Gå til innhold

Spørsmål til NHD om hypnose


Gjest Lurer og lurer på dette

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer og lurer på dette

Heisann!

Jeg lurer på om du tror på hypnose, og utfører du hypnose selv?

Mener du (og for den saks skyld dine kollegaer) at hypnose kan gi en feilmargin i svarene, eller mener dere at alle svarene er sanne når selve trancen er vellykket?

Skjønte du hva jeg mente?

Altså, kan noen av svarene som kommer frem være feil, selv om du fikk personen inn i dyp trance?

Kan en person i trance blande fantasi og virkelighet i svarene h!n gir hypnotisøren?

Tilbyr alle psykologer/psykiatere hypnose, og er hypnose en offentlig godkjent "behandlingsmetode"?

Kan hypnose brukes som sannhetsvitne i rettssammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg lurer på om du tror på hypnose, og utfører du hypnose selv?

S: Jeg har utdannelse i hypnose, og jeg har brukt det en god del i behandling. Jeg har ikke drevet med det etter at jeg sluttet i poliklinikken.

Mener du (og for den saks skyld dine kollegaer) at hypnose kan gi en feilmargin i svarene, eller mener dere at alle svarene er sanne når selve trancen er vellykket?

S: Jeg mener det ikke er grunnlag for å si at alt som fremkommer i trance trenger å være helt korrekt.

Skjønte du hva jeg mente?

S: Ja.

Altså, kan noen av svarene som kommer frem være feil, selv om du fikk personen inn i dyp trance?

S: En kan ikke være helt sikker på at svarene er helt korrekt.

Kan en person i trance blande fantasi og virkelighet i svarene h!n gir hypnotisøren?

S: Det kan en ikke se bort fra.

Tilbyr alle psykologer/psykiatere hypnose?

S: Nei.

Er hypnose en offentlig godkjent "behandlingsmetode"?

S: Ja, brukt av utdannet personale og på riktig indikasjon.

Kan hypnose brukes som sannhetsvitne i rettssammenheng?

S: Nei, det hører ikke til norsk rettstradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Jeg lurer på om du tror på hypnose, og utfører du hypnose selv?

S: Jeg har utdannelse i hypnose, og jeg har brukt det en god del i behandling. Jeg har ikke drevet med det etter at jeg sluttet i poliklinikken.

Mener du (og for den saks skyld dine kollegaer) at hypnose kan gi en feilmargin i svarene, eller mener dere at alle svarene er sanne når selve trancen er vellykket?

S: Jeg mener det ikke er grunnlag for å si at alt som fremkommer i trance trenger å være helt korrekt.

Skjønte du hva jeg mente?

S: Ja.

Altså, kan noen av svarene som kommer frem være feil, selv om du fikk personen inn i dyp trance?

S: En kan ikke være helt sikker på at svarene er helt korrekt.

Kan en person i trance blande fantasi og virkelighet i svarene h!n gir hypnotisøren?

S: Det kan en ikke se bort fra.

Tilbyr alle psykologer/psykiatere hypnose?

S: Nei.

Er hypnose en offentlig godkjent "behandlingsmetode"?

S: Ja, brukt av utdannet personale og på riktig indikasjon.

Kan hypnose brukes som sannhetsvitne i rettssammenheng?

S: Nei, det hører ikke til norsk rettstradisjon.

Hvis det kommer frem at personer har blitt bortført av ufo under hypnose,og opplevd andre tilsynelatende unaturlige ting,ser du på det som sannhet da?

Eller har du andre måter å tolke dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Hvis det kommer frem at personer har blitt bortført av ufo under hypnose,og opplevd andre tilsynelatende unaturlige ting,ser du på det som sannhet da?

Eller har du andre måter å tolke dette på?

Og en ting til:Har du tro på regresjonsterapi?

Regresjon til tidligere liv,slik som Rune Amundsen driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Og en ting til:Har du tro på regresjonsterapi?

Regresjon til tidligere liv,slik som Rune Amundsen driver med?

