Gå til innhold

borderline eller sinnslidelse?


milla1976

Anbefalte innlegg

jeg har fått diagnosen borderline (ustabil) personlighetsstruktur, men jeg føler at jeg har vokst ut av diagnosen, blitt mer moden med årene, men ennå er det en sykdom inni meg som jeg har slitt med siden kanskje helt ned i barndommen. den innebærer micropsykoser, sosial angst, div angst, vrangforestillinger, førfølgelsesvanvidd, kroppslig vrangforestillinger(FOR Å NEVNE NOE) jeg har lest på skizotypisk sinnslidelse og føler dette stemmer helt på meg, eneste som ikke stemmer helt er at jeg ikke er avflatet følelsesmessig, har mere humørsvigninger gjennom hele registeret(blir sjeldent sint, men kan bli irritert). når jeg har forsøkt å forklare alt dette til psykologen min sier hun bare at jeg dissosierer veldig. jeg er sterkt uenig og føler jeg ikke når fram helt. har du en liten anelse om hva jeg burde si så hun forstår og hva tror du det er, har jeg er schizotypisk sinnslidelse?

hilsen milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

firebird1365380441

Det er noe som heter scizotypal/scizoid personlighetsforstyrrelse også.Mener å ha lest det et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marrie

Bruker du ordet vrangforestillinger selv da? Ved en sinnslidelse forstår en ikke selv at en har en vrangforestilling. Det er Sannheten.

Det var jo en mektig oppramsing av alvorlige symptomer du kom med, og ikke utypisk en med borderline... Jeg tror nok din behandler ville merket en schizotyp lidelse før du selv ville det.

Men kanhende jeg tar kjempefeil altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter scizotypal/scizoid personlighetsforstyrrelse også.Mener å ha lest det et sted...

Schizotypal personlighetsforstyrrelse og schizoid lidelse er samme sykdom, men tilhører forskjellige psykiatriske guider.

Schizoid er det ikke. Det er mere en slik anhedonisk innadvend følelseskald, uten andre problemer type p.f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du ordet vrangforestillinger selv da? Ved en sinnslidelse forstår en ikke selv at en har en vrangforestilling. Det er Sannheten.

Det var jo en mektig oppramsing av alvorlige symptomer du kom med, og ikke utypisk en med borderline... Jeg tror nok din behandler ville merket en schizotyp lidelse før du selv ville det.

Men kanhende jeg tar kjempefeil altså!

takk for synspungtene og svarene:) nei, jeg vet ikke alltid at jeg har slike vrangforestillinger, men vet at når jeg "kommer ut av det" så har jeg vert det. jeg vet at skizotyp lidelse kan være vanskeligere å påvise + at jeg har vert veldig preget av andre symptomer som psykologen har vert mer oppmerksom på,slik som ettervirkningen av overgrep osv. og borderlinere får bare slike symptomer som nevnt veldig sjeldent og kommer av ytre faktorer(stress o.l), det gjør ikke jeg. men mine er ikke like kraftige som skizofrene eller de med bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marrie

takk for synspungtene og svarene:) nei, jeg vet ikke alltid at jeg har slike vrangforestillinger, men vet at når jeg "kommer ut av det" så har jeg vert det. jeg vet at skizotyp lidelse kan være vanskeligere å påvise + at jeg har vert veldig preget av andre symptomer som psykologen har vert mer oppmerksom på,slik som ettervirkningen av overgrep osv. og borderlinere får bare slike symptomer som nevnt veldig sjeldent og kommer av ytre faktorer(stress o.l), det gjør ikke jeg. men mine er ikke like kraftige som skizofrene eller de med bipolar lidelse.

Ja, du får prøve å ta det opp med psykologen din. Selv var jeg overbevist om at jeg hadde borderline etter å ha lest masse om det på nett. Men jeg turte aldri å spørre... Men fikk en annen diagnosee etterhvert, som var riktig da, bipolar. Ordnet seg iallfall, riktig diagnose=riktig behandling=bedring. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...