Gå til innhold

NHD: Strattera


Nikki

Anbefalte innlegg

Jeg vet du ikke jobber med ADHD-pasienter, men jeg har noen spørsmål om Strattera, som gjelder personer med ADHD _og_ psykiske problemer. Har lest en del om medisinen, men sliter med å forstå alt.

Hvordan påvirker Strattera noradrenalinet i hjernen? Da tenker jeg rent "teknisk" - vil gjerne forstå hvordan stoffet virker og hvordan det får effekt for en person som har ADHD.

Jeg har lest en del om bivirkninger, og har bl.a. lest at man kan oppleve humørsvinginger, samt at det også er rapportert økt agressivitet hos enkelte. Hvorfor skjer dette hos noen, men ikke andre? Vil det ha sammeheng med evt.psykiske problemer hos personen?

Hvordan er dette å kombinere med andre medisiner, eks. vival eller annet beroligende?

Vet du hvorfor den ikke er godkjent for oppstart på voksne? Jeg fikk ikke helt grep på om det var av økonomiske grunner (refusjonsreglene), eller om det også ligger noe annet bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Jeg tror det bare er en treghet i systemet som gjør at den ennå ikke er frigitt til førstegangsutskriving når du er over 18. Til det ordner seg skriver mange leger ut det lignende edronax. Tipper det ikke tar så altfor lang tid før dette er i boks.

Ellers tror jeg det er greit med kombinasjonen valium eller sobril og stratterra. Noe annet ville forundret meg, siden det "egentlig" var et antidepressiva. Men er ikke 100% sikker.

Hvordan det spesifikt virker inn på noradrenalinet vet jeg ikke , men kanskje kan han gi deg en link. Det gjorde han til oss som lurte på hvordan serotoninet ble påvirket gjennom SSRI. Det spørs litt hvor "dypt" inn forståelsen av det du vil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...