tyren2000 Skrevet 20. mars 2001 Del Skrevet 20. mars 2001 Hei! Jeg er en mann på 25 år, som har mistanke om at jeg har litt forhøyet blodtrykk. Har vært til lege noen ganger, og etter korreksjon fått det påvist til å ligge rundt 140 over 85. Ved første måling får jeg altid en høy verdi 170-180 over 90.Legen min sier at jeg ikke har høyt blodtrykk, men at det skyldes anspenthet. Min lege tar altid å måler overarmen min med målbånd og trekker altid fra 10 på skalaen... Selv har jeg en blodtrykksmåler av typen braun, når jeg i ro og mak hjemme måler, viser den alt fra 155-179 over 70-90.Synes dette er litt høyt og synes det er rart at legen min sier at jeg ligger på rundt 140 over 80.Har målt dette til alle døgnets tider, unntatt natten.Jeg er litt anspent som person, og kanskje er det anspentheten som gjør ufrivillig gjør utslaget ved måling? Tror jeg går å innbiller meg at jeg har litt høyt blodtrykk fordi jeg på min høyre arm,like over tommelen altid har en blodåre som vibreer ganske tydelig itakt med pulsen,av og til også blodåre ved tinningen.Ekkelt å se på..Har problemer med å ta meg en middagshvil etter jobb og mat,fordi jeg er så anspent.Hjertet dunker så hardt at det er helt nyttesløst. Jeg har også i den siste tiden vært ganske svimmel av og til.Som jeg svever..litt ubehagelig.Men det får jeg av og til, ikke ved fysisk aktivitet. Sånn periodisk utover dagen. Ellers så trener jeg veldig mye vekter, nettopp begynt kodisjonstrening fordi jeg har litt dårlig kondisjon.Er godt trenet,men middels lite fett på kroppen.Veier 96kg, har trent styrke i 8 år.Er aldri svimmel eller får noen ondt i hjertet ved tung vekt treningeller intensiv kondisjonstrening.Spiser sunt.Drikker ikke røyker sjeldent. Har hatt noen ubehag ved bryst regionen når jeg er hjemme og er i ro, litt klemming og av til stikking på venstre side, men det ligger ganske høyt opp,så jeg tror det skyldes muskelspenning.Engang fikk jeg sånn press at jeg dro til lege vakten.EKG viste ingenting,det eneste var at jeg hadde høyt blodtrykk der og da, opp mot 200(veldig anspent da ja). Denne klemmingen kan jeg av og til få,spesielt hvis jeg strekker meg tidlig om morgenen. Det presser sånn på venstre side at jeg må ligge i ro, eller unngå spesielle bevegelser. Men det forsvinner merkelig nok etter ei hard treningsøkt. Ok,litt langt, men spørsmålet mitt er rett og slett om jeg har noe å bekymre meg for. Svimmel de siste par månedene, og blodtrykk og vibrerendeblodårer..Kanskje jeg bør gå til en annen lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22648-blodtrykksvimmelhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulla Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Blodtrykket blir ikke lavere av at en går og bekymrer seg for om det er for høgt hele tida i alle fall. Kan det være at dine plager ligger på et psykisk plan? Kanskje trenger du hjelp til avslapning heller enn flere blodtrykksmålinger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22648-blodtrykksvimmelhet/#findComment-96547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 21. mars 2001 Del Skrevet 21. mars 2001 Svar til Tyren 2000. Det er meget mulig at du av psykisk årsak (anspenthet,etc.) får forbigående øket blodtrykk i forbindelse med målingen. Det er et kjent fenomèn med såkalt "white coat hypertension", d.v.s. at den hvite legefrakken provoserer et kunstig og ikke representativt blodtrykk. De trykkene du refererer er selvsagt for høye hvis de hadde vært reelle, d.v.s. at de hadde representert vedvarende verdier hos deg. Den beste måten du får dette klargjort på er å få registrert ditt blodtrykk over et helt døgn. Det kan gjøres ved hjelp av en liten enhet du bærer i en liten skulderveske. Måling hvert kvarter på dagtid, og hver time/halvtime om natten. På den måten for du en god oversikt over ditt reelle blodtrykk, døgnvariasjon, pulsfrekvens, etc. Slike enheter finnes ved de fleste større legekontor, poliklinikker og sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22648-blodtrykksvimmelhet/#findComment-96823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.