Gjest Veldig veldig bekymret Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Jeg er gravid i uke 13, og fikk for en uke siden et par kuler på fremsiden av leggen, disse er nå litt på vei bort, men har fått et par nye. Jeg tror dette er Knuterosen. Jeg hadde også dette for ca. 6 år siden, og det både ser og kjennes likt ut (har ikke vært hos lege ennå). Sist ble det nok fremkalt av tre streptokokkinfeksjoner på rad. Nå derimot har jeg ikke vært syk. Men er gravid og mye kvalm og sliten. Det eneste jeg nå tar av "medisiner" er Crinone, kan dette ha fremkalt knuterosen? Og det jeg lurer mest på er om Knuterosen kan være skadelig for fosteret? Jeg var hos lege på mandag og han (turnuslege) hadde aldri sett det før, men han hadde hørt og lest om det. Han mente også at det var Knuterosen. Men det ble ikke tatt blodprøver av meg. Jeg har lest endel på nettet og bl. a funnet dette; "What causes erythema nodosum? Erythema nodosum may occur as an isolated condition or in association with other conditions. Conditions that are associated with erythema nodosum include medications (sulfa-related drugs, birth control pills, estrogens), strep throat, Cat scratch disease, fungal diseases, infectious mononucleosis, sarcoidosis, Behcet's disease, inflammatory bowel diseases (Crohn's disease and ulcerative colitis), and normal pregnancy." Kan jeg slå meg til ro med at det er forårsaket av svangerskapet, eller bør jeg oppsøke lege på nytt. Jeg er i helt fin form på alle måter. Og KAN det være skadelig for barnet dette her???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226437-svangerskap-og-erythema-nodosum/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Hei, gitt at du virkelig har knuterosen (det høres vel slik ut) kan Crinone være av betydning, fordi østrogener og forholdet mellom østrogener og progesteroner er antatt å kunne være av betydning. Det er også flere rapporter på erythema nodosum hvor man tror svangerskapet ( og igjen hormonene) er av betydning. Hva som eventuelt er viktigst i ditt tilfelle er ikke lett å si. Jeg har ikke sett eller lest at dette påvirker graviditeten eller barnet i mangen. Det er naturlig nok ikke mange store studier på dette, men jeg har søkt litt rundt, og barnet ser ut til å ha det bra i det som er publisert. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/226437-svangerskap-og-erythema-nodosum/#findComment-1704890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.