Gå til innhold

Borderline personlighetsforstyrrelse


Gjest creme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Diagnosen stilles når minst 5 av 9 kriterier er oppfylt. Det alene gir ulike 256 kombinasjoner.

Dessuten kan hvart enkelt kriterium være oppfylt i liten eller stor grad.

Enkelt sagt betyr dette alt fra moderat alvorlig til det aller mest alvorlige du kan tenke deg innen psykiatri.

På en av landets sikkerhetsavdelinger står kvinnelige borderlinepasienter som utgjør under 10% av pasientene for ca 70% av skadene på personalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ilisabeth

Diagnosen stilles når minst 5 av 9 kriterier er oppfylt. Det alene gir ulike 256 kombinasjoner.

Dessuten kan hvart enkelt kriterium være oppfylt i liten eller stor grad.

Enkelt sagt betyr dette alt fra moderat alvorlig til det aller mest alvorlige du kan tenke deg innen psykiatri.

På en av landets sikkerhetsavdelinger står kvinnelige borderlinepasienter som utgjør under 10% av pasientene for ca 70% av skadene på personalet.

Psykologen min mistenker at jeg har emosjonelt ustabil PF, men jeg fatter det ikke. Jeg har tidligere skadet meg selv og vært konstant suicidal, men nå fungerer jeg helt normalt. Deprimert innimellom, men plages ikke så mye av det.

Jeg ville aldri skadet en eneste sjel. Jeg ser ikke på meg selv som alvorlig psyk. Jeg blir ferdig med en bachelorgrad på universitetet til sommeren. Jeg jobber ca. 3 dager i uka, ved siden av studiene og klarer meg bra i både studier og jobb. Jeg har mange venner og har ingen problemer sosialt. Krangler aldri med venner eller andre jeg møter. Er tålmodig og ganske blid og grei tror jeg.

Skjønner ikke at jeg kan være så veldig syk når jeg klarer meg såpass bra i dagliglivet? Kan man klare det selv om man har eupf? (Jeg er 23 år)

Blir mer og mer forvirra jo mer jeg leser om det. At kvinner med eupf kan være voldelige også sjokkerer meg! Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Psykologen min mistenker at jeg har emosjonelt ustabil PF, men jeg fatter det ikke. Jeg har tidligere skadet meg selv og vært konstant suicidal, men nå fungerer jeg helt normalt. Deprimert innimellom, men plages ikke så mye av det.

Jeg ville aldri skadet en eneste sjel. Jeg ser ikke på meg selv som alvorlig psyk. Jeg blir ferdig med en bachelorgrad på universitetet til sommeren. Jeg jobber ca. 3 dager i uka, ved siden av studiene og klarer meg bra i både studier og jobb. Jeg har mange venner og har ingen problemer sosialt. Krangler aldri med venner eller andre jeg møter. Er tålmodig og ganske blid og grei tror jeg.

Skjønner ikke at jeg kan være så veldig syk når jeg klarer meg såpass bra i dagliglivet? Kan man klare det selv om man har eupf? (Jeg er 23 år)

Blir mer og mer forvirra jo mer jeg leser om det. At kvinner med eupf kan være voldelige også sjokkerer meg! Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt! :(

Ikke tro på ALT de sier,de er bare folk,ikke orakler!

Ta til deg det som passer deg,glem resten...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ilisabeth

Ikke tro på ALT de sier,de er bare folk,ikke orakler!

Ta til deg det som passer deg,glem resten...=)

Takk for svar, men det er ikke så lett å glemme når jeg blir diagnostsert med det samme som voldelige kvinner... :(

Må legge til at jeg er veldig viljesterk, så det kan jo hende at det er derfor jeg har klart utdannelse og jobb såpass bra. (Skal fortsette å studere) Kanskje jeg har eupf, men at jeg er så viljesterk at jeg klarer meg likevel? *snufs* Vil ikke være alvorlig psyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men det er ikke så lett å glemme når jeg blir diagnostsert med det samme som voldelige kvinner... :(

Må legge til at jeg er veldig viljesterk, så det kan jo hende at det er derfor jeg har klart utdannelse og jobb såpass bra. (Skal fortsette å studere) Kanskje jeg har eupf, men at jeg er så viljesterk at jeg klarer meg likevel? *snufs* Vil ikke være alvorlig psyk!

