeg har kommet til uke 12, og om 8 dager kan jeg krysse ut tolv fullgåtte uker. Tolv uker er jo den magiske grensen, så om jeg da får lov å se et levende lite foster på ul, da kan jeg kanskje forstå at jeg virkelig er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2

Den tanken er fortsatt helt uvirkelig, men babyer liker jeg, så jeg håper på en selv ;-).

I morgen kan jeg feire at jeg har kommet til uke 12, og om 8 dager kan jeg krysse ut tolv fullgåtte uker. Tolv uker er jo den magiske grensen, så om jeg da får lov å se et levende lite foster på ul, da kan jeg kanskje forstå at jeg virkelig er gravid.

du er nok gravid cecily:) Til jul er dere tre i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du er nok gravid cecily:) Til jul er dere tre i familien

Like før jeg tisser på meg av fryd når jeg tenker den tanken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg var gravid hadde jeg alle symptomer fram til rundt uke 12. Etter den tid hadde jeg riktignok bekkenløsningssmerter, men ellers følte jeg meg ikke gravid i det hele tatt! Det gjorde ikke saken verre at jordmor (lege? husker ikke...) aldri kunne finne hjertelyden. Jeg var rett og slett overbevist om at jeg ikke var gravid lengre :-(

Når jeg ble innkalt til ordinær UL i uke 19, holdt jeg nesten på å avlyse timen... Når jeg fikk se at det var en sprell levende baby der, kunne jeg ikke tro det var sant!! Jeg løp og kjøpte strikketøy og strikka sparkebukse med en gang (den ble forresten ubrukelig, for jeg _kan_ ikke strikke!)

Samme dag som jeg hadde vært på UL kunne jeg sannelig kjenne det første sparket fra babyen også :-))

Nå er "babyen" ei flott jente på snart ni år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg var gravid hadde jeg alle symptomer fram til rundt uke 12. Etter den tid hadde jeg riktignok bekkenløsningssmerter, men ellers følte jeg meg ikke gravid i det hele tatt! Det gjorde ikke saken verre at jordmor (lege? husker ikke...) aldri kunne finne hjertelyden. Jeg var rett og slett overbevist om at jeg ikke var gravid lengre :-(

Når jeg ble innkalt til ordinær UL i uke 19, holdt jeg nesten på å avlyse timen... Når jeg fikk se at det var en sprell levende baby der, kunne jeg ikke tro det var sant!! Jeg løp og kjøpte strikketøy og strikka sparkebukse med en gang (den ble forresten ubrukelig, for jeg _kan_ ikke strikke!)

Samme dag som jeg hadde vært på UL kunne jeg sannelig kjenne det første sparket fra babyen også :-))

Nå er "babyen" ei flott jente på snart ni år :-)

"Jeg løp og kjøpte strikketøy og strikka sparkebukse med en gang (den ble forresten ubrukelig, for jeg _kan_ ikke strikke!)"

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg løp og kjøpte strikketøy og strikka sparkebukse med en gang (den ble forresten ubrukelig, for jeg _kan_ ikke strikke!)"

*LOL*

Kan jeg skylde på at jeg var i hormonell ubalanse?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg skylde på at jeg var i hormonell ubalanse?

;-)

Hehe. Jeg fikk også et plutselig behov for å strikke her for et par uker siden - da var jeg vel 14 uker eller noe i den dur. Men jeg kan _i alle fall_ ikke strikke, så det ble med et langt, "flott" skjerf til storesøsters bamse!

*tullerusk*

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg fikk også et plutselig behov for å strikke her for et par uker siden - da var jeg vel 14 uker eller noe i den dur. Men jeg kan _i alle fall_ ikke strikke, så det ble med et langt, "flott" skjerf til storesøsters bamse!

*tullerusk*

:)

*ler*

Hormoner i ubalanse hos deg også skjønner jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Hormoner i ubalanse hos deg også skjønner jeg ;-)

Jajamen. Nå er det vel like før jeg begynner å rydde i skuffer og skap også. Det skulle tatt seg ut!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jajamen. Nå er det vel like før jeg begynner å rydde i skuffer og skap også. Det skulle tatt seg ut!