Regresjonsterapi er ren humbug og ekstremt skadelig for de som blir utsatt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis det kommer frem at personer har blitt bortført av ufo under hypnose,og opplevd andre tilsynelatende unaturlige ting,ser du på det som sannhet da?

Eller har du andre måter å tolke dette på?

Det ser jeg på som livlig fantasi evt psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ronjadottir

Regresjonsterapi er ren humbug og ekstremt skadelig for de som blir utsatt for det.

dette er en av de første gangene jeg er her inne. Skvatt litt da jeg så at det stod: "erfaren psykiater" bak nicket. Beklager at jeg blander meg oppi dette,men si meg... Er det profesjonelt å blande inn tydelige personlige meninger når man jobber (og får betalt?) på et nettsted som dette? Kan du vise til sikre kilder på dette som du hevder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

dette er en av de første gangene jeg er her inne. Skvatt litt da jeg så at det stod: "erfaren psykiater" bak nicket. Beklager at jeg blander meg oppi dette,men si meg... Er det profesjonelt å blande inn tydelige personlige meninger når man jobber (og får betalt?) på et nettsted som dette? Kan du vise til sikre kilder på dette som du hevder?

Som profesjonell skal jeg hevde meninger som er aksepterte av fagfeltet og myndighetene.

Om jeg fremmer personlige meninger på tvers av dette, må jeg gjøre det helt tydelig at det er min personlige mening, og at denne avviker fra det som er anerkjent i faget.

I dette tilfellet, som i minst 99% av andre ting jeg besvarer, er min mening helt i tråd meg norsk psykiatri- og norske helsemyndigheters syn.

Regresjonsterapi vha hypnose er ikke en anerkjent/godtatt behandling i norsk psykiatri. Den nevnte psykolog er sparket fra jobben av sin arbeidsgiver, og han er fratatt sin autorisasjon av norske helsemyndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den som spurte!

dette er en av de første gangene jeg er her inne. Skvatt litt da jeg så at det stod: "erfaren psykiater" bak nicket. Beklager at jeg blander meg oppi dette,men si meg... Er det profesjonelt å blande inn tydelige personlige meninger når man jobber (og får betalt?) på et nettsted som dette? Kan du vise til sikre kilder på dette som du hevder?

Til opplysning:

Jeg ba faktisk om NHD´s personlige mening i dette spørsmålet, og dette var ikke noe han tok betalt for å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Regresjonsterapi er ren humbug og ekstremt skadelig for de som blir utsatt for det.

Da har jeg sikkert blitt ekstremt skadet.

Neida....for jeg tror ikke det er skadelig....=)

Trist at du er så trangsynt,tenk på de som har opplevd "ufo ting",og ikke blir trodd.

Det er ikke gøy å høre at det er fantasi eller psykose,det er uerettferdig og nedverdigene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Det ser jeg på som livlig fantasi evt psykose.

Hvordan kan det være fantasi,hvis det dukker opp som faktiske hendelser,under en hypnose/regresjon?

Tenk så mye lettere det hadde blitt,hvis dere hadde samarbeidet og akseptert alternatv tankegang/torier.

Syns det er dårlig gjort,å avblåse alt som fantasi.

Det er ikke alltid lett når man må "holde" alt for seg selv,tenker på "uvanlige" opplevelser,det er mange som har det,men ikke alle tørr å si det,nettopp pga "de vil tro jeg er gal"

Iallefall "syk"

Tror du en som har angst og psykiske problemer,er psykotisk hvis han opplever "uvanlige ting"?

Det er isåfall veldig veldig dumt og trist,det er ikke å ta folk på alvor.

Det er derfor mange heller går til healere og andre innen alternativ behandling,der blir man oftere tatt på alvor.

Tro meg,jeg vet......

Vet også at jeg sliter psykisk,jeg trenger hjelp til å finne ut av "hva som er hva",alt blander seg hos meg,derfor vet jeg ikke hva som er hva.

Trenger virkelig å få orden på ting,men så lenge jeg har min oppfattning og mine opplevelser,kan en psykolog/psykiatrien hjelpe meg da?