Husk at diagnosen er kun et sett av symptomer satt sammen i system. Og du _er_ ikke diagnosen. Ingen med samme diagnose er like.

Desuten står det skrevet mye tull om personlighetsforstyrrelser, syns jeg, som virker stigmatiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, men det er ikke så lett å glemme når jeg blir diagnostsert med det samme som voldelige kvinner... :(

Må legge til at jeg er veldig viljesterk, så det kan jo hende at det er derfor jeg har klart utdannelse og jobb såpass bra. (Skal fortsette å studere) Kanskje jeg har eupf, men at jeg er så viljesterk at jeg klarer meg likevel? *snufs* Vil ikke være alvorlig psyk!

Det er bra at du ikke vil være alvorlig syk.-)

Denne typen diagnoser må ikke betraktes som noen form for "sannhet" om hvem du er eller hvordan du kommer til å fungere i fremtiden. Hvis du leser mer om diagnosekriteriene, vil du se at nettopp det at du fungerer såpass bra i forhold til studier og privatliv viser at det er mye du ikke har til felles med den mer typiske "borderline pasienten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Takk for svar, men det er ikke så lett å glemme når jeg blir diagnostsert med det samme som voldelige kvinner... :(

Må legge til at jeg er veldig viljesterk, så det kan jo hende at det er derfor jeg har klart utdannelse og jobb såpass bra. (Skal fortsette å studere) Kanskje jeg har eupf, men at jeg er så viljesterk at jeg klarer meg likevel? *snufs* Vil ikke være alvorlig psyk!

Har fått den diagnosen tidligere jeg også,bla...virker som de ikke finner ut hva det er med meg.

Derfor jeg sier:ikke ta det så alvorlig,ting forandrer seg hele tiden,inkludert vi..=)

Jeg vil ikke la noen dum diagnose styre mitt liv,da føler jeg meg begrenset,ikke la det styre deg heller.

Dessuten:du er jo kjempeflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vårvår

Takk for svar, men det er ikke så lett å glemme når jeg blir diagnostsert med det samme som voldelige kvinner... :(

Må legge til at jeg er veldig viljesterk, så det kan jo hende at det er derfor jeg har klart utdannelse og jobb såpass bra. (Skal fortsette å studere) Kanskje jeg har eupf, men at jeg er så viljesterk at jeg klarer meg likevel? *snufs* Vil ikke være alvorlig psyk!

Må bare skyte inn at borderlinere gjerne er veldig viljesterke. - Og det er jo noe positivt ved en ellers ganske trasig lidelse :o) Hvis man retter viljen mot noe konstruktivt da, slik som du! Ikke tenk så mye på diagnoser, du. Husk, du er den samme personen som du var før psykologen nevnte eupf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Diagnosen stilles når minst 5 av 9 kriterier er oppfylt. Det alene gir ulike 256 kombinasjoner.

Dessuten kan hvart enkelt kriterium være oppfylt i liten eller stor grad.

Enkelt sagt betyr dette alt fra moderat alvorlig til det aller mest alvorlige du kan tenke deg innen psykiatri.

På en av landets sikkerhetsavdelinger står kvinnelige borderlinepasienter som utgjør under 10% av pasientene for ca 70% av skadene på personalet.

Oppmuntrende lesing...*sukker tungt*

Ja,ja...er ikke sååå ille fatt her lenger.Mye bedre med Lamictal og Keppra :)Og depresjonen "døde" da ECT'en kom og tok den..hehehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...