Gå til innhold

Forholdet mellom reklame og informasjon

Anbefalte innlegg

Jeg syns reklamen er blitt for påtrengende / dominerende på DOL.

Sikkert en del av hele bildet: Kyniske grådige klør som grafser etter penger og omsetning.

En spørreundersøkelse som viser seg å være markedsføring. "Test dine kunnskaper" *grynt*.

Det minner meg om prostitusjon: en hore som vil være din venn og hjelpe deg, men som kun er ute etter lommeboka.

Når det er sagt, er helsepersonell og legemiddelbransjen snare til å bli fornærmet og spille uskyldig.

Det var sikkert et stort nederlag for de store amerikanske legeforeningene å innrømme at de i 100 år har unødig og med vitende omskåret flere titalls milloner nyfødte guttebarn kun av profitthensyn. Det var milliardidustri. Tobakksbransjen var ikke noe bedre med sine utspill og kampanjer for å få folk til å røyke mer.

Fornærmet? Heller flau.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/226904-forholdet-mellom-reklame-og-informasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uheldig annonsering

Er i grunnen enig med deg der.

Jeg er også svært skeptisk til all reklamen her for vektnedgang og slankekurer. Ta siden her nå feks., her er Roches annonse for "Regn ut din BMI her!" både over, under og på høyre side. Dessuten en bitte liten annonse på venstre side, fra Grete Roede.

Jeg synes DOL burde vise et særlig ansvar når det gjelder slike annonser, for vi vet at det er mange her som sliter med spiseforstyrrelser og som slett ikke trenger å bli minnet på slanking. Dessuten, de som er overvektige, de vet det stort sett sjøl. De færreste av dem trenger en slik utregning for å se at de veier for mye, det holder å se i speilen.

Det er vel en mulighet for å klage DOL inn for PFU dersom det ikke blir en bedring her? Selv om DOL ikke er avis eller blad, så er det jo en publikasjon i Hjemmet-Mortensens forlag, og burde således høre inn under PFU.

Er i grunnen enig med deg der.

Jeg er også svært skeptisk til all reklamen her for vektnedgang og slankekurer. Ta siden her nå feks., her er Roches annonse for "Regn ut din BMI her!" både over, under og på høyre side. Dessuten en bitte liten annonse på venstre side, fra Grete Roede.

Jeg synes DOL burde vise et særlig ansvar når det gjelder slike annonser, for vi vet at det er mange her som sliter med spiseforstyrrelser og som slett ikke trenger å bli minnet på slanking. Dessuten, de som er overvektige, de vet det stort sett sjøl. De færreste av dem trenger en slik utregning for å se at de veier for mye, det holder å se i speilen.

Det er vel en mulighet for å klage DOL inn for PFU dersom det ikke blir en bedring her? Selv om DOL ikke er avis eller blad, så er det jo en publikasjon i Hjemmet-Mortensens forlag, og burde således høre inn under PFU.

Debatten har gått i pressen om legemiddelgiganter som dikter opp sykdommer og prøver å øke medisinbruken.

F eks er det mulig at 30% av medisinene er unødvendige.

Bivirkninger av medisiner er ikke lenger så alvorlige, og dermed faller skepsisen til å medisinere.

Et annet problem er at 50% av alle medisiner som tas ut ikke blir tatt. Hvorfor det skjer forskes det på, men det er mistanke om at leger ordinerer mye som de ikke følger opp. Mange gamle glemmer å ta dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...