Eller bør jeg holde meg til alternative behandlere?

Håper du svarer,for dette lurer jeg veldig på,går til psykolog men har det noe for seg?

Håper du svarer...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noe_jeg_tror

Da har jeg sikkert blitt ekstremt skadet.

Neida....for jeg tror ikke det er skadelig....=)

Trist at du er så trangsynt,tenk på de som har opplevd "ufo ting",og ikke blir trodd.

Det er ikke gøy å høre at det er fantasi eller psykose,det er uerettferdig og nedverdigene.

Helsepersonal er pliktet til å forholde seg til 'beviselig dokumentert' behandling. Dersom de skulle forholde seg til alternative behandlingsmetoder som går utenfor skolemedisin, dvs det som er bevist i forhold til bedring, ville det sannsynligvis bli ramaskrik ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Helsepersonal er pliktet til å forholde seg til 'beviselig dokumentert' behandling. Dersom de skulle forholde seg til alternative behandlingsmetoder som går utenfor skolemedisin, dvs det som er bevist i forhold til bedring, ville det sannsynligvis bli ramaskrik ;-)

Forstår jo det,men det er trist at de ikke kan være litt åpen for andre løsninger.

Og hvorfor skulle det bli ramaskrik?

Det forstår jeg ikke.

Men jeg tror at noen trenger "hjelp" og råd fra begge plasser,psykiatri og det alternative,synd de ikke kan sammarbeide.

Hvis man ser i det alternative at noen trenger psykolog,råder de dem til det,men har aldri hørt om omvente tilfeller.

Psykiatrien er så snar å dømme føler jeg,uten at de vet hva det går ut på,det er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magika

Forstår jo det,men det er trist at de ikke kan være litt åpen for andre løsninger.

Og hvorfor skulle det bli ramaskrik?

Det forstår jeg ikke.

Men jeg tror at noen trenger "hjelp" og råd fra begge plasser,psykiatri og det alternative,synd de ikke kan sammarbeide.

Hvis man ser i det alternative at noen trenger psykolog,råder de dem til det,men har aldri hørt om omvente tilfeller.

Psykiatrien er så snar å dømme føler jeg,uten at de vet hva det går ut på,det er synd.

Hva skal du med det alternative i grunn? Er jo mange spekulanter i det alternative. Jeg hadde aldri turt å gått til en alternativ behandler. Vet ikke om de er der bare for pengene sin del. Dessuten er det mange rare overbevisninger ute og går. Setter ikke helsen min på russisk rullett for å si det sånn.

Ang ufo´er så er det vel liv i verdensrommet en eller annen plass, men jeg går ikke rundt og tenker på ufoer til vanlig. Gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Hva skal du med det alternative i grunn? Er jo mange spekulanter i det alternative. Jeg hadde aldri turt å gått til en alternativ behandler. Vet ikke om de er der bare for pengene sin del. Dessuten er det mange rare overbevisninger ute og går. Setter ikke helsen min på russisk rullett for å si det sånn.

Ang ufo´er så er det vel liv i verdensrommet en eller annen plass, men jeg går ikke rundt og tenker på ufoer til vanlig. Gjør du?

Hva jeg skal med det alternative?

Alternative behandlere ser lenger en til "sin egen nesetipp",har fått utrolig mye hjelp derfra....gratis!

Det får meg til å innse at jeg ikke er gal...psykotisk,det får meg til å innse at jeg er bare litt "uvanlig"(ikke innenfor normen iallefall).

Det får meg til å innse at jeg er ansvarlig for mitt liv,hvis jeg vil ha forandring,må jeg gjøre jobben!!!

Det får meg til å innse at jeg ikke er et "offer" og det gjør meg sterkere,det får meg til å innse at medikamenter ikke vil "fikse" meg,det må jeg gjøre selv,ingen kan hjelpe meg,bare jeg kan hjelpe meg!

Jeg tror på ufoer og utenomjordisk liv ja,vi er ikke de eneste i dette uendelige universet.

Om jeg tenker på det til daglig?

Tenker på det ganske mye,det er også en del av mitt liv...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...