Gå til innhold

Skrive oppgave

Anbefalte innlegg

Gjest Batseba
Skrevet

Noen som vet hva APA style er?

Er det nok å ha litteraturliste, eller må jeg ha noe mer?

En lærer sa at han lærte å skrive fra kildene og siden klippe arkene opp, siden kategorisere dem og lime dem på ark igjen. Det sa han kunne gjøres på dataen i dag. Må jeg endre det jeg skriver opp da?

Videoannonse
Annonse
amerikafareren
Skrevet

http://www.liu.edu/cwis/CWP/library/workshop/citapa.htm

Se om du finner noe der, men APA betyr American Psychologist Association

Du må ha literaturliste i APA stil, og OGSÅ henvisninger i teksten. I APA så skriver du etternavnet på forfatteren, årstall i parantese f.eks. (Jones, 2006).

Det var vanlig metode før som du beskriver, eller skrive kort som ble sortert i kategorier. Nå skriver ingen for hånd lenger og da blir dette gjort på datamaskinen. Du må omskrive slik at det blir en helhetlig stil og at det blir dine ord. Hvorvidt du forandrer ord av samme mening er ikke viktig, men du må alltid angi hvem som står bak opplysningene. Hvis du tar noe direkte så har APA regler for hvordan du gjør det.

Det er virkelig mye mere morsommere å skrive på datamaskin hvor du kan leke med ord og setninger på en fantastisk måte.

Skrevet

Du må ha literaturliste i APA stil, og OGSÅ henvisninger i teksten. I APA så skriver du etternavnet på forfatteren, årstall i parantese f.eks. (Jones, 2006).

Det var vanlig metode før som du beskriver, eller skrive kort som ble sortert i kategorier. Nå skriver ingen for hånd lenger og da blir dette gjort på datamaskinen. Du må omskrive slik at det blir en helhetlig stil og at det blir dine ord. Hvorvidt du forandrer ord av samme mening er ikke viktig, men du må alltid angi hvem som står bak opplysningene. Hvis du tar noe direkte så har APA regler for hvordan du gjør det.

Det er virkelig mye mere morsommere å skrive på datamaskin hvor du kan leke med ord og setninger på en fantastisk måte.

Dette høyrest ut som ei oppskrift på plagiat.Skriv sjølv!

amerikafareren
Skrevet

Dette høyrest ut som ei oppskrift på plagiat.Skriv sjølv!

Selvfølgelig skriver jeg selv, men dette er oppskriften som blir brukt av forskere overalt. Du må skrive opp fra kildene først og siden sette det sammen som lappeteppe slik at det danner en helhet. Plagiat er noe helt annet, det er ingen som stjeler noe som helst.

Å produsere opplysninger er ikke tillatt i forskning. Å stjele opplysninger uten å henvise er umoralsk og uetisk.

Skrevet

Selvfølgelig skriver jeg selv, men dette er oppskriften som blir brukt av forskere overalt. Du må skrive opp fra kildene først og siden sette det sammen som lappeteppe slik at det danner en helhet. Plagiat er noe helt annet, det er ingen som stjeler noe som helst.

Å produsere opplysninger er ikke tillatt i forskning. Å stjele opplysninger uten å henvise er umoralsk og uetisk.

Vrøvl. Forskarar lagar forsking, og ikkje lappeteppe. Og lett omskriving av andres ord fritek deg ikkje frå ei plagiatanklage.

amerikafareren
Skrevet

Vrøvl. Forskarar lagar forsking, og ikkje lappeteppe. Og lett omskriving av andres ord fritek deg ikkje frå ei plagiatanklage.

Hvilken bakgrunn har du til å si at jeg snakker vrøvl? Selvfølgelig er det en omskrivning av andres ord når du skal gjenfortelle om andres forskning. Jeg sitter her dagen lang og har gjort i noen måneder og gjenforteller om andres forskning. Da er det viktigste å ikke vrenge sannheten, eller stjele andres tanker. Hvorvidt du endrer ordene er ikke det viktigste, men at du ALDRI skriver som om du mener noe selv som andre har skrevet før deg.

Gjest Batseba
Skrevet

Takk for svar. Læreren min sier også at det er viktig å ikke stjele fra andre. Hvor mye pleier du å forandre når du skriver? Han sier at det er viktig med samme stil på oppgaven, men også at henvisninger må være riktige. Synes det er vanskelig å forstå hva han mener.

amerikafareren
Skrevet

Takk for svar. Læreren min sier også at det er viktig å ikke stjele fra andre. Hvor mye pleier du å forandre når du skriver? Han sier at det er viktig med samme stil på oppgaven, men også at henvisninger må være riktige. Synes det er vanskelig å forstå hva han mener.

Det er viktig at du forteller og ikke tar direkte opp hva andre skriver uten å kvotere. Det jeg tror han prøver å fortelle deg er at du skal samle relevant literatur og notere deg ned det du kan bruke. Da må du være nøye med å ikke forandre meningen i det som er skrevet, men samtidig så må du lage en sammenhengende fortelling hvor du pusler alt sammen. Hvorvidt du forandrer på ord og uttrykk er ikke viktig, men ikke ta opp hele paragrafer direkte fra en kilde uten å kvotere.

Du skal ikke skrive noe fra deg selv før til slutt, og det er viktig. Du må henvisning til alt du skriver om i hoveddelen og siden tar du dine tanker, funn og veien videre i sluttordene.

Det er mye ute og går i forhold til forsking og skriving. Hør på denne læreren, det høres ut som han har greie på det han sier. Dette er en vanskelig balanse, og det er ikke bare å si at du skal skrive selv når du skal skrive hva andre har skrevet. Da jeg tok min bachelorgrad måtte jeg skrive alt for hånd, og siden klippe det opp med saks og lime på et ark igjen. Datateknikken er fantastisk og har endret mye.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hvilken bakgrunn har du til å si at jeg snakker vrøvl? Selvfølgelig er det en omskrivning av andres ord når du skal gjenfortelle om andres forskning. Jeg sitter her dagen lang og har gjort i noen måneder og gjenforteller om andres forskning. Da er det viktigste å ikke vrenge sannheten, eller stjele andres tanker. Hvorvidt du endrer ordene er ikke det viktigste, men at du ALDRI skriver som om du mener noe selv som andre har skrevet før deg.

Kva for bakgrunn eg har for å uttale meg om dette er greitt å svare på : Doktorgardskomptranse i historie.

Diverre har du mistydd totalt kva forsking går ut på, og vil nok aldri lære, same kor mykje du strevar. Kanskje du burde prøve deg på ein kassajobb på RIMI?

• 4 uker senere...
amerikafareren
Skrevet

Kva for bakgrunn eg har for å uttale meg om dette er greitt å svare på : Doktorgardskomptranse i historie.

Diverre har du mistydd totalt kva forsking går ut på, og vil nok aldri lære, same kor mykje du strevar. Kanskje du burde prøve deg på ein kassajobb på RIMI?

Er du helt gal eller hva er det med deg. Hvilket grunnlag har du til å anbefale meg kassajobb på Rimi? Det tyder ikke på høy menneskelig kompetanse å anbefale en ny karriere på så tynt grunnlag.

Skrevet

Hey, ikke noe dritt om (en del av) jobben min! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...