:D

Bare vent :-)

Søster'n er ca 30 uker på vei og ikke akkurat den som storkoser seg med rydding og diverse. I det siste har hun blitt merkbart mer opptatt av å få saker og ting på plass. Hun er visst i full gang med å bygge rede. Hormoner kan være noe herk, men praktisk til tider ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent :-)

Søster'n er ca 30 uker på vei og ikke akkurat den som storkoser seg med rydding og diverse. I det siste har hun blitt merkbart mer opptatt av å få saker og ting på plass. Hun er visst i full gang med å bygge rede. Hormoner kan være noe herk, men praktisk til tider ;-)

Ja, de vet hva de driver med, disse hormonene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er allerede en håndfull av gravide i terminklubben for november på sm som har opplevd sa/ma, så det kan virke som om det er vanligere enn det faktisk er.

Om 8 dager kan jeg feire 12 fullgåtte uker. Da er påsken over og jeg skal høre med gynekologen om det er hysterisk å komme til ul da eller om jeg får lov å komme en liten tur. Skal jo dit tre ganger i siste trimester, det har vi avtalt allerede, så jeg er jo pasient hos henne.

Jeg er ikke veldig bekymret, det er vel mer grunnet i at jeg ikke føler meg gravid - det har jeg ikke gjort hittil, til tross for at jeg har sett et bankende hjerte. Tenk, det lille firedelte egget vi så gjennom mikroskop innsettingsdagen har vokst seg centimeterstort inni magen min. Det er til å bli lykkelig av.

Takk for svar.

c",)

SA er dessverre meget vanlig. MA er sjeldnere, men ingen sensasjon.

Det er ingen tydelig sammenheng mellom symptomer og fosterets tilstand. Spesielt ikke når man - som du - har vært uten "kjempesymptomer". (Med det mener jeg at det er lettere å merke at de forsvinner hvis de har vært veldig tydelige. Men det er slett ikke alle som mister symptomene selv om fosteret dør.)

Derimot er det en svært tydelig statistisk sammenheng mellom konstaterte hjerteslag og vellykte svangerskap :-)

Jeg har selv hatt tre førstetrimestre uten nevneverdige symptomer. To av dem ble det barn av. Det blir lettere å tro på det etter hvert som magen vokser og babyen sparker - men det blir også nye ting å bekymre seg over. Også etter at ungen er født, er det rikelig av dem :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta-mia-maria

Jeg har vært gravid 5 ganger.

Første gangen endte i spontanabort i uke 8. Rakk ikke å få ett eneste symptom utenom at mensen ble borte.

Andre gangen fikk jeg ømme pupper, det var det. Strålende form hele svangerskapet, men lite bevegelser i magen fra uke 30. Svangerskapskløe i uke 35. Barnet døde i magen i uke 36, fullstendig morkakeløsning.

Tredje svangerskap: Ømme pupper fra dag 1, og selvfølgelig ingen mens. I uke 13 skulle jeg inn på sykehuset for samtaler rundt oppfølging i svangerskapet, men på morgenen fikk jeg så sinnsykt vondt i magen. Begynte å blø, og smertene ble bare verre og verre. Fikk ambulanse til sykehuset, der ble det konstatert at fosteret hadde dødd i ca. uke 8. Altså MA.

Fjerde svangerskap: Ømme pupper, mye tissing, blødninger i uke 4-5-6-7. Var sikker på at alt gikk galt. Bekkenløsning på slutten. Ei flott jente ble tatt med keisersnitt 4 uker før termin.

Femte svangerskap: Likt det fjerde, men enda mer tissing og litt kveldskvalme. Lungebetennelse og sykehusinnleggelse i uke 10, litt bekkenløsning utover i svangerskapet. Ellers i flott form. Ei ny flott jente tatt med keisersnitt 3 uker før termin.

Altså, det er ingen definitive symptomer verken på vellykkede svangerskap eller mislykkede. De aller, aller fleste svangerskap som har kommet til uke 12 går veldig bra. Og for å si det slik: Gjør det ikke det, så har man ingen mulighet til å forhindre det.

Alt er nok bra hos deg, og dagene fram mot ordinær ul går fortere enn du tror!